Pusat Rekreasi Air Panas Ulu Legong.

image

Assalamuaaikum dan selamat petang, buat apa semua ya..? 🙂  Tetiba teringat Air Panas Ulu Legong, xcely KakNgah tak plak pernah sampai ke mana-mana pusat air panas, selalu bila lalu kat hiway Utara~Selatan perasan signboard Air Panas Pedaslah tapi memang tak pernah sampai pun, huhhu.

Nak dijadikan cerita, semasa balik kampung haritu, hari khamis malam jumaat sehari sebelum kami balik kesini,abang kandung KakNgah ajak mandi Air Panas Ulu Legong nih. Seronok punya pasal, kita orang pun ok jelah tapi dalam kepala dok pikior, klu dari Yan ke Baling, agak jauh juga perjalanannya.

Hubby pun memang nak sangat pergi so berangkatlah kitaorang pada jam 10.30pm, uish.. naper kene malam plak? Mak KakNgah cakap, malam baru best mandi air panas nih… Drive punya drive, hoihhhh jam 12.30am baru sampai, memang jauh tapi bila dah sampai tu terkejut KakNgah tengok kereta dari merata cerok datang, penuh parking! Anak-anak pun bukan main lagi seronok, nak mandi kolam, mahu tak seronok… 😀

image

Ni port untuk budak-budak mandi, kalau korang perasan ada 2 kolam, yang depan ni dalam sket, sket jelah. Yang belakang tu cetek jerk sesuai la untuk anak-anak 3 tahun ke bawah.

image

Hahhh, ni kolam untuk dewasa, yang sebelah kiri tu kurang panas, yang kanan ni boleh tahan jugalah nak biasakan badan dengan panasnya. Kalau korang nak tahu, makin dalam kolam tu… makin panaslah airnya.

Ops, semua gambar yang KakNgah share ni, semua dari Google, Seronok mandi-manda tak ingat dah nak bergambar, hahha…

Ermmm, yang bestnya juga… korang boleh menginap kat Air Panas Ulu Legong nih, paling murah rm100.00 untuk satu malam.

image

Hahhh, ni harga yang dikenakan untuk tetamu macam kita nih, hihhi…boleh save untuk rujukan korang jika terasa hati nak ke sana. 😀

Nak nampak 25 tahun lebih muda? Saya ada rahsianya…

image


Call/SMS/WhatsApp: 018-6645415 
(KakNgah)
 COD Area: Shah Alam, Klang, Telok Panglima Garang, Kota Kemuning, Kg. Johan Setia, Kg. Jalan Kebun, Nilai, Pajam, Bukit Rimau, Bukit Naga & Bukit Kemuning.

 

Advertisements

Keahlian Percuma Shaklee Dengan Vivix!

Vivix! lagi-lagi vivix… hihhi, nak buat camna… itu yang selera di hati dan memberikan kesan paling impak dalam diri 😀  . Okeh jangan lupa.. vivix tersenarai dalam promosi bulan Januari 2015 nih. Antara testimonialnya termasuklah diri sendiri, hihhi… i loikeeee sangat!

image

image

image

Kenapa Vivix Terlalu Istimewa?

1) Kerosakan DNA ~ Setiap hari, setiap sel tubuh diserang oleh hampir sejuta serangan yang merosakkan DNA. Serangan-serangan ini merosakkan pengkalan data genetik, menghasilkan satu “typo”[kesilapan dari yang asal] yang akan mengganggu fungsi sel dan panjang umur.

2) Pengawalan Genetik ~ Pengawalan genetik menyumbang kepadadeteriorasi [kemerosotan] umur pada tahap sellular. Di dalam satu penemuan utama, ujian klinikal terbaru menunjukkan ramuan Vivix™ mengaktifkan satu pengawalan genetik utama yang menolong melambatkan penuaan tahap sellular.

3) Pengeluaran Tenaga Yang Kian Menurun Oleh Sel-Sel ~Mitochondria [penjana tenaga] di dalam sel menghasilkan tenaga yang kita perlukan. Apabila kecekapan Mitochondria menurun, fungsi sel turut menurun. Ramuan Vivix™ menggalakkan biogenesis [pembentukkan baru] Mitochondria untuk meningkatkan tahap tenaga di dalam sel.

