Mengapa & Bagaimana Kafein Boleh Memberikan Kesan Kepada Tulang Anda

image

Hahha…. seperti yang dijanjikan “Mengapa & Bagaimana Kafein Boleh Memberikan Kesan Kepada Tulang Anda” adalah sharing kali nih, 🙂 Seriously ramai dikalangan kita tidak ambil peduli tentang kesihatan tulang. Betul tak? termasuklah KakNgah yang buta langsung tentang kesihatan diri dan keluarga. Alhamdulillah, sejak kenal Shaklee ni, memang rasa rugi kalau abaikan kesihatan tulang nih, nak-nak KakNgah sendiri adalah seorang penggemar kopi. Abaikan yer… jom kita bincang ke topik utama kita…

Adakah Penggunaan Kafein Dapat Meningkatkan Osteoporosis?

image

Jangan terkejut jika anda mendapati masalah ini adalah yang tertinggi untuk persoalan anda kerana kajian telah dijalankan bagi meneroka asas molekul kafein pada tulang. Namun kajian yang dijalankan seperti kurang jelas untuk ditafsir tetapi sekurang-kurangnya kajian tersebut menunjukkan bahawa kafein memberi kesan negatif kepada tahap vitamin D anda! Dan ini secara langsung memberi kesan bagaimana tulang berkembang dengan berapa cepat ianya berliang. Hahha.. osteoporosis ler tewww…

Persoalannya?

Pengambilan kopi tidak dianggap sebagai faktor risiko yang penting bagi osteoporosis. Tetapi terdapat kebimbangan mengenai kesan kopi pada kekuatan tulang kerana kopi boleh menjejaskan penyerapan kalsium dari saluran penghadaman. Ini mungkin yang paling penting apabila pengambilan kopi yang tinggi (contohnya, empat atau lebih cawan kopi setiap hari) dan pengambilan kalsium adalah rendah.

Walaupun banyak kajian penyelidikan yang berkualiti tinggi tidak menemui bahawa pengambilan kopi meningkatkan risiko osteoporosis, beberapa telah mencadangkan sebaliknya. Apabila faktor risiko yang berpotensi mempunyai kesan sederhana dalam beberapa kajian dan tiada kesan pada orang lain, ia mungkin kerana kajian menggunakan kaedah yang berbeza. Walau apa pun, kemungkinan bahawa kesan (jika ada) kopi kekuatan tulang adalah kecil. Ia sukar untuk mengkaji kesan penggunaan kopi di risiko osteoporosis kerana seseorang perlu bergantung kepada penggunaan yang dilaporkan sendiri dan kerana pengambilan kopi mengubah faktor-faktor risiko yang lain. Sebagai contoh, orang yang merokok rokok juga cenderung untuk minum banyak kopi ; seseorang mungkin menyimpulkan bahawa pengambilan kopi meningkatkan risiko osteoporosis dalam kumpulan orang tertentu apabila ia benar-benar merokok. Juga , peminum kopi yang besar boleh minum susu kurang daripada orang-orang yang tidak suka kopi. Malah , beberapa kajian mendapati bahawa kesan-kesan negatif yang mungkin penggunaan kopi kekuatan tulang kebanyakannya terhad kepada orang-orang dengan pengambilan kalsium yang rendah dan masalah tersebut boleh diatasi dengan pengambilan kalsium yang tinggi.

Ermmm… anda rasa, apa yang perlu dilakukan untuk menjaga kesihatan tulang anda? 😀 Ohw…. anda memilih untuk mengambil kalsium yang tinggi bagi kesihatan & kekuatan tulang anda? Ok, meh KakNgah share kalsium yang anda perlukan…

image

Yes! inilah kalsium terbaik untuk anda –  Shaklee OsteMatrix® yang lengkap dengan magnesium, manganes, Vitamin D, zinc, calcium, fosforus, kuprum dan boron yang seimbang dengan kadar penyerapan 99%. Formularnya unik, dibuat dari mineral semulajadi dan garam mineral dari Laut Mati.

