Anak Angkat!

Anak angkat? eh, yang 3 hero tu pun jenoh bersilat, boleh pula ambil anak angkat yer… ops! jangan salah faham, anak angkat KakNgah ni comey sket jer dari anak-anak. Dah sebulan rasanya jaga si comey nih, anak-anak pun bukan main suka lagi. Sebelum tidur dan bangun tidur mesti hadap si comey dulu, sibuk jugalah diaorang konon menguruskan si comey nih. Si comey ni manja, ligat, kuat kencing (tak boleh blah…) dan sukakan carrot, 😛

image

Comey tak saya? hihhi… nama saya Keyoi, anak-anak KakNgah yang namakan saya.

Hahhhhh… comey kan? Sejak kecil KakNgah memang sukakan arnab, so bila ada yang bagi… KakNgah yang happy terlebih dari anak-anak, kihkihkih…. Tak de la susah nak jaga Keyoi ni cuma kencingnya tak bleh blah, aritu masa orang bagi, ada makanan prosesnya sekali tapi Keyoi ni cam kurang gemar la plak so kitaorang berikan Keyoi carrot, memang kesukaan ia lah…

Rasanya dah seminggu makanan proses Keyoi habis pastu perasan ada kedai haiwan dekat kawasan KakNgah tinggal so malam tadi pun merempit sekejap mencari makanan proses untuk Keyoi, maka dapatlah 1 makanan proses berperasa dan mineral untuk Keyoi.

image

Suka pula si Keyoi dengan makanan proses nih, bukan main lagi makannya sedangkan makanan proses sebelum ni ia kurang gemar. Demand juga ia tau, aritu punya makanan rm3.50/kg kurang best agaknya, yang ni rm8.50/ pek (1kg) ada perasa broccoli dan celery lagi, apa tak disukanya, hihhi… Briter Bunny ni juga kaya dengan sumber biotin, vitamin A, B1, B2, B6, C, D, E, K, Beta-Corotene juga high fiber.

image

Ni mineral stone, betul-betul cam batu, campak pun tak pecah, ni kalau campak kat kepala pun sakit ni. Fungsinya untuk asah gigi arnab di samping sebagai makanan tambahan untuk gigi ia, kaya dengan kalsium lagi tau… kalau korang tengok arnab tu asyik gigit sangkar atau benda-benda keras tu maknanya dia perlukan mineral stone ni lah untuk gigi ia.

Hai arnab, ku ingat manusia jer perlukan vitamin, binatang pun perlu tau… hahha… anda kalau nak beli vitamin sila contact KakNgah yer… eh! KakNgah tak jual vitamin untuk si comey cam Keyoi yer, KakNgah jual Supplement Shaklee… 🙂


✆ Call/SMS/WhatsApp: 018-6645415
(KakNgah)
COD Area: Shah Alam, Klang, Telok Panglima Garang, Kota Kemuning, Kg. Johan Setia, Kg. Jalan Kebun, Nilai, Pajam, Bukit Rimau, Bukit Naga & Bukit Kemuning.

Advertisements

Apakah Vitamin Terbaik untuk Kulit Anda?

Kebanyakkan kaum wanita memang obses untuk kelihatan cantik, ramai dikalangnya sanggup melaburkan beribu-ribu untuk kelihatan cantik dengan membeli set penjagaan kulit muka seperti toner, pembersih muka, pelembab, krim siang dan malam juga krim mata. Semuanya akan menjadi sia-sia jika kita tidak menjaga kesihatan kulit kita dari dalam. Kulit merupakan organ terbesar dalam badan, seperti organ-organ lain, ia memerlukan nutrein yang betul untuk berfungsi dengan betul dari dalam tubuh.

Bagi mengetahui keperluan kulit supaya kelihatan cantik dan berseri dari dalam ke luar, jom kita lihat apa kata mereka-mereka yang seperti kebanyakkan model-model tentang nutrein yang penting dalam kecantikkan kulit dari dalam ke luar :

  • Miranda Kerr ~ Tidak akan membiarkan satu hari berlalu tanpa mengambil sekurang-kurangnya empat sudu minyak kelapa, ke atas salad, dalam masakannya atau dalam teh hijau.
  • Jessica Gomes ~ Buah-buahan & sayur-sayuran, ikan segar seperti omega-3 dan makanan tambahan minyak ikan setiap hari.
  • Karlie Kloss ~ Protein shake dengan serbuk protein coklat, susu badam dan pisang atau beri hitam.
  • Supermodel Carolyn Murphy kecantikan rahsia? Minum banyak air dan kemudian melembapkan. Institut Perubatan mengesyorkan 12 gelas lapan auns air setiap hari.
  • Tidur – mengikut model-model Hilary Rhoda dan Tao Okamoto, mendapat tidur yang cukup adalah perkara yang paling penting. Hilary akan memastikan tidurnya cukup tujuh jam tidur setiap hari manakala Tao, yang akan tidur selama lapan atau sembilan jam jika boleh namun sudah cukup baginya jika mampu tidur hanya enam atau tujuh jam sahaja.