4) Penimbunan Protein AGE ~ Penimbunan berlebihan protein AGE[advance glycation end products]boleh menyebabkan kerosakkan tahap sellular yang akan mengganggu keutuhan sel dan panjang umur. Ramuan Vivix™ adalah 10 kali lebih kuat dariresveratrol [kandungan unik dalam anggur ‘muscadine’] untuk melambatkan pembentukkan protin AGE.

Antara Manfaat Shaklee Vivix™?

• Mengawal diabetes,
• Mengawal darah tinggi,
• Mengurangkan ketagihan merokok,
• Menjaga kesihatan jantung,
• Mengurangkan kolesterol,
• Mengurangkan berat badan,
• Membantu masalah PCOS,
• Membantu masalah Resdung,
• Membantu sasalah Kemurungan,
• Membantu masalah Tekanan,
• Mengatasi masalah penghadaman (buasir),
• Rheumatoid Artritis,
• Dan banyak lagi…

Nak tahu bagaimana anda boleh dapatkan keahlian percuma dengan vivix Januari 2015 ini? Ada 2 cara mudah untuk anda dan pastinya ia tidak mengecewakan anda! sungguh tau… 🙂

1) Beli 2 Botol Vivix dengan RM950.00 ATAU…

2) Beli 6 Botol Vivix (percuma 1) dengan RM2,850.00

MUDAH! dan jangan terkejut, anda juga akan menerima CASH pada bulan berikutnya sebagai permulaan anda dengan keahlian percuma ini. Kenapa perlu tunggu esok lagi jika anda boleh memilih untuk terus membuat order pada hari ini juga? 😀 Hubungi KakNgah untuk order & konsultasi secara percuma kay… Harga pasti lebih % …


✆ Call/SMS/WhatsApp: 018-6645415
(KakNgah)
COD Area: Shah Alam, Klang, Telok Panglima Garang, Kota Kemuning, Kg. Johan Setia, Kg. Jalan Kebun, Nilai, Pajam, Bukit Rimau, Bukit Naga & Bukit Kemuning.

Januari 2015, Pasti Lebih Hebat!

Bismillah walhamdulillah, masih diberi kesempatan untuk KakNgah berkongsi di hari dan tahun yang baru. Sedih rasanya, sebab dah lama sangat tak berkongsi info kesihatan bersama pembaca KakNgah, maaf di atas kelalaian KakNgah… 😥  Cuti Sekolah ni, agak sibuk buat KakNgah, sibuk dengan 3 hero yang makin membesar. InsyaAllah selepas ini KakNgah cuba share sepatutnya untuk anda semua…

Tahun baru, promo pun barulah yer, ermmm… seperti yang anda tahu, Dec. 2014 dah berakhir dengan jualan Collagen so bulan ni tak der lagi collagen yer, ops! mungkin 10 bulan hingga setahun… Promo Vita C dan Vita E juga telah berakhir, so bulan ni promo yang lebih hebat menanti anda… Apakah ia??? hahha….

wpid-wp-1420181445071.jpeg

Ops, ada yang tak tahu VitaLea for Children? okeh, dulu masa KakNgah baru kenal Shaklee, sempat sekali jer KakNgah belikan untuk anak-anak pastu dah tak keluar lagi dah tapi permintaan yang tinggi kini Shaklee dah keluarkan semula untuk anak-anak sihat dan cergas! 🙂

Bagi anda yang ingin membuat order beserta konsultasi secara percuma, hubungi KakNgah yer… best price KakNgah bagi yer… 😀


✆ Call/SMS/WhatsApp: 018-6645415
(KakNgah)
COD Area: Shah Alam, Klang, Telok Panglima Garang, Kota Kemuning, Kg. Johan Setia, Kg. Jalan Kebun, Nilai, Pajam, Bukit Rimau, Bukit Naga & Bukit Kemuning.