OsteMatrix® membantu :

• menghalang osteoporosis,
• merawat tulang patah/ retak,
• memperbaiki kekejangan dan kebas-kebas,
• meningkatkan ketumpatan tulang dan kerangka,
• membantu sistem saraf,
• pengalkalian tubuh,
• detoksifikasi.

Testimonial

image

image

Info Produk

Retail Price : RM61.00
Size : 120 tablets

Berminat?


✆ Call/SMS/WhatsApp: 018-6645415
(KakNgah)
âž² COD Area: Shah Alam, Klang, Telok Panglima Garang, Kota Kemuning, Kg. Johan Setia, Kg. Jalan Kebun, Nilai, Pajam, Bukit Rimau, Bukit Naga & Bukit Kemuning.

Advertisements

OsteMatrik [Kalsium] & Osteoporosis

tulang koroposHahha… ni lagi satu produk yang KakNgah jakun masa mula2 join member, ape ke benda lah OSTEMATRIK nih? 🙂 OSTE dipendekkan daripada perkataan Osteoporosis manakala MATRIK pula adalah maksud kepada kecukupan untuk ketumpatan tulang seseorang. Seperti yang dijanjikan pada post “Betul ker ESP Dapat Membantu Dalam Masalah Gastrik? KakNgah kongsikan pulak Apa itu OsteMatrix®?

OsteMatrix® membekalkan nutrien-nutrien harian termasuk kalsium yang dapat membantu dalam pembentukan dan penjagaan tulang dan gigi.  Ia juga mengandungi magnesium, vitamin D dan mineral zink, tembaga dan manganese untuk membantu dalam memelihara kesihatan yang baik.  Kaplet yang bersaiz kecil dan disalut licin ini juga mudah ditelan. Tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan.

Antara Manfaat OsteMatrix®

  • Terbukti secara klinikal dalam meningkatkan penyerapan kalsium.
  • Menguatkan tulang dan gigi.
  • Membantu masalah gejala ‘morning sickness’ dengan mengawal alergi.
  • Membantu mengekalkan tekanan darah yang normal.
  • Membantu dalam pengecutan otot dan pelancaran saraf.
  • Membantu melawas dan mengatasi masalah sembelit.
  • Mengawal masalah gastrik.
  • Kurang berat badan akibat osteoporosis.
  • Membantu dalam masalah migrain.
  • Mengurangkan simptom-simptom senggugut seperti kembung, kekejangan, retensi air, mudah meradang dan kemurungan.

Apakah Pula Osteoporosis?

Osteoporosis berasal dari bahasa Yunani osteo yang bermaksud tulang dan porosis yang penuh dengan lubang. Jadi Osteoporosis adalah satu keadaan  kehilangan tisu tulang, mengakibatkan tulang-tulang rapuh dan mudah patah. Ia biasa berlaku di kalangan mereka yang meningkat usia dan golongan wanita berikutan menopaus, bila badan tidak lagi dapat menggantikan tisu-tisu tulang yang lama dengan tisu baru yang lebih sihat. Apabila usia meningkat, anda juga akan mengalami kekurangan jumlah tisu-tisu tulang, menyebabkan tulang menipis. Tulang akan mudah jadi rapuh dan mudah patah, terutamanya tulang belakang, pergelangan tangan dan tulang pinggul.

Tulang adalah tisu hidup yang membaiki sendiri secara berterusan. Ia terdiri dari bahagian luar yang keras, mengandungi jaringan kolagen ( serat elastik yang kuat ) bahan mineral salur darah dan sum-sum tulang. Tulang yang sihat biasanya amat padat dan ruangan di antara tulang adalah kecil. Dalam kes osteoporosis, ruangan adalah besar, menjadikan tulang lemah dan kurang elastik. Perubahan pada paras hormon boleh memberi kesan ke atas kekuatan tulang. Sebagai contoh, hormon estrogen bagi wanita boleh mencegah osteoporosis. Selepas menopos, paras estrogen menurun, menyebabkan tulang menipis dengan cepat. Osteoporosis lebih kerap berlaku dan boleh menjadi lebih teruk.

