Kenali Insomnia.

image

Insomnia! ūüė• boleh tangkap nangis kalau tak boleh tido malam nih… dah lama nak share info berkenaan insomnia, Alhamdulillah terjumpa dari blog Sihat Selalu untuk dikongsi. Jom kita layan…

Apakah Insomnia?
Insomnia ialah merasa sukar untuk tidur atau merasa seperti tidak cukup rehat walaupun telah tidur secukupnya. Maka pesakit yang menghidap insomnia ialah mereka yang merasakan tidak cukup tidur/tidak dapat tidur nyenyak di malam hari dan kurang aktif/bertenaga di siang hari.

Tanda tidur yang mencukupi ialah apabila anda bangun di pagi hari dan merasa bertenaga dan telah berehat secukupnya. Sebanyak mana tidur yang anda perlukan bergantung kepada individu dan mungkin hanya 4 jam semalam atau mungkin sehingga 10 jam.

Fisiologi tidur berubah apabila umur seseorang semakin meningkat. Tempoh tidur di kalangan warga tua adalah lebih pendek berbanding mereka yang pertengahan umur. Tidur mereka menjadi kurang nyenyak dan lebih kerap terjaga di waktu malam. Warga tua mungkin akan lebih banyak tidur di waktu siang. Kanak-kanak biasanya memerlukan tidur yang lebih banyak berbanding dengan orang dewasa.

Jadi bolehlah dikatakan bahawa insomnia bukanlah masalah berapa jam seseorang itu tidur, tetapi setakat mana tidur itu merehatkan diri.

Pengkelasan Insomnia

Insomnia boleh dikelaskan kepada insomnia sementara, jangka pendek atau kronik bergantung kepada berapa lama tidur itu terganggu.

Insomnia Sementara

Ianya bergantung kepada keadaan dan biasanya disebabkan oleh perubahan persekitaran atau tekanan hidup seperti mengembara, dimasukkan ke hospital atau menjangkakan bahawa sesuatu peristiwa yang penting atau yang menimbulkan tekanan kepada diri anda akan berlaku. Ia biasanya tidak melarat kepada gangguan yang lebih serius dan akan hilang dalam masa beberapa hari.

Insomnia Jangka Pendek

Jika lebih banyak tekanan yang datang (contohnya kematian seseorang yang disayangi, dibuang kerja atau berlaku penceraian), insomnia sementara mungkin melarat menjadi insomnia jangka pendek dan biasanya insomnia jenis ini akan berlarutan tidak lebih daripada 3 minggu.

Insomnia Kronik

Jika insomnia jangka pendek tidak dikendalikan dengan baik, ia mungkin melarat menjadi insomnia kronik yang biasanya berlarutan dari beberapa bulan hingga beberapa tahun. Ia selalunya disebabkan oleh keresahan umum, pengambilan ubat-ubatan, masalah kesihatan, gangguan fisiologi atau penyalahgunaan bahan seperti alkohol atau dadah. Oleh yang demikian, adalah amat kritikal untuk mengenalpasti punca insomnia jangka panjang jika gangguan tidur ini hendak dikendalikan dengan baik.

Tanda-tanda dan Gejala Insomnia

* Sukar untuk tidur, berbaring dalam keadaan jaga lebih daripada sejam atau lebih sebelum dapat melelapkan mata.
* Tidur yang tidak nyenyak dan sering terganggu, contohnya terjaga beberapa kali di waktu malam.
* Terbangun di awal pagi kemudian sukar untuk menyambung tidur semula.
* Terasa letih atau mengantuk di waktu siang menyebabkan kerap tidur di siang hari. 

Faktor-faktor Insomnia

1. Faktor gaya hidup
image

Sikap dan ubat-ubatan boleh menyebabkan berlakunya insomnia atau memburukkan lagi masalah tidur yang dialami. Tabiat meminum alkohol, minuman yang mengandungi kafein dan merokok merupakan antara contoh utama. Faktor gaya hidup lain yang boleh menurunkan kualiti tidur ialah seperti waktu tidur yang berbeza-beza setiap malam, pertukaran masa kerja, perjalanan jauh dan berpindah ke rumah baru. Beberapa ubat-ubatan seperti antidepresan dan antihipertensi boleh menyebabkan insomnia menjadi semakin teruk.