Jenis-Jenis Kanser Kanak-Kanak | Retinoblastoma

image

Retinoblastoma! Pertama kali KakNgah dengar tentang penyakit nih. Di Malaysia pun hanya dalam 5% ~ 10% sahaja so memang kebanyakkan ibu bapa tidak menyedari masalah yang dihadapi oleh anak-anak mereka. Kesannya juga boleh menjadi parah dan berisiko! Dari hasil google, kat Malaysia nih ada satu kes yang dijumpai, tu pun dah lama, tengok kat SINI yer.

Apakah Retinoblastoma?

Retinoblastoma adalah kanser mata yang berlaku hanya pada kanak-kanak. Ia adalah kanser kanak-kanak yang sangat muda. Dua pertiga daripada pesakit retinoblastoma didiagnosis sebelum mereka berumur 2 tahun dan lebih daripada 90 peratus didiagnosis sebelum usia 5.

Retinoblastoma boleh terjadi dalam dua bentuk:

• Kira-kira 75 peratus daripada kanak-kanak yang retinoblastoma mempunyai satu tumor pada sebelah mata. Ini dipanggil retinoblastoma satu pihak dan ia selalunya berlaku sekitar 2 tahun.
• Kira-kira 25 peratus daripada kanak-kanak yang mempunyai tumor retinoblastoma dalam kedua-dua mata. Ini dipanggil retinoblastoma dua hala atau multifocal dan ia selalunya berlaku sebelum usia 1.

PUNCA

1) Punca daripada keterunan

• Peluang untuk menghidap retinoblastoma lebih tinggi iaitu sebanyak 50 peratus.
• Biasanya kedua-dua mata kanak-kanak terbabit akan dijangkiti oleh ketumbuhan yang banya.
• Ketumbuhan tersebut akan mula ketara pada usia kanak-kanak berkenaan 18 bulan ataupun lebih awal.
• Lebih terdedah kepada risiko untuk menghidap kanser pada bahagian anggota badan yang lain.

2) Punca bukan dari keturunan

• Ketumbuhan tersebut akan mula ketara ketika kanak-kanak itu berusia dua tahun.
• Biasanya hanya sebelah mata yang akan dijangkiti dan membabitkan satu ketumbuhan sahaja.
• Penyakit tersebut tidak akan diturunkan kepada anak-anak.

TANDA-TANDA

1) Terdapat tanda putih pada anak mata (leucocoria)

• Sebanyak 60 peratus pesakit mendapati anak mata mereka mempunyai tanda putih pada peringkat awal retinoblastoma.
• Pada peringkat awal, ibu bapa akan dapat mengesan sesekali tanda berkenaan contohnya dalam keadaan cahaya lampu yang malap atau melalui penglihatan kanak-kanak tersebut yang tidak tepat.
• Setelah ketumbuhan itu semakin membesar tanda putih akan lebih ketara pada mata kanak-kanak berkenaan.
• Kadangkala sekiranya dilihat pada gambar akan kelihatan tanda di kedua-dua mata pesakit tidak serupa iaitu sebelah mata yang normal akan merah dan mata dijangkiti didapati seperti normal.
• Ibu bapa yang mendapati anak mereka memiliki tanda tersebut dinasihatkan supaya mendapatkan pemeriksaan daripada doktor pakar mata.

2) Mata juling

• Sebanyak 20 peratus pesakit mengalami tanda-tanda masalah mata juling.
• Ibu bapa perlu mendapatkan pemeriksaan secepat mungkin daripada doktor pakar mata sekiranya mendapati anak mereka mengalami masalah mata juling.

3) Mata kemerahan dan membengkak (peringkat akhir).

• Pada peringkat ini pesakit terlewat untuk mendapatkan rawatan kerana ketumbuhan tersebut telah merebak.
• Ramai ibu bapa yang dapat mengesan tanda putih atau kejulingan pada mata anak mereka tetapi malangnya mereka tidak mendapatkan rawatan segera sehingga mata kanak-kanak terbabit membengkak selepas beberapa bulan.
• Ada juga pesakit telah mendapatkan rawatan diagnosis daripada doktor pakar tetapi ibu bapa menolak untuk meneruskannya sehingga ketumbuhan itu berada di tahap serius.
• Pada tahap seumpama ini, rawatan secara drastik diperlukan dan biasanya pesakit sukar untuk diselamatkan.