“Tahukah Anda? Jisim Tulang Berkembang Ke Tahap Maksimum Pada Usia Umur 28 Tahun dan Akan Mengurang Selepas Itu ~ Wanita Lebih Berisiko.

Apa tunggu lagi? Order OsteMatrixT® untuk kesihatan tulang anda! dan dapatkan dengan harga yang lebih istimewa hanya dari KakNgah… 🙂

 
 
SID
KakNgah/ Fieza
SID : 885414
H/P No. : 018-664 5415 @ 012-664 4494
COD : Jalan Kebun, Bukit Rimau, Shah Alam & Kota Kemuning.
 
 

Sebelum Kahwin 51kg, Selepas Kahwin 48kg???

kurusAiiyarkkk!!!! sebelum kawen arrr.. berat 51kg, selepas kawen berat jadi 48kg? Satu hari 10 kali makan pun badan tak mau naik, satu kali 3 pinggan nasi makan pun badan teeetap tak mau naik?

BUNTU???

Apakah Penyebab Kurang Berat Badan?

Masalah kurang berat badan adalah disebabkan oleh gaya pemakanan yang tidak sihat. Jika masalah berlebihan berat badan dikaitkan dengan risiko penyakit kronik, masalah kurang berat badan pula ada kaitan dengan masalah yang berkemungkinan seperti :

  • Osteoporosis (wanita).
  • Masalah seksual (lelaki).
  • Kekurangan metabolisma badan.
  • Kecelaruan pemakanan seperti Anoreksia Nervosa atau Bulimia.
  • Masalah perubatan yang lain.

Bagaimana untuk menambah berat badan dengan cara yang sihat?

Tip yang sihat dan praktikal untuk menambah berat badan :

  • Rancang untuk menambah hidangan makanan.
    Makan melebihi keperluan merupakan kunci untuk penambahan berat badan. Oleh itu, anda perlu menambah pengambilan makanan anda.
  • Bersnek secara bijak.
    Bersnek secara bijak memainkan peranan utama dalam meningkatkan berat badan. Selain daripada menambah hidangan, ianya penting untuk meningkatkan pengambilan tenaga. Pilih snek yang mengandungi kalori tambahan, vitamin dan mineral. Contohnya keju atau mentega kacang ditambahkan pada biskut kraker.
  • Pilih makanan yang berkalori tinggi.
    Pilih makanan berkalori tinggi untuk menambah berat badan. Pilih makanan atau menu berdasarkan Piramid Makanan Malaysia dan digalakkan untuk mengambil saiz hidangan tambahan. Bagi mereka yang mengalami kekurangan berat badan, digalakkan untuk makan walaupun mereka tidak lapar.
  • Elakkan melangkau waktu makan utama.
    Hidangan utama seperti sarapan, makan tengah hari dan makan malam perlu diambil dan pengambilan snek sihat di antara waktu makan adalah digalakkan.
  • Bagaimana anda boleh mula?
    Mulakan dengan memilih makanan berkalori tinggi daripada setiap kumpulan makanan berdasarkan Piramid Makanan Malaysia. Ianya termasuk lemak, minyak dan gula dalam kadar yang sederhana. Sasarkan pengambilan makanan berdasarkan bilangan hidangan yang maksimum bagi setiap kumpulan makanan tersebut. Penambahan kalori berlebihan secara kreatif di dalam hidangan pada setiap hari akan memberi keseronokan semasa menikmati   hidangan. Contoh : pemilihan minuman berkalori tinggi, penambahan keju dan sos di dalam sandwic.
  • Sasarkan kenaikan berat badan secara beransur.
  • Semak keperluan tenaga harian untuk mengetahui berapa tenaga yang diperlukan untuk meningkatkan berat badan.

