5 Tip Atasi Masalah Anak “Picky Eater”

image

“Picky Eater”… KakNgah tahu, ramai ibu-ibu di luar sana pernah rasa agak tertekan apabila anak-anak kurang gemar mengamalkan pemakanan sihat. KakNgah juga tak pernah lari dalam menghadapi situasi serupa di mana anak sulung KakNgah sendiri juga “Picky Eater”.

Seperti yang diketahui umum, Shaklee menawarkan pemakanan seimbang khas bagi anak-anak sedemikian iaitu MealShake yang merupakan protein lengkap dengan vitamin dan mineral yang diperlukan tubuh untuk membesar. Selain dengan makanan tambahan ini, anda juga boleh mencuba beberapa tip bagi menarik minat anak-anak untuk turut serta dalam mengamalkan pemakanan sihat.

# Tip Pertama

Cuba sediakan sekurang-kurangnya satu makanan kesukaan mereka semasa makan. Sama ada ianya sekeping roti atau semangkuk anggur.

# Tip Ke-2

Untuk mendapatkan lebih banyak daripada apa yang mereka gemari seperti (satu lagi biskut, lebih strawberi dan sebagainya) mereka perlu makan semua yang kita letakkan di atas pinggan mereka, yang jujur ​​hanya beberapa gigitan sahaja dari apa yang kami hidangkan … 😀

# Tip Ke-3

Libatkan anak-anak dalam penyediaan makanan. Biarkan mereka membantu mengambil hidangan utama, veggie sampingan dan pencuci mulut. Membantu mereka memahami bahawa ini adalah untuk menggalakkan mereka untuk mencuba perkara-perkara baru yang mungkin menarik kepada mereka. Melihat melalui buku masakan dengan mereka dan melayari resipi dalam talian agar mereka dapat memilih atau mencadangkan sesuatu yang menarik rasa selera mereka.

# Tip Ke-4

Bersyukur! ajar mereka agar sentiasa bersyukur dengan makanan yang disediakan supaya mereka dapat menghabiskan makanan mereka. KakNgah sering melayari internet bersama mereka dengan menunjukkan mereka beberapa image dan info yang berkaitan kurang makanan yang berkhasiat dan kebuluran di luar negara supaya mereka dapat belajar untuk “jangan tak makan & bersyukur” dengan makanan yang ada.

# Tip Ke-5

Upah.. katakan kepada mereka jika mereka boleh makan makanan berkhasiat sehingga habis, mereka akan dibawa bermain atau boleh bermain di luar rumah… atau mungkin ibu-ibu boleh sediakan upah seperti mainan baru? atau mungkin buku baru? terpulang…

Ya… Alhamdulillah, dengan tip ini KakNgah telah berjaya memupuk anak-anak dalam makan makanan sihat di samping memberikan mereka makanan tambahan lain seperti MealShake setiap hari.

Kebetulan promo MealShake berlangsung dari Sep. sehingga Okt. bulan ini dimana dengan pembelian 3 canister MealShake, anda akan menerima 1 lagi canister MealShake secara PERCUMA!

image

Untuk order dan konsultasi secara PERCUMA, sila hubungi KakNgah yer… 🙂


✆ Call/SMS/WhatsApp: 018-6645415
(KakNgah)
➲ COD Area: Shah Alam, Klang, Telok Panglima Garang, Kota Kemuning, Kg. Johan Setia, Kg. Jalan Kebun, Nilai, Pajam, Bukit Rimau, Bukit Naga & Bukit Kemuning.

Advertisements

Jenis-Jenis Kanser Kanak-Kanak | Retinoblastoma

image

Retinoblastoma! Pertama kali KakNgah dengar tentang penyakit nih. Di Malaysia pun hanya dalam 5% ~ 10% sahaja so memang kebanyakkan ibu bapa tidak menyedari masalah yang dihadapi oleh anak-anak mereka. Kesannya juga boleh menjadi parah dan berisiko! Dari hasil google, kat Malaysia nih ada satu kes yang dijumpai, tu pun dah lama, tengok kat SINI yer.

Apakah Retinoblastoma?

Retinoblastoma adalah kanser mata yang berlaku hanya pada kanak-kanak. Ia adalah kanser kanak-kanak yang sangat muda. Dua pertiga daripada pesakit retinoblastoma didiagnosis sebelum mereka berumur 2 tahun dan lebih daripada 90 peratus didiagnosis sebelum usia 5.