DIAGNOSIS

Rawatan diagnosis seperti ujian CT Scan dan ultra bunyi akan dilakukan terhadap pesakit yang disyaki menghidap retinoblastoma.

Tujuan rawatan:

• Untuk menyelamatkan penglihatan dan juga nyawa kanak-kanak terbabit.
• Rawatan juga bergantung kepada tahap dan saiz ketumbuhan.
• Ketumbuhan kecil boleh dirawat dengan menggunakan rawatan secara laser atau cryotherapy dan biasanya kaedah tersebut mampu melindungi penglihatan pesakit.
• Apabila kanser mula merebak hampir keseluruhan bahagian mata, pembedahan untuk membuang mata yang dijangkiti itu diperlukan.
• Dengan rawatan kimoterapi ia dapat mengurangkan kadar ketumbuhan dan seterusnya pesakit boleh menjalani rawatan secara laser atau cryotherapy. Rawatan tersebut juga diperlukan apabila barah telah merebak pada bahagian luar bola mata dan seluruh tubuh pesakit.
• Rawatan secara radiasi boleh dilakukan pada bahagian mata yang mengalami ketumbuhan. Bagaimanapun, rawatan itu boleh mendedahkan pesakit kepada komplikasi lain seperti kecacatan teruk pada muka, kerosakan pada bahagian lain struktur okular (ocular) dan terdedah kepada penyakit kanser yang lain.

KESAN JANGKA PANJANG KEPADA PESAKIT RETINOBLASTOMA

• Pesakit mudah terdedah kepada lain-lain penyakit barah apabila mereka semakin meningkat dewasa.
• Biasanya pesakit yang pernah menghidap retinoblastoma akan terdedah kepada penyakit barah tulang.
• Ibu bapa perlu menerima kenyataan bahawa anak mereka mungkin akan hilang penglihatan sekiranya ketumbuhan tersebut semakin membesar sehingga memaksa doktor melakukan pembedahan untuk membuang mata kanak-kanak terbabit.

LANGKAH YANG PERLU DiAMBIL OLEH AHLI KELUARGA PESAKIT

• Semua ahli keluarga pesakit dinasihatkan supaya mendapatkan pemeriksaan daripada doktor pakar.
• Pemeriksaan itu penting sekiranya retinoblastoma merupakan penyakit turun-temurun keluarga terlibat.
• Ibu bapa diminta supaya menerima nasihat doktor pakar demi keselamatan nyawa pesakit.

Adakah Suplement Shaklee Yang Membantu?

image

Alhamdulillah, ADA! ikhtiar dari sahabat kita ni dengan menggunakan Shaklee Vivix dan NutriFeron sangat membantu.

Bagaimana Vivix dan NutriFeron membantu?

Vivix
• Kaya dengan anti-oksidan yang tinggi iaitu polyphenol dan resvetrol dimana ianya mampu memperbaiki dan melindungi sehingga ke tahap sel DNA dengan 4 mekanisma pada tahap sellular.
• Vivix juga kaya dengan Vitamin A yang membantu mengurangkan radikal bebas dan menyingkirkan sel-sel mati yang teroksida.

NutriFeron
• Merupakan antiferon semulajadi yang mengandungi polisakarida yang merangsang dan mengaktifkan immunologlobulin melawan sel-sel tumor dan kanser. • Dapat menentang radikal bebas dan faktor penyebab kanser.
• Berfungsi untuk membunuh T-cells, B-cells dan makrofag.
• Selain daripada itu juga, ia mampu mengurangkan ketidakselesaan pada waktu kemoterapi.