Vitamin dan mineral bagi kulit bermanfaat untuk berfungsi dengan baik dalam setiap organ badan, kulit juga tidak terkecuali. Tambahan pula, kekurangan sesetengah vitamin dan mineral kebanyakannya memudaratkan kulit dan menjadi punca pelbagai penyakit kulit. 

Sekarang cuba kita kenali apakah nutrein yang penting untuk kulit yang sempurna. Apakah kandungan nutrein yang membantu dan Apakah Vitamin Terbaik untuk Kulit Anda?

Vitamin dan mineral yang dikenali untuk kulit yang sihat adalah Vitamin B, Vitamin C, Vitamin A, iron, copper, zink dan selenium. Semua vitamin dan mineral ini memainkan peranan penting dalam menyediakan kulit yang sihat dan cantik.

Vitamin B 1 dan Vitamin B 2 diperlukan untuk pengeluaran tenaga dalam sel-sel. Kekurangan terang-terangan diketahui menyebabkan bentuk khas dermatitis. Vitamin B 12 adalah penting untuk pelbagai proses sintetik dalam sel-sel. Kekurangan ini menyebabkan bahagian pesat sel-sel kulit.

Vitamin asid folik mempengaruhi banyak lata biokimia dan adalah penting untuk memperbaiki dengan cepat sel-sel kulit. Keputusan menggunakan kaedah ini dapat membantu dalam memperbaiki kerosakkan pelbagai jenis kulit.

Vitamin niasin digunakan untuk lemak, protein dan metabolisme karbohidrat, yang seterusnya membekalkan tenaga tambahan dan memperbaiki aliran darah. Tenaga yang dihasilkan dan aliran darah yang lebih baik mencegah kulit daripada tanda-tanda penuaan. Penggunaan Niacin atau permohonan topikal vitamin ini menghalang berlakunya tompok merah dan ruam di kulit, terutamanya bahagian muka dan leher.

Kekurangan vitamin A menjadikan kulit kering, rapuh dan terdedah kepada kedutan. Oleh itu, jumlah yang optimum vitamin ini juga diperlukan untuk sel-sel kulit yang sihat.

Vitamin C dan E adalah penting kerana sifat antioksidan mereka yang melawan kesan-kesan bahaya radikal bebas dan meningkatkan peredaran darah, akhirnya mengurangkan risiko penuaan pramatang.

Vitamin kalsium dan vitamin besi yang diperlukan oleh tubuh manusia untuk mengurangkan daya tahan kulit dan keupayaan untuk sembuh. Selenium merupakan satu lagi mineral yang diperlukan untuk kulit yang sihat. Ia merupakan salah satu vitamin yang paling popular yang membantu dalam pencegahan kanser kulit. Vitamin Magnesium diperlukan untuk melawan jangkitan kulit seperti kudis sejuk dan ruam. Terakhir tetapi bukan- kurangnya; vitamin zink adalah bertanggungjawab mengawal pembentukan jerawat. Dalam bentuk kedua-dua dimakan dan topikal, zink tames pengeluaran minyak dan memainkan peranan penting dalam membentuk kulit yang jelas dengan mengawal pembentukan jerawat.

Mineral

Selenium merupakan mineral yang melindungi kulit daripada kerosakan radikal bebas dan juga boleh menawarkan perlindungan terhadap kanser. Kacang Brazil adalah sumber yang sangat baik selenium; anda hanya perlu mengambil empat daripada setiap hari untuk mendapatkan semua selenium yang anda perlukan. Sumber lain yang baik termasuk makanan laut; khusus, salmon, tuna, ketam, sardin, halibut, ikan, ikan kod, tiram dan udang. Kambing, daging ayam belanda cahaya, daging lembu dimasak dan pasta gandum.

Tembaga @ copper merupakan mineral yang membantu dalam meningkatkan pengeluaran kolagen. Kolagen adalah protein penting yang memberikan struktur kepada kulit anda. Jika anda kekurangan copper dan penurunan pengeluaran kolagen anda, kulit anda akhirnya akan mula mengendur.