Retinoblastoma boleh terjadi dalam dua bentuk:

• Kira-kira 75 peratus daripada kanak-kanak yang retinoblastoma mempunyai satu tumor pada sebelah mata. Ini dipanggil retinoblastoma satu pihak dan ia selalunya berlaku sekitar 2 tahun.
• Kira-kira 25 peratus daripada kanak-kanak yang mempunyai tumor retinoblastoma dalam kedua-dua mata. Ini dipanggil retinoblastoma dua hala atau multifocal dan ia selalunya berlaku sebelum usia 1.

PUNCA

1) Punca daripada keterunan

• Peluang untuk menghidap retinoblastoma lebih tinggi iaitu sebanyak 50 peratus.
• Biasanya kedua-dua mata kanak-kanak terbabit akan dijangkiti oleh ketumbuhan yang banya.
• Ketumbuhan tersebut akan mula ketara pada usia kanak-kanak berkenaan 18 bulan ataupun lebih awal.
• Lebih terdedah kepada risiko untuk menghidap kanser pada bahagian anggota badan yang lain.

2) Punca bukan dari keturunan

• Ketumbuhan tersebut akan mula ketara ketika kanak-kanak itu berusia dua tahun.
• Biasanya hanya sebelah mata yang akan dijangkiti dan membabitkan satu ketumbuhan sahaja.
• Penyakit tersebut tidak akan diturunkan kepada anak-anak.

TANDA-TANDA

1) Terdapat tanda putih pada anak mata (leucocoria)

• Sebanyak 60 peratus pesakit mendapati anak mata mereka mempunyai tanda putih pada peringkat awal retinoblastoma.
• Pada peringkat awal, ibu bapa akan dapat mengesan sesekali tanda berkenaan contohnya dalam keadaan cahaya lampu yang malap atau melalui penglihatan kanak-kanak tersebut yang tidak tepat.
• Setelah ketumbuhan itu semakin membesar tanda putih akan lebih ketara pada mata kanak-kanak berkenaan.
• Kadangkala sekiranya dilihat pada gambar akan kelihatan tanda di kedua-dua mata pesakit tidak serupa iaitu sebelah mata yang normal akan merah dan mata dijangkiti didapati seperti normal.
• Ibu bapa yang mendapati anak mereka memiliki tanda tersebut dinasihatkan supaya mendapatkan pemeriksaan daripada doktor pakar mata.

2) Mata juling

• Sebanyak 20 peratus pesakit mengalami tanda-tanda masalah mata juling.
• Ibu bapa perlu mendapatkan pemeriksaan secepat mungkin daripada doktor pakar mata sekiranya mendapati anak mereka mengalami masalah mata juling.

3) Mata kemerahan dan membengkak (peringkat akhir).

• Pada peringkat ini pesakit terlewat untuk mendapatkan rawatan kerana ketumbuhan tersebut telah merebak.
• Ramai ibu bapa yang dapat mengesan tanda putih atau kejulingan pada mata anak mereka tetapi malangnya mereka tidak mendapatkan rawatan segera sehingga mata kanak-kanak terbabit membengkak selepas beberapa bulan.
• Ada juga pesakit telah mendapatkan rawatan diagnosis daripada doktor pakar tetapi ibu bapa menolak untuk meneruskannya sehingga ketumbuhan itu berada di tahap serius.
• Pada tahap seumpama ini, rawatan secara drastik diperlukan dan biasanya pesakit sukar untuk diselamatkan.

DIAGNOSIS

Rawatan diagnosis seperti ujian CT Scan dan ultra bunyi akan dilakukan terhadap pesakit yang disyaki menghidap retinoblastoma.

Tujuan rawatan:

• Untuk menyelamatkan penglihatan dan juga nyawa kanak-kanak terbabit.
• Rawatan juga bergantung kepada tahap dan saiz ketumbuhan.
• Ketumbuhan kecil boleh dirawat dengan menggunakan rawatan secara laser atau cryotherapy dan biasanya kaedah tersebut mampu melindungi penglihatan pesakit.
• Apabila kanser mula merebak hampir keseluruhan bahagian mata, pembedahan untuk membuang mata yang dijangkiti itu diperlukan.
• Dengan rawatan kimoterapi ia dapat mengurangkan kadar ketumbuhan dan seterusnya pesakit boleh menjalani rawatan secara laser atau cryotherapy. Rawatan tersebut juga diperlukan apabila barah telah merebak pada bahagian luar bola mata dan seluruh tubuh pesakit.
• Rawatan secara radiasi boleh dilakukan pada bahagian mata yang mengalami ketumbuhan. Bagaimanapun, rawatan itu boleh mendedahkan pesakit kepada komplikasi lain seperti kecacatan teruk pada muka, kerosakan pada bahagian lain struktur okular (ocular) dan terdedah kepada penyakit kanser yang lain.