Hahha… betullah tuh kan… Alhamdulillah, kita cuba berikhtiar namun Allah yang memberikan kesembuhan sepenuhnya… 🙂

Ada lagi, bagi memastikan anak kekal sihat dan cergas elok berikan MealShake. Bulan ni promo MealShake BUY 3 FREE 1 pula tuh, rugi tak borong bebanyak…

image

Lagi TESTIMONIALS Vivix

https://kakngahsihat.wordpress.com/2014/01/14/testimonial-diri-sendiri-consume-vivix-shaklee-memang-terbaik/

https://kakngahsihat.wordpress.com/2014/09/16/supplement-shaklee-penyebab-kanser/

https://kakngahsihat.wordpress.com/2014/04/19/shaklee-vivix-testimonial-collection-international-user/

 Pertanyaan lanjut untuk order & Konsultasi boleh roger2 dengan KakNgah yer.. 😀


✆ Call/SMS/WhatsApp: 018-6645415
(KakNgah)
COD Area: Shah Alam, Klang, Telok Panglima Garang, Kota Kemuning, Kg. Johan Setia, Kg. Jalan Kebun, Nilai, Pajam, Bukit Rimau, Bukit Naga & Bukit Kemuning.

Supplement Shaklee Penyebab Kanser?

image

Ermmm… nampaknya masih ramai yang berada di luar sana mengatakan atau hanya “dengar-dengar” kononnya Supplement Shaklee penyebab kanser! Kelakar bila seorang sahabat berwhatsapp KakNgah bertanyakan hal demikian. Tapi untunglah dia bertanya, kalau tak… mati point lah KakNgah nak menulis kan… 😛

Apakah yang di maksudkan Cancer (kanser)?

Cancer adalah juga dikenali sebagai tumor malignan, sekumpulan penyakit yang melibatkan pertumbuhan sel tidak normal yang berpotensi untuk menyerang atau merebak ke bahagian badan yang lain. Tidak semua tumor adalah kanser. ; tumor benigna tidak merebak ke bahagian badan yang lain. Tanda-tanda dan gejala-gejala yang mungkin termasuk: . . ketulan baru, pendarahan yang tidak normal, batuk yang berpanjangan, kehilangan berat badan yang tidak dapat dijelaskan, dan perubahan dalam pergerakan usus, antara lain. Sementara gejala-gejala ini mungkin menunjukkan kanser mereka juga boleh berlaku disebabkan oleh isu-isu lain. Terdapat lebih 100 jenis kanser yang berbeza yang memberi kesan yang diketahui manusia.

Apakah Penyebab Cancer?

Sebahagian besar kanser, sebanyak 90-95 % kes adalah disebabkan oleh faktor-faktor alam sekitar. Baki 5-10% adalah disebabkan oleh genetik diwarisi. Alam Sekitar, seperti yang digunakan oleh penyelidik kanser, ertinya apa-apa sebab yang tidak diwarisi secara genetik, seperti gaya hidup, ekonomi dan faktor-faktor tingkah laku, dan bukan semata-mata pencemaran. Biasanya faktor-faktor alam sekitar yang menyumbang kepada kematian kanser termasuk tembakau ( 25-30 %) , pemakanan dan obesiti ( 30-35 %) , jangkitan (15-20 %) , radiasi (kedua-dua mengion dan bukan mengion , sehingga 10 %) , tekanan, kurangnya aktiviti fizikal, dan pencemaran alam sekitar.

Ia adalah hampir mustahil untuk membuktikan apa yang menyebabkan kanser di mana-mana individu, kerana kanser mempunyai beberapa sebab yang mungkin. Sebagai contoh, jika seseorang yang menggunakan lebih tembakau akan mendapat kanser paru-paru, maka ia mungkin disebabkan oleh penggunaan tembakau, tetapi  kerana semua orang mempunyai peluang kecil untuk mendapat kanser paru-paru akibat daripada pencemaran udara atau radiasi, maka ada kemungkinan kecil bahawa kanser tersebut dibangunkan kerana pencemaran udara atau radiasi. Canser sebenarnya adalah tidak diwarisi atau berjangkit.