Antara Nutrein lain yang Penting untuk Kulit Sihat adalah :

  • Kolagen ~ merupakan yang paling popular untuk kesihatan kulit, juga penting untuk kesihatan dan kekuatan rambut juga kuku.
  • Koenzim Q10 ~ merupakan antioksidan yang kuat untuk badan mensintesis, walaupun pengeluaran berkurangan dengan peningkatan usia. CoQ10 juga mengambil bahagian dalam metabolisme tenaga dan fungsi sel asas.
  • Keratin ~ Keratin sebenarnya adalah keluarga protein dan komponen utama kulit, rambut dan kuku. Keratin telah terbukti untuk meningkatkan kelembapan dan keanjalan kulit, mengurangkan kedutan, serta meningkatkan kompak kulit dan penampilan kulit secara keseluruhan. Anda boleh merangsang pengeluaran keratin dengan memakan makanan yang kaya dengan B-vitamin (seperti pisang), zink (tiram), dan vitamin C (oren).

Sekarang anda telah mengenal pasti nutrien penting untuk kulit yang sihat, apa yang langkah seterusnya? Anda perlu untuk menyuburkan kulit anda kedua-dua di luar dan di bahagian dalam.

Mengambil multivitamin berkualiti tinggi boleh membantu anda mendapat semua vitamin dan mineral yang anda perlukan untuk kulit yang cantik. Ini boleh membantu anda menyuburkan kulit anda dari dalam.

Dalam usaha untuk menyuburkan kulit anda dari luar, kita mengesyorkan menggunakan bahan-bahan yang semulajadi penjagaan kulit yang tidak mengandungi parabens dan sulfat. Apakah ia? nantikan perkongsian yang akan datang insyaAllah…

Note : Nak dapatkan lebih Extra untuk kesihatan kulit juga kesihatan diri? Anda mungkin boleh mencuba Vivix™ShakleeLebih sekadar hanya sirap. Anda pasti tidak akan menyesal..

 

 

 

 ⌨ Pertanyaan lanjut & Order Shaklee;

✍ PM : Kakngah Sihat
✉ Email: nafizashuib@gmail.com
✆ Call/SMS/WhatsApp: 018-6645415
➲ COD Area: Shah Alam, Klang, Telok Panglima Garang, Kota Kemuning, Kg. Johan Setia, Kg. Jalan Kebun, Nilai, Pajam, Bukit Rimau, Bukit Kemuning.

 

 
 

Malnutrisi & Nutrein Penting

Bila sebut jerk nutrisi, kebanyakkan semua dah tau tapi bila sebut malnutrisi ada pula yang masih tertanya-tanya namun tak kurang juga yang mengetahuinya. Apapun, malam ni KakNgah nak kongsikan dengan lebih jelas tentang apa itu malnutrisi, mujur anak-anak KakNgah dah dibuai mimpi, bolehlah berdrama panjang-panjang sket.. hehhe..

Pemakanan Seimbang

Pemakanan seimbang merupakan tabiat memilih makanan yang hendak dimakan dengan tujuan memperbaiki atau mengekalkan kesihatan. Kekurangan nutrien boleh menyebabkan berlakunya malnutrisi. 

malnutrisi2Apakah Malnutrisi?

Malnutrisi merupakan keadaan yang terhasil akibat mengambil permakanan tidak seimbang di mana sesetengah zat kurang, melampau (pengambilan terlalu tinggi), atau dalam nisbah yang salah. Sejumlah keadaan permasalahan nutrasi mungkin timbul, bergantung kepada nutrasi mana yang kurang atau terlebih dalam permakanan. Di kebanyakan di dunia, malnutrasi wujud dalam bentuk kekurangan nutrasi, yang disebabkan oleh permakanan yang kekurangan kalori dan protein. Sungguhpun malnutrasi lebih biasa dikalangan negara membangun, ia turut wujud di negara industri. Di negara lebih kaya ia biasanya dalam bentuk yang disebabkan oleh permakanan tidak sihat dengan terlebih tenaga, lemak, dan karbohidrat diproses. Trend meningkat kegemukan (obesiti) kini merupakan kebimbangan kesihatan awam utama pada tahap sosial-ekonomi rendah dan juga di negara membangun contohnya di MALAYSIA sendiri yang tinggi dengan masalah obesiti.