KESAN JANGKA PANJANG KEPADA PESAKIT RETINOBLASTOMA

• Pesakit mudah terdedah kepada lain-lain penyakit barah apabila mereka semakin meningkat dewasa.
• Biasanya pesakit yang pernah menghidap retinoblastoma akan terdedah kepada penyakit barah tulang.
• Ibu bapa perlu menerima kenyataan bahawa anak mereka mungkin akan hilang penglihatan sekiranya ketumbuhan tersebut semakin membesar sehingga memaksa doktor melakukan pembedahan untuk membuang mata kanak-kanak terbabit.

LANGKAH YANG PERLU DiAMBIL OLEH AHLI KELUARGA PESAKIT

• Semua ahli keluarga pesakit dinasihatkan supaya mendapatkan pemeriksaan daripada doktor pakar.
• Pemeriksaan itu penting sekiranya retinoblastoma merupakan penyakit turun-temurun keluarga terlibat.
• Ibu bapa diminta supaya menerima nasihat doktor pakar demi keselamatan nyawa pesakit.

Adakah Suplement Shaklee Yang Membantu?

image

Alhamdulillah, ADA! ikhtiar dari sahabat kita ni dengan menggunakan Shaklee Vivix dan NutriFeron sangat membantu.

Bagaimana Vivix dan NutriFeron membantu?

Vivix
• Kaya dengan anti-oksidan yang tinggi iaitu polyphenol dan resvetrol dimana ianya mampu memperbaiki dan melindungi sehingga ke tahap sel DNA dengan 4 mekanisma pada tahap sellular.
• Vivix juga kaya dengan Vitamin A yang membantu mengurangkan radikal bebas dan menyingkirkan sel-sel mati yang teroksida.

NutriFeron
• Merupakan antiferon semulajadi yang mengandungi polisakarida yang merangsang dan mengaktifkan immunologlobulin melawan sel-sel tumor dan kanser. • Dapat menentang radikal bebas dan faktor penyebab kanser.
• Berfungsi untuk membunuh T-cells, B-cells dan makrofag.
• Selain daripada itu juga, ia mampu mengurangkan ketidakselesaan pada waktu kemoterapi.

Hahha… betullah tuh kan… Alhamdulillah, kita cuba berikhtiar namun Allah yang memberikan kesembuhan sepenuhnya… 🙂

Ada lagi, bagi memastikan anak kekal sihat dan cergas elok berikan MealShake. Bulan ni promo MealShake BUY 3 FREE 1 pula tuh, rugi tak borong bebanyak…

image

Lagi TESTIMONIALS Vivix

• https://kakngahsihat.wordpress.com/2014/01/14/testimonial-diri-sendiri-consume-vivix-shaklee-memang-terbaik/

• https://kakngahsihat.wordpress.com/2014/09/16/supplement-shaklee-penyebab-kanser/

• https://kakngahsihat.wordpress.com/2014/04/19/shaklee-vivix-testimonial-collection-international-user/

 ⌨ Pertanyaan lanjut untuk order & Konsultasi boleh roger2 dengan KakNgah yer.. 😀


✆ Call/SMS/WhatsApp: 018-6645415
(KakNgah)
➲ COD Area: Shah Alam, Klang, Telok Panglima Garang, Kota Kemuning, Kg. Johan Setia, Kg. Jalan Kebun, Nilai, Pajam, Bukit Rimau, Bukit Naga & Bukit Kemuning.

MealShake Mencukupkan Keperluan Nutrein Anak-Anak.

image

Tadaaaa… cukup ke tak cukup anda boleh fikirkan sendiri. Alhamdulillah, KakNgah tak menyesal pilih MealShake untuk anak-anak KakNgah terutama anak kecil sendiri dimana KakNgah terpaksa hentikan susu ibu. Ya, KakNgah terpaksa hentikan.. 😦  nampak kejam tetapi apakan daya. Anak kecil KakNgah adalah satu-satunya yang menyusu susu ibu sepenuhnya sehingga usia 2 tahun.