2. Tekanan hidup yang semakin bertambah sama ada di rumah atau di tempat kerja

3. Masalah-masalah kesihatan

Penyakit yang boleh menyebabkan rasa sakit (contoh : angina pektoris,artritis, kanser, ulser peptik/refluks saluran gastrousus), masalah pernafasan (contoh : asma, bronkitis, penyakit penyumbatan pulmonari kronik, kegagalan jantung kongestif) atau kerap terasa ingin membuang air kecil (contoh : penyakit kencing manis). Masalah-masalah kesihatan lain yang boleh menyumbang kepada kesukaran untuk tidur ialah hipertioidisme, penyakit Parkinson dan masalah buah pinggang yang tidak berfungsi dengan baik.

4. Masalah psikiatri

Kemurungan, gangguan keresahan, skizofrenia, gangguan bipolar, penyalahgunaan bahan seperti dadah dan ubat-ubatan boleh menyebabkan insomnia.

5. Persekitaran tidur yang tidak selesa

Persekitaran yang bising seperti bunyi lalu lintas, kapalterbang, atau bunyi televisyen jiran boleh menyebabkan tidur terganggu. Bilik yang terlampau terang, suhu bilik yang terlampau sejuk/panas dan bantal atau katil yang terlalu lembut atau keras juga boleh mengganggu tidur.

Bagaimana Mengatasi Insomnia

Elakkan :

* Meminum minuman yang mengandungi kafein (seperti kopi,teh, minuman kola) dan alkohol, merokok atau mengunyah tembakau 2 hingga 4 jam sebelum tidur, bergantung kepada bagaimana ia boleh mempengaruhi kemampuan anda untuk tidur
image
* Tidur dengan perut yang kosong atau terlalu penuh
* Membawa perselisihan atau masalah ke tempat tidur jikalau ia boleh diselesaikan sebelum itu
* Memaksa diri untuk tidur dan merasa risau mengenainya
* Tidur sekejap-sekejap pada waktu siang

Bersenam secara konsisten 3 hingga 5 kali seminggu. Walau bagaimanapun, senaman berat sebelum tidur mungkin menyebabkan anda sukar tidur.
image
Berehat sebelum tidur. Berhenti daripada membuat kerja beberapa jam sebelum tidur. Belajar cara-cara menenangkan diri dan mengosongkan fikiran daripada kerja atau masalah. Ini kerana apabila fikiran anda terlalu aktif, anda akan menghadapi masalah untuk berehat.

Pastikan persekitaran tidur anda selesa dengan cara mengurangkan gangguan luaran seperti cahaya lampu dan kebisingan. Tidur di atas tilam yang selesa, bantal yang lembut atau memakai pakaian tidur yang longgar.

Tidur hanya apabila anda rasa mengantuk dan gunakan tempat tidur anda untuk tidur sahaja bukannya sebagai pejabat atau tempat menonton televisyen.

Jika anda berbaring dalam keadaan jaga melebihi daripada 15 minit, keluar dari bilik tidur dan cuba lakukan sesuatu yang menyenangkan dan merehatkan anda.

Lakukan aktiviti-aktiviti yang merehatkan sebagai amalan sebelum masuk tidur untuk menimbulkan rasa mengantuk seperti :

* Mandi air suam
* Minum susu suam
* Membaca buku yang membosankan atau bahan bacaan ringan seperti majalah
* Mendengar muzik yang menenangkan

Bangun pagi pada waktu yang lebih kurang sama tanpa mengambil kira waktu anda tidur.

Semak semula preskripsi dan ubat-ubatan yang anda beli dengan pegawai farmasi untuk mengelakkan dari terambil ubat-ubatan yang menyumbang kepada masalah tidur.