Hahha…. nampak tak? tak plak tertulisnya supplement penyebab canser, nak-nak supplement Shaklee. hihhi… Kebanyakan supplement membantu dalam mengurangkan sedikit demi sedikit penyakit yang dihidapi dan peringkat demi peringkat akan membantu memulihkan penyakit, InsyaAllah dan alhamdulillah boleh membantu. Antara supplement Shaklee yang sangat membantu dalam masalah kanser adalah :

1) Carotomax ~ RM74.00

image

• Beta Carotene Carotomax adalah tinggi dengan anti-oksidan yang mampu menyekat aktiviti bahan kanser dengan menghalang pembentukan sel-sel kanser. Baik untuk menurangkan risiko kanser terutama kanser payudara, prostat dan paru-paru. Ia juga mengurangkan radikal bebas dan menyingkirkan sel-sel mati yang teroksida.

2) Vitamin E ~ RM149.00

image

• Pengambilan lebih daripada 1,200 IU sehari untuk anti-oksidan yang kuat dan berkesan untuk melawan kanser dengan menghalang dan melawan tumor. Juga membantu dalam mengurangkan kerosakkan akibat radikal bebas.
• Juga baik untuk masalah katarak & masalah penglihatan.

3) Omega Guard ~ RM136.00

image

• Kajian juga telah menunjukan bahawa omega-3 boleh mencegah kanser payudara, prostat, paru-paru dan kolon. Ia juga boleh meningkatkan enterogastritis, merangsang kesihatan hati selepas pembedahan dan membantu pankreas kanser pesakit untuk berfungsi dengan lebih effektif.

4) Vitamin C ~ RM92.00

image

• Vitamin C merupakan satu-satunya anti-oksidan yang tinggi dan mampu menghadilkan interferon semulajadi tubuh dan merangsang pengeluaran T-cells untu melawan sel-sel kanser dan membuang kimia merbahaya dari tubuh dengan berkesan.
• Ia juga mampu menghapuskan radikal bebas sebelum ia menyerang sel-sel kita.

5) GLA Complex ~ RM91.00

image

• Juga terkenal dengan anti-oksidan yang meningkatkan sistem imun tubuh, membantu menghalang pertumbuhan sel tumor dan kanser.

6) Cinch Energy Tea ~ RM131

image

• Kandungan Red Tea Extract yang terdapat di dalam Cinch Energy Tea merupakan anti-oksidan yang kuat dimana ianya dikenali sebagai ‘polifenol’ – pejuang kanser yang kuat.
• Pilifenol membantu kerosakan badan yang disebabkan oleh radikal bebas.
• Dikaji sebagai pencegahan kanser dan sebgai agen yang boleh menghalang daripada merebak.

7) Nutiferon ~ RM181.00

image

• Merupakan antiferon semulajadi yang mengandungi polisakarida yang merangsang dan mengaktifkan immunologlobulin melawan sel-sel tumor dan kanser.
• Dapat menentang radikal bebas dan faktor penyebab kanser.
• Berfungsi untuk membunuh T-cells, B-cells dan makrofag.
• Selain daripada itu juga, ia mapu mengurangkan ketidakselesaan pada waktu kemoterapi.

8) Garlic ~ RM47.00

image

• Membantu mengelak dan merawat kanser dengan mengurangkan bahan pencetusan kejadian kanser – Nitrosamine.

9) Alfalfa Complex ~ RM53.00 (S), RM97.00 (L)

image

• Memakan 30~50 tablet untuk mengurangkan kealkalian badan, dengan itu memperbaiki sel-sel kanser dan membuang tumor.

10) Vivix™ ~ RM475.00

image

• Kaya dengan anti-oksidan yang tinggi iaitu polyphenol dan resvetrol dimana ianya mampu memperbaiki dan melindungi sehingga ke tahap sel DNA dengan 4 mekanisma pasda tahap sellular.

TESTIMONIALS

image

image

image

image

image

KakNgah rasa anda boleh menilai dengan sendiri tahap keberkesanannya Supplement Shaklee dalam masalah kesihatan. Alhamdulillah dan insyaAllah, kita ikhtiar dan semuanya datang dari Allah juga untuk memulihkannya dan tak salah untuk anda mencubanya…

Hubungi KakNgah yer…. 😀

Pertanyaan lanjut & Order Shaklee
✆ Call/SMS/WhatsApp: 018-6645415
(KakNgah)
COD Area: Shah Alam, Klang, Telok Panglima Garang, Kota Kemuning, Kg. Johan Setia, Kg. Jalan Kebun, Nilai, Pajam, Bukit Rimau, Bukit Naga & Bukit Kemuning.