Namun KakNgah terpaksa hentikan kerana dia tak nak makan makanan lain walaupun dah berusia 2 tahun. Badan makin mengecut dan mengecut sehingga satu hari dia dimasukkan ke hospital kerana cirit birit dan muntah. Memang agak sukar untuk hentikan tetapi KakNgah sendiri terpaksa berkeras dan tekad hati bagi mendapatkan nutrein secukupnya untuk si kecil KakNgah… (ummi sayang Arsyad).

Bagaimana MealShake Mencukupkan Keperluan Nutrein Anak-anak?

Hahha… antara kandungan yang terdapat di dalam MealShake adalah :

• Buah-Buahan,
• Sayur-sayuran,
• Kacang soya,
• Lactalbumin (sejenis susu) ~ bahan yang terbaik dan mengandungi organisma protin yang sangat berkualiti dan mudah diserap ke dalam sistem tubuh dari peringkat bayi hingga ke orang dewasa.
• Termasuk pelbagai nutrisi lain seperti immunoglobulin, lactoferrin, bacteriolysin dan sebagainya.

7 Sebab Mengapa MealShake Penting untuk Anak Anda.

1) Mengandungi asid folic, biotin, kalsium dan magnesium untuk bina tulang dan sel-sel dalam proses membesar.
2) Kaya dengan serat larut yang membantu menyingkirkan lemak berlebihan daripada kolon dan perut.
3) Minuman Multivitamin perasa vanilla yang lengkap, tanpa pewarna dan gula tiruan.
4) Kaya dengan protein yang membantu menyihatkan sel-sel.
5) Lengkap dengan 19 vitamin dan mineral yang diperlukan tubuh badan.
6) Mengandungi vitamin A, C, E, Zink, Selenium sebagai anti-oksidan.
7) Lengkap dengan 8 kompenan B-kompleks serta iron untuk membentuk sel-sel darah merah yang sihat.

TESTIMONIALS
image

Tengokkk… ianya bukan hanya pilihan KakNgah jerk, ramai ibu-ibu di luar sana juga berkongsi keperluan MealShake untuk anak-anak mereka… anda bagaimana?

Info Produk
Retail Price : RM113.00
Size : 544gram

Untuk harga yang lebih jimat dan konsultasi percuma, jangan segan jangan malu untuk hubungi Kakngah… 🙂

⌨ Pertanyaan lanjut & Order Shaklee
✆ Call/SMS/WhatsApp: 018-6645415
(KakNgah)
➲ COD Area: Shah Alam, Klang, Telok Panglima Garang, Kota Kemuning, Kg. Johan Setia, Kg. Jalan Kebun, Nilai, Pajam, Bukit Rimau, Bukit Naga & Bukit Kemuning.

PROMO SEPTEMBER 2014 ~ PANAS & GEMPAK

Bulan ni extra PANAS & GEMPAK! L0L… apesal? hahha, kalau anda nak tau, bulan ni Shaklee Malaysia bagi PROMO 2 produk sekali gus.

image

Untuk pengetahuan anda Collagen Shaklee adalah PROMO untuk bulan nih tetapi disebabkan ibu-ibu sering tak nak melepaskan peluang untuk shopping buat anak-anak juga maka Shaklee pun kasilah special sket PROMO MealShake nih. 🙂
image
Bukan senang Shaklee nak bagi PROMO 2 produk sekali gus. Nak-nak produk kegilaan semua wanita dan ibu-ibu termasuk lah KakNgah. 😀 Kena sangat ler, stock MealShake untuk KakNgah dan anak-anak pun dah clear. Ops! KakNgah consume untuk gemukkkk… 🙂

Baru dok cerita 3 hari lepas kan, Padah MealShake! sekali bertambah padah ler di bulan September dan Oktober nih… senyum kambing la daku jawabnya. 😛

Ehhh… anda jangan dok tunggu lelama sangat kay, order je terus mana set promo yang korang berkenan, bsok-bsok kalau dah out off stock.. jgn marah yer kak ton? 😛

⌨ Pertanyaan lanjut & Order Shaklee
✆ Call/SMS/WhatsApp: 018-6645415
(KakNgah)
➲ COD Area: Shah Alam, Klang, Telok Panglima Garang, Kota Kemuning, Kg. Johan Setia, Kg. Jalan Kebun, Nilai, Pajam, Bukit Rimau, Bukit Naga & Bukit Kemuning.