Bagaimana untuk Pastikan Berat Badan Normal Atau Tidak?

Cuba check Indeks Jisim Tubuh [IJT] / BMI anda dahulu dan lihat jadual dibawah untuk memastikan dimana tahap BMI anda.

Jika IJT anda (kg/m2)  adalah : Anda adalah
< 18.5 Kekurangan berat badan
18.5 – 24.9 Normal
25 – 30 Berlebihan berat badan
30 atau lebih Obes

Selain pemakanan dan senaman yang baik anda juga boleh mengamalkan makanan tambahan [supplement] bagi membantu kekurangan protin dan vitamin di dalam badan dimana pemakanan seharian juga sebenarnya kurang membantu kerana beberapa faktor yang tidak dapat dielakkan, [KakNgah akan kongsikan di post yang akan datang.. InsyaAllah..]. Antara supplement yang disyorkan adalah :

Meal Shakes

MShakeMeal Shakes merupakan sumber protein dengan vitamin dan mineral tambahan.  Ia menyediakan jumlah yang seimbang bagi setiap sembilan asid amino yang diperlukan oleh tubuh untuk tumbesaran dan perlindungan yang baik.  Dan lagi, Meal Shakes mengandungi semua asid amino asli yang terdapat di dalam protein termasuk yang asid amino perlu dan juga tidak perlu. Sesuai untuk semua peringkat umur dari kanak-kanak hingga dewasa.

B-Complex

b-com

B-Complex lengkap dengan 8 kompenan penting vitamin B yang diperlukan tubuh termasuk 100% biotin dan asid folik. Kesemua 8 kompenan tersebut perlu ada bersama bagi mendapatkan keseimbangan dan kebersanan yang sempurna. B-Complex mengawalatur kadar metabolisme dalam badan, menukarkan makanan kepada tenaga, membantu tumbesaran, mencegah anemia dan melawan tekanan.

VitaLea [Multivitamin]

vita-lea

VitaLea membantu dalam menyediakan asas nutrisi lengkap kepada tubuh, memastikan pertumbuhan sel baru, membantu proses pembesaran, pertumbuhan rambut, otot, kulit, kuku dan hormon. Juga sangat membantu dalam stimulasi metabolisma badan.

osteBagi yang mengalami masalah osteoporosis anda digalakkan mengambil OsteMatrik bagi membantu masalah tulang rapuh akibat kekurangan kalsium. ATAU anda boleh jadikan susu yang tinggi kalsium sebagai minuman wajib anda dan jika anda bukan penggemar susu, OsteMatrix lah jawapannya. Hanya dengan amalkan 4 biji sebelum tidur, ianya sungguh membantu dalam masalah kekurangan kalsium anda.

Ini adalah asas supplement yang boleh anda amalkan untuk memastikan anda mendapat berat badan yang ideal. Jika anda mempunyai budget yang lebih, KakNgah sarankan anda ambil bersama ESP bagi membantu dalam penyerapan supplement yang lebih baik dalam badan, InsyaAllah…

KakNgah dah try tapi baby KakNgah yang chubby terlebih.. minum susu ibu kan, habis khasiat tu ditarik ke dia… hahha…

482669_488580224531175_2040830957_n3 askar melayu kesayangan… Chubby x sikecil yang x kecil tuh??? ahaks!!!

Meh..meh.. dapatkan dengan harga istimewa lagi murah apabila anda membelinya dari KakNgah… Jangan segan, jangan malu, roger2 KakNgah sekarang jugak! 🙂

 
 
 
SID
KakNgah/ Fieza
SID : 885414
H/P No. : 018-664 5415 @ 012-664 4494
COD : Jalan Kebun, Bukit Rimau, Shah Alam & Kota Kemuning.