Resdung dan Vivix™

Bismillah… harini KakNgah tergerak hati pulak nak bercerita cinta tentang resdung. Sebelum kenal-kenal dengan resdung, jom kita kenal-kenal dulu dengan Sinus.

Apakah Sinus?

Semua manusia yang normal mempunyai sinus, sinus mengikut definisi ialah satu rongga atau ruang seperti sinus vena atau sinus hidung. Sinus hidung (paranasal sinus) pula diterjemahkan kepada rongga udara yang diselaputi mukosa di dalam tulang tengkorak dan mempunyai hubungan dengan rongga hidung, termasuk sinus ethmoid, frontal, maxillary dan sphenoid.

Apakah Redung?

Resdung adalah alahan atau radang yang terjadi pada selaput sinus. Resdung terbahagi kepada dua jenis iaitu :

1) Rhinitis alahan

  • Dikenali dari gejala sumbat hidung, hingus yang jernih (‘rhinorrhea’), bersin dan gatal hidung dan kadangkala mata. Penyakit ini kadangkala dicetus oleh debu, makanan atau perubahan cuaca. Sejarah keluarga juga menunjukkan wujudnya penyakit yang sama atau penyakit asma atau ‘eczema’. Penyakit ini biasanya disahkan melalui pemeriksaan klinikal, tanpa perlu menjalani ujian darah, sinar X atau imbasan.

    Doktor ENT akan menjalankan pemeriksaan endoskopi untuk memastikan tiada ketumbuhan di dalam hidung (Video 1 & 2 yang disertakan menunjukkan ujian endoskopi hidung yang dijalankan di klinik) Doktor biasa yang tidak biasa dengan rupa bentuk struktur normal hidung boleh membuat diagnosis yang salah dan menyebabkan kerisauan yang tidak sepatutnya berlaku pada individu yang normal (Imej 1). Pesakit ‘allergic rhinitis’ biasanya mempunyai ‘turbinate’ yang besar, yang pada orang biasa, salah satu fungsinya ialah untuk melembapkan rongga hidung. Rawatan ialah ubat antihistamin bagi kes yang ringan dan ubat semburan hidung jenis steroid bagi kes yang teruk.

2) Sinusitis

  • Dalam penyakit ini, seseorang itu akan mengalami hingus yang kemungkinan bewarna kuning, hijau atau bercampur darah. Ciri utama ialah sakit kepala yang sangat teruk, di dahi atau muka terutamanya di tengah hidung atau pipi; sebelah atau kedua belah boleh berlaku. Sumbat hidung dan demam boleh berlaku. Penyakit ini boleh terjadi sekali, atau berulang kali dan berlanjutan beberapa minggu.

    Doktor ENT akan melakukan pemeriksaan tertentu, termasuk endoskopi hidung yang mungkin menunjukkan limpahan nanah dari bukaan sinus. Doktor juga akan kadang kala memerlukan ujian imbasan CT sekiranya ada komplikasi, seperti penyakit sinusitis yang merebak ke bahagian mata atau otak, atau sekiranya ada perancangan untuk pembedahan. Rawatan biasanya berbentuk ubat penahan sakit, irigasi  hidung dengan cecair khas dan pemberian antibiotik sekiranya terdapat jangkitan bakteria. Kes sinusitis kronik memerlukan ubat semburan hidung steroid bagi mengurangkan radang.

    Di kebanyakan klinik ENT, kes ‘allergic rhinitis’ adalah jauh lebih kerap dari sinusitis. Hakikatnya, kebanyakan beban kerja klinik ENT ialah ‘allergic rhinitis’, terutamanya di kawasan bandar.