Padah MealShake!

image

Padah MealShake! padah kot mana tuh? hehheww.. Padah la bagi ibu yang tak mahir masak memasak cam KakNgah ni, huhhu…

Padah pun padah la tetapi Alhamdulillah… KakNgah takyah nak risau-risau lagi tentang nutrien yang tidak mencukupi untuk anak-anak. Sejak 3 bulan amalkan MealShake secara konsisten ni, selera anak-anak kemain lagi. Nak-nak si kecil KakNgah, bangun tido jerk… “ummi, acad apar… acad nak acik”. Kekadang kelakar tengok dia makan dengan gelojohnya, cam sebulan tak jumpa makanan… 😀

image

Bertaik lalat nasi kt tepi tuh… 😛 Sangat jauh berbeza semasa dia menyusu badan. Taknak menjamah makanan lain sedangkan dah berusia 2 tahun so nak taknak terpaksa KakNgah putuskan susu badan. KakNgah berikan susu tepung dan dicampur sesudu teh MealShake sekali setiap hari. Resultnya selera tak sudah… 😀

image

Lain pula dengan anak ke-2 KakNgah yang sememangnya jenis berselera makan so takder la KakNgah nak risaukan sangat. Apapun Kakngah tetap berikan dia MealShake… Almaklumlah dialah paling rendah HB nya kerana Thalassaemia…  😦

image

Ini lagi sorang intan payung nih… liat nak makan, memilih makan, cerewet makan dan segalanya dialah susah nak makan-makan nih… huhhu tapi sekarang memang dia dah jadi hero bab-bab makan nih, kekadang tengah-tengah malam bleh dia cakap lapar sedangkan memang awal-awal dia dah makan so nak senang bancuhkan chocolate drink ngan MealShake untuk dia.. hihhi…

Istimewa MealShake

1) Lengkap dengan asid amino yang diperlukan tubuh dimana basdan tidak dapat menghasilkannya.
2) Lengkap dengan 19 vitamin dan mineral penting sebagai asas nutrein untuk kanak-kanak.
3) Sumber makanan serat dan protein yang terbaik.
4) Kaya dengan sumber kalsium.
5) Glisemik indeks yang rendah.
6) Kaya dengan kalsium.
7) Rasa Vanilla yang enak.

Siapa Perlukannya?

1) Anak-anak yang memilih makan.
2) Anak-anak yang kurang berminat/ kurang berselera untuk makan.
3) Anak-anak autisme.
4) Anak-anak yang sembelit.
5) Anak-anak yang bersekolah di mana MealShake juga kaya dengan zinc untuk perkembangan otak dan fokus mereka di dalam pembelajaran.
6) Anak-anak yang terlalu kurus atau kecil.
7) Mereka-mereka yang ingin tambah berat badan macam KakNgah.

Padahnya KakNgah kene menggoogle untuk mencari resepi… ahaks! Janji happy demi anak-anak tersayang, juga mestilah untuk si hubby I… lol 😛

Info Produk
Retail Price : RM113.75
Size : 544g

Nak cuba?

⌨ Pertanyaan lanjut & Order Shaklee
✆ Call/SMS/WhatsApp: 018-6645415
(KakNgah)
➲ COD Area: Shah Alam, Klang, Telok Panglima Garang, Kota Kemuning, Kg. Johan Setia, Kg. Jalan Kebun, Nilai, Pajam, Bukit Rimau, Bukit Naga & Bukit Kemuning.

MIGHTY 3 GEMS | Supplement Terbaik untuk Ramadhan

Pejam celik, pejam celik… Ramadhan pun tak lama lagi nak menjelma, yang sangat ditunggu-tunggu oleh semua kaum islam samada di Malaysia atau luar Malaysia. Anak sulung Kakngah pun dah tak sabar nak menyambut Ramadhan, dia plak yang terlebih excited.. 🙂