Bila Anda Perlu Berjumpa Doktor

Anda mungkin memerlukan rawatan perubatan jika masalah untuk tidur berlarutan atau mula mengganggu kerja/aktiviti harian anda terutamanya apabila anda menderita insomnia kronik (yang berterusan untuk jangka masa panjang) yang berkait dengan penyakit. Doktor akan memeriksa kesihatan anda secara keseluruhan dan bertanya tentang tabiat tidur anda yang biasa. Anda mungkin diberikan pil tidur atau dirujuk kepada pakar sakit jiwa.

Jangan mengambil pil tidur tanpa nasihat doktor. Pil-pil tidur paling baik digunakan untuk menghilangkan masalah tidur yang sementara pada waktu-waktu tertentu sahaja. Penggunaan untuk jangka masa panjang boleh membawa kepada ketergantungan kepada ubat apabila badan mula menyesuaikan diri dengan pil-pil ini. Ini bermakna anda mesti mengambil lebih pil tidur untuk mencapai kesan yang diingini. 

‚Ć® Pertanyaan lanjut & Order Shaklee
‚úÜ Call/SMS/WhatsApp: 018-6645415
(KakNgah)
‚ě≤ COD Area: Shah Alam, Klang, Telok Panglima Garang, Kota Kemuning, Kg. Johan Setia, Kg. Jalan Kebun, Nilai, Pajam, Bukit Rimau, Bukit Naga & Bukit Kemuning.

Apakah Vitamin Terbaik untuk Kulit Anda?

Kebanyakkan kaum wanita memang obses untuk kelihatan cantik, ramai dikalangnya sanggup melaburkan beribu-ribu untuk kelihatan cantik dengan membeli set penjagaan kulit muka seperti toner, pembersih muka, pelembab, krim siang dan malam juga krim mata. Semuanya akan menjadi sia-sia jika kita tidak menjaga kesihatan kulit kita dari dalam. Kulit merupakan organ terbesar dalam badan, seperti organ-organ lain, ia memerlukan nutrein yang betul untuk berfungsi dengan betul dari dalam tubuh.

Bagi mengetahui keperluan kulit supaya kelihatan cantik dan berseri dari dalam ke luar, jom kita lihat apa kata mereka-mereka yang seperti kebanyakkan model-model tentang nutrein yang penting dalam kecantikkan kulit dari dalam ke luar :

  • Miranda Kerr ~ Tidak akan membiarkan satu hari berlalu tanpa mengambil sekurang-kurangnya empat sudu minyak kelapa, ke atas salad, dalam masakannya atau dalam teh hijau.
  • Jessica Gomes ~ Buah-buahan & sayur-sayuran, ikan segar seperti omega-3 dan makanan tambahan minyak ikan setiap hari.
  • Karlie Kloss ~ Protein shake dengan serbuk protein coklat, susu badam dan pisang atau beri hitam.
  • Supermodel Carolyn Murphy kecantikan rahsia? Minum banyak air dan kemudian melembapkan. Institut Perubatan mengesyorkan 12 gelas lapan auns air setiap hari.
  • Tidur – mengikut model-model Hilary Rhoda dan Tao Okamoto, mendapat tidur yang cukup adalah perkara yang paling penting. Hilary akan memastikan tidurnya cukup tujuh jam tidur setiap hari manakala Tao, yang akan tidur selama lapan atau sembilan jam jika boleh namun sudah cukup baginya jika mampu tidur hanya enam atau tujuh jam sahaja.

Vitamin dan mineral bagi kulit bermanfaat untuk berfungsi dengan baik dalam setiap organ badan, kulit juga tidak terkecuali. Tambahan pula, kekurangan sesetengah vitamin dan mineral kebanyakannya memudaratkan kulit dan menjadi punca pelbagai penyakit kulit. 

Sekarang cuba kita kenali apakah nutrein yang penting untuk kulit yang sempurna. Apakah kandungan nutrein yang membantu dan Apakah Vitamin Terbaik untuk Kulit Anda?

Vitamin dan mineral yang dikenali untuk kulit yang sihat adalah Vitamin B, Vitamin C, Vitamin A, iron, copper, zink dan selenium. Semua vitamin dan mineral ini memainkan peranan penting dalam menyediakan kulit yang sihat dan cantik.