**************************************

KakNgah sendiri mengalamai masalah resdung seperti Rhinitis alahan, memang tak boleh tahan dengan habuk, cuaca panas dan seafood seperti udang. Pernah  sampai satu tahap cuaca panas terik, KakNgah mulalah menggaru-garu dan menggosok-gosok hidung, kadang-kadang rasa kalau boleh nak jerk potong hidung nih… hahha.. Bila dah menyentak hidung tak abeh, apa lagi… merah cam badut kata abang sulung KakNgah… 🙂

Dah macam segala ubat KakNgah makan tapi ermmm… tak berhasil, yang berhasilnya adalah pantang makan dan elakkan dari cuaca panas tapi sampai bila kan, dah bekeluarga ni masak ikut selera anak dan suami jerk.. Last seminggu ni baru sedar yang KakNgah dah takder sebarang alahan lagi, tiada gatal-gatal hidung, tiada sibuk nak bersin bagai dan seingat KakNgah minggu lepas adalah makan udang tapi takder la plak gatai bagai… Baru tersedar dari mimpi gtu, erm… dah dua bulan consume Vivix™ Shaklee dan inilah hasilnya, no more resdung!!! walla, alhamdulillah…. sebelum ni pun KakNgah ada gtau manfaat consume Vivix™ Shaklee di SINI, dan di bawah ini juga picture hasil yang KakNgah perolehi selepas sebulan consume Vivix™ Shaklee.

wpid-fotos_20140302041433.jpgBefore ~Raut wajah KakNgah pucat..

Memang dari kecil kalau pergi kemana-mana, semua orang akan tegur muka KakNgah nampak pucat sampai ada yang bertanya, sakitkah? hahha.. xcely KakNgah sihat jer tapi baru 2tahun ini KakNgah tahu yang KakNgah adalah seorang Beta Thalassaemia Trait.

After ~ Raut wajah lebih merah dan berseri..

Perasan tak…? Selepas ambil gambar ni baru KakNgah perasan dan hubby pun bersependapat, nampak ketara sebelum dan selepas consume Vivix™ Shaklee.

Ops!!! dah lari topik resdung dah nih… hahha… oklah, bagi anda yang ingin mencuba Vivix™ Shaklee, bolehlah menghubungi KakNgah, setiap pembelian 2botol Vivix™ Shaklee anda layak memperoleh FREE MEMBERSHIP seumur hidup… sapa nak bagi kan… 🙂 Moh ler roger2 dengan KakNgah…

NAFIZA SHUIB
ID 885414
nafizashuib@gmail.com
018-664 5415
COD : Shah Alam, Klang & Pajam, Nilai dan Kuartes KLIA (RABU).
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::

 

Vivix™ ohhhhh… Vivix™

Mahu atau tidak… suka atau tidak… atau ada pilihan lain yang terbaik??? Huhhu… memang tak ada selain Vivix™ Shaklee nih. Dah seminggu stop Vivix™  untuk lihat perubahan pada diri dan akhirnya semalam KakNgah kalah dengan seharian menyelesaikan segala urusan pengambilan barang dan COD supplement. Satu badan menggigil dengan rasa nak pitam sampi tak boleh nak berdiri lelama, serious rasa teruk sesangat. Biasalah kan… sebagai seorang Thalassaemia, KakNgah memang tak dapat mengelak dari rasa keletihan namun selepas sebulan consume Vivix™ memang terasa sangat perubahan pada diri. Erm… nampaknya KakNgah kene teruskan pengambilan Vivix™ ni bagi memastikan kesihatan diri terjaga, bila diri sendiri tak boleh dijaga, macam mana nak menjaga kesihatan keluarga.. kan..kan..kan… 🙂

Bagaimana Vivix™  Shaklee membantu KakNgah kekal sihat dan bertenaga??? Boleh tengok kat SINI. Saper2 nak beli  Vivix™ dengan harga tawaran istimewa boleh roger2 KakNgah kay… FREE Postage dan FREE Member dengan setiap pembelian 2 botol  Vivix™ dan anda juga layak mendapat FREE konsultasi dari KakNgah. GRAB NOW!!!

 
 
 
Name Card