Mighty 3gems“Mighty 3 Gems | Supplement Terbaik untuk Ramadhan” ~ tajuk kali ini untuk dikongsikan. Alhamdulillah, tahun ini InsyaAllah kali ke-2 anak sulung KakNgah akan berpuasa. Seperti tahun lepas, tahun ini juga KakNgah memang takkan lepaskan peluang untuk sediakan supplement lengkap dan sesuai untuk kami sekeluarga nikmatinya. Untuk hari pertama berpuasa, anak-anak kecil yang baru dan ingin belajar berpuasa akan mudah terasa haus dan lapar. Alhamdulillah dengan Set Mighty 3 Gems, sedikit sebanyak akan membantu dalam seharian menahan kelaparan, InsyaAllah…

Jom kita tinjau kebaikkan 3 supplement khas untuk berpuasa nih…

Energizing Soy Protein ~ RM150.00

Protein Hebat untuk Tenaga Berkekalan : Protein merupakan blok binaan untuk kesihatan yang kritikal dalam pembinaan dan pengekalan otot, pemulihan tisu, keimunan dan hampir keseluruhan fungsi tubuh. Selain itu protein juga dapat membantu menangkis kelaparan dan melonjakkan tenaga. Dr. Shaklee mencipta protein pengasingan pertama pada tahun 1961 dan produk kami mengandungi soya berkualiti tinggi dan protein tenusu yang membantu untuk mengekalkan tenaga, kecergasan dan stamina.

MealShake~ RM113.75

: Mengandungi 19 vitamin dan mineral penting sebagai asa nutrein untuk kanak-kanak yang sedang membesar dan remaja untuk kekal sihat dan kuat.

Performance Drink ~ RM82.50

Minuman Hidrasi Tulen : Merupakan pilihan paling ideal yang berupaya menghidrat lebih cepat berbanding air dan membekalkan tenaga untuk kegiatan harian anda.

  • Membantu membekalkan bendalir dan elektronik yang penting untuk membantu mencegah penyahidratan.
  • Terbukti secara KLINIKAL dalam memelihara paras gula dalam darah yang penting bagi tenaga otot dan paras bendalir yang perlu bagi penghidratan yang wajar.

TESTIMONIALS

m3gems

m3gems2

testi3gems_puasa-menyusu

Siapa Perlukan Mighty 3 Gems?

  • Ibu Menyusu,
  • Kanak-kanak yang pertama kali ingin berpuasa,
  • Ibu Hamil,
  • Pelajar,
  • Pekerja yang melakukan kerja-kerja berat terutama di tengah panas terik,
  • Pesakit Gastrik,
  • Golongan Atlet,
  • Golongan Tua,
  • Semua yang memerlukan.

Bolehkah Saya Dapatkan Set Mighty 3 Gems dengan Harga Istimewa?

Owhhh.. sudah tentu tetapi pastikan anda berdaftar sebagai ahli/ member dengan hanya RM65.00 seumur hidup. Antara faedahnya apabila anda mendaftar member dengan KakNgah ada di SINI! 😀

More energy? Click HERE!

 
 
⌨ Pertanyaan lanjut & Order Shaklee;
✍ PM : Kakngah Sihat
✉ Email: nafizashuib@gmail.com
✆ Call/SMS/WhatsApp: 018-6645415
➲ COD Area: Shah Alam, Klang, Telok Panglima Garang, Kota Kemuning, Kg. Johan Setia, Kg. Jalan Kebun, Nilai, Pajam, Bukit Rimau, Bukit Naga & Bukit Kemuning.
POS : Seluruh Malaysia, Singapore, Indonesia, Egypt, Qatar & Brunei.

 

 

Cerai Susu

cerai susuAssalamualaikum lovers… maaf sesangat sebab dah hampir dua minggu KakNgah tidak meng update, sibuk sangat dengan anak-anak dan aktiviti langsung dan tidak langsung. Minggu pertama May sibuk dengan anak sulung nak periksa dan kereta kejap masuk workshop kejap kuar workshop dan masuk balik… aishhhh…. mentang-mentanglah tahun ni dah nak abeh bayar, kereta tu mulalah nak abeh hayat… hehhe. Minggu ke-2 plak KakNgah train anak kecil KakNgah cerai susu badan… Erm, ni yang nak share nih… 🙂 Harini plak anak2 muntah-muntah dan demam bagai… dugaan btul.

Gambar nih adalah malam ke-3 stop breastfeeding, mula-mula tu kesian jugalah, malam2 meraba-raba mintak susu… huhhu, tapi disebabkan 25hb Mei ni dah nak cukup 2tahun so nak taknak kena hentikan.. Penyebab lain menjadikan KakNgah nak stopkan dia BF sebab anak KakNgah ni kurang sangat nak makan, syiok sangat melekatnya sampai tak boleh nak buat keje lain KakNgah dibuatnya… nak berbaring dengan dia jer, hehhe.. sebenarnya manja jerk lebih… 😀

Cerai Susu

Cerai susu atau bayi anda berhenti menyusu dan mendapatkan keperluan nutrien dari sumber lain selain daripada payudara anda dianggap cerai susu.

Bercerai susu tidak bermaksud untuk menjauhkan bayi anda dari anda, kerana ianya boleh dipupuk dengan cara lain bagi mendekatkan anda dengan bayi anda seperti senantiasa memeluk bayi anda agar bayi tidak terasa kehilangan dengan secara mengejut bila dicerai susu.

Tip-Tip Cerai Susu

  • Lewatkan penyusuan dengan ajak anak anda bermain, menonton, bersiar-siar atau makan.
  • Berikan susu botol dan katakan padanya dengan baik bahawa dia sudah besar jadi perlu berhenti untuk menyusu terus dari anda.
  • Jika anda hamil dan mengalami masalah kesihatan, cuba katakan padanya bahawa susu anda kini sudah milik adiknya akan akan lahir kelak atau jika adiknya telah pun lahir, katakan padanya bahawa adiknya lebih memerlukannya.

Antara tip lain yang boleh diguna pakai…

  • Letakkan sesuatu yang pahit, masin atau sebarang jenis perasa yang kurang digemar oleh anak anda di bahagian nipple anda setiap kali anak anda ingin menyusu.
  • Letakkan lipstik pada nipple anda dan ermmmmm…. terpaksa menipu sedikit bahawa nipple anda sakit dan berdarah… (cara KakNgah adalah letakkan pewarna di atas kapas muka dan lekatkan pada kedua-dua nipple ~ sebab kat rumah tak der lipstik, KakNgah ellergik dengan lipstik… 🙂 )

Hehhe… cara KakNgah yang pertama sekali masa nak stopkan anak kecil KakNgah adalah dengan meletak garam, tapi dia dengan selamba terus menghisap sambil menjeling KakNgah sebab dia tau KakNgah letak sesuatu… 😀 seterusnya kopi dan akhir sekali mayonis dan memang berjaya tetapi mayonis akan hilang rasanya bila tersapu “bra” atau baju. Last try selepas sebulan lebih berhenti untuk stopkan dia berhenti breastfeeding adalah dengan letakkan pewarna di atas kapas muka. Sampi ke pagi KakNgah tidur-tidur ayam beritahu dia yang KakNgah sakit berdarah setiap kali dia nak menyusu.

Alhamdulillah, dalam 3 hari ini dia dah mula mintak susu botol siap mintak sekali MealShake di campur bersama susu dia… hehhe. 2 hari pertama KakNgah berikan susu badan sehari 2 kali dan 2 hari berikutnya KakNgah berikan sehari sekali susu badan dan seterusnya terus tak bagi lagi. Bukan apa, cuma tak nak dia rasa terlenih terkilan bila tak dapat langsung so cuba secara perlahan-lahan agar dia tenang untuk menerima botol.

Harini dah seminggulah dia berhenti breastfeeding… 😀 . Sedih sangat nak hentikannya tapi terpaksa jugalah demi kebaikkan bersama. huhhu… Apapun niat kita kenapa dan bila agaknya anda perlu hentikannya dengan segera atau dengan secara perlahan… jangan sampai anak sakit plak.. huhhu… lagi kesian kan…

OPS!!! kena sangat bulan ni promo MealShake kan… so tunggu apa lagi, borong sakanlah. Rugi tak borong sebab MealShake ni MULTIVITAMIN untuk anak-anak yer, jangan ingat orang dewasa jerk perlukan vitamin, anak-anak yang memilih-milih makan tu pun tak cukup nutrein dalam badan so MealShake ni sessuailah untuk diaorang.

 
 
⌨ Pertanyaan lanjut & Order Shaklee;
✍ PM : Kakngah Sihat
✉ Email: nafizashuib@gmail.com
✆ Call/SMS/WhatsApp: 018-6645415
➲ COD Area: Shah Alam, Klang, Telok Panglima Garang, Kota Kemuning, Kg. Johan Setia, Kg. Jalan Kebun, Nilai, Pajam, Bukit Rimau, Bukit Naga & Bukit Kemuning.