Vitamin B 1 dan Vitamin B 2 diperlukan untuk pengeluaran tenaga dalam sel-sel. Kekurangan terang-terangan diketahui menyebabkan bentuk khas dermatitis. Vitamin B 12 adalah penting untuk pelbagai proses sintetik dalam sel-sel. Kekurangan ini menyebabkan bahagian pesat sel-sel kulit.

Vitamin asid folik mempengaruhi banyak lata biokimia dan adalah penting untuk memperbaiki dengan cepat sel-sel kulit. Keputusan menggunakan kaedah ini dapat membantu dalam memperbaiki kerosakkan pelbagai jenis kulit.

Vitamin niasin digunakan untuk lemak, protein dan metabolisme karbohidrat, yang seterusnya membekalkan tenaga tambahan dan memperbaiki aliran darah. Tenaga yang dihasilkan dan aliran darah yang lebih baik mencegah kulit daripada tanda-tanda penuaan. Penggunaan Niacin atau permohonan topikal vitamin ini menghalang berlakunya tompok merah dan ruam di kulit, terutamanya bahagian muka dan leher.

Kekurangan vitamin A menjadikan kulit kering, rapuh dan terdedah kepada kedutan. Oleh itu, jumlah yang optimum vitamin ini juga diperlukan untuk sel-sel kulit yang sihat.

Vitamin C dan E adalah penting kerana sifat antioksidan mereka yang melawan kesan-kesan bahaya radikal bebas dan meningkatkan peredaran darah, akhirnya mengurangkan risiko penuaan pramatang.

Vitamin kalsium dan vitamin besi yang diperlukan oleh tubuh manusia untuk mengurangkan daya tahan kulit dan keupayaan untuk sembuh. Selenium merupakan satu lagi mineral yang diperlukan untuk kulit yang sihat. Ia merupakan salah satu vitamin yang paling popular yang membantu dalam pencegahan kanser kulit. Vitamin Magnesium diperlukan untuk melawan jangkitan kulit seperti kudis sejuk dan ruam. Terakhir tetapi bukan- kurangnya; vitamin zink adalah bertanggungjawab mengawal pembentukan jerawat. Dalam bentuk kedua-dua dimakan dan topikal, zink tames pengeluaran minyak dan memainkan peranan penting dalam membentuk kulit yang jelas dengan mengawal pembentukan jerawat.

Mineral

Selenium merupakan mineral yang melindungi kulit daripada kerosakan radikal bebas dan juga boleh menawarkan perlindungan terhadap kanser. Kacang Brazil adalah sumber yang sangat baik selenium; anda hanya perlu mengambil empat daripada setiap hari untuk mendapatkan semua selenium yang anda perlukan. Sumber lain yang baik termasuk makanan laut; khusus, salmon, tuna, ketam, sardin, halibut, ikan, ikan kod, tiram dan udang. Kambing, daging ayam belanda cahaya, daging lembu dimasak dan pasta gandum.

Tembaga @ copper merupakan mineral yang membantu dalam meningkatkan pengeluaran kolagen. Kolagen adalah protein penting yang memberikan struktur kepada kulit anda. Jika anda kekurangan copper dan penurunan pengeluaran kolagen anda, kulit anda akhirnya akan mula mengendur.

Antara Nutrein lain yang Penting untuk Kulit Sihat adalah :

  • Kolagen ~ merupakan yang paling popular untuk kesihatan kulit, juga penting untuk kesihatan dan kekuatan rambut juga kuku.
  • Koenzim Q10 ~ merupakan antioksidan yang kuat untuk badan mensintesis, walaupun pengeluaran berkurangan dengan peningkatan usia. CoQ10 juga mengambil bahagian dalam metabolisme tenaga dan fungsi sel asas.
  • Keratin ~ Keratin sebenarnya adalah keluarga protein dan komponen utama kulit, rambut dan kuku. Keratin telah terbukti untuk meningkatkan kelembapan dan keanjalan kulit, mengurangkan kedutan, serta meningkatkan kompak kulit dan penampilan kulit secara keseluruhan. Anda boleh merangsang pengeluaran keratin dengan memakan makanan yang kaya dengan B-vitamin (seperti pisang