Defenisi Malnutrisi

Malnutrisi bermaksud kekurangan makanan seimbang pada individu atau populasi. Sebagainya contohnya, kekurangan sumber-sumber seperti protein yang diperlukan untuk membina badan dan otot yang sihat, sementara kalori pula adalah sukatan bagi tenaga yang diperlukan oleh badan. Manakala zat besi pula diperlukan untuk membolehkan sel darah berfungsi dengan sempurna. Antara simptom yang boleh menunjukkan berlakunya malnutrisi adalah seperti kanak yang sangat kurus. Namun malnutrisi juga boleh berlaku kepada anak-anak terlebih berat badan.

Nutrein Penting

Pemakanan yang seimbang perlu mengandungi nutrien seperti karbohidrat, protein, lemak, vitamin dan garam galian pada kadar yang betul.

  • Karbohidrat ~ menyediakan sumber tenaga yang utama yang diserap segera ke dalam sistem tubuh manusia. Karbohidrat menyumbangkan kira-kira 50% daripada pengambilan tenaga yang diperlukan oleh tubuh manusia. Karbohidrat terdiri daripada gula (gula, glukos, sirap, madu, laktos), kanji (tepung gandum, kanji, kentang, ubi kayu dan kanji tulin koko) dan beberapa selulosa, gam dan pektin. Karbohidrat banyak terdapat dalam bijiran seperti beras, gandum, dan sepertinya.
  • Protein ~ mengandungi beberapa zat seperti asid amino. Protein kelas pertama kebanyakannya boleh diperolehi daripada haiwan. Sementara protein sayuran pula mengandungi protein kelas kedua dan sedikit protein kelas pertama.
  • Lemak menyediakan lebih dua kali ganda nilai kalori yang diperolehi daripada karbohidrat dan menjadi sumber utama lemak tubuh. Sebenarnya lemak penting kepada manusia kerana merupakan tenaga yang tersimpan di dalam tubuh yang diperlukan untuk menjalankan sebarang aktiviti.Selain itu,lemak berperanan sebagai penebat dengan menghalang haba keluar daripada badan dan membantu memanaskan badan apabila seseorang terdedah kepada suhu persekitaran yang terlalu sejuk. Secara purata, lemak membekalkan 355 daripada pengambilan tenaga. Lemak juga mengandungi vitamin larut lemak dan asid lemak yang penting kepada penyatuan selaput sel.

    Pengambilan lemak yang berlebihan boleh memudaratkan kesihatan badan.Hal ini kerana lemak yang tidak digunakan akan disimpan dalam badan dan menyebabkan berat badan bertambah dan menjadikan seseorang itu gemuk.Lemak yang berlebihan juga boleh menyebabkan saluran arteri tersumbat dan menyebabkan penyakit jantung koronari.

  • Zat galian ~ mengandungi kompaun bukan organik yang penting kepada pemakanan manusia. Ia berperanan dalam pembentukan struktur tulang dan unsur yang diperlukan dalam tisu organik dan cairan badan seperti hemoglobin darah. Zat mineral banyak terdapat dalam susu dan telur. Ia juga banyak terdapat dalam buah dan sayuran.
  • Vitamin adalah bahan kimia yang terkandung dalam kebanyakan makanan. Ia membantu tubuh mengurai dan menggunakan unsur asas makanan, protein, karbohidrat dan lemak. Sesetengah vitamin turut terbabit dalam penghasilan sel darah, hormon, bahan genetik dan kimia dalam system saraf. Tidak seperti karbohidrat, protein dan lemak, vitamin dan mineral tidak membekalkan kalori tetapi membantu badan mendapatkan tenaga dari tubuh. Maka pengambilan protein amat penting untuk kesihatan tubuh badan.
  • Serat atau serabut dalam diet permakanan membantu penghadaman dan mengelak sembelit. Sayuran dan buah segar (termasuk buah kering) dan bijiran merupakan sumber serat penting. Untuk meningkatkan kebaikan serat, amat penting untuk minum banyak air.

Alhamdulillah, Anda tidak perlu risau jika anda mengalami masalah yang berkaitan dengan malnutrisi kerana Shaklee menawarkan produk yang lengkap untuk kesihatan anda dan keluarga merangkumi anak-anak seawal usia setahun hingga usia emas. Pilihan KakNgah dan keluarga semestinya Shaklee, pilihan anda?

Jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee, sila dapatkan dari KakNgah dan anda layak mendapat dengan harga yang lebih jimat! Jom dapatkan Omega Guard Promo di bulan ini BUY 6 FREE 1 dengan keahlian PERCUMA dan BONUS di bulan hadapan.

Nak??? Moh roger2 ngan KakNgah dengan segera! 🙂

 
 
 
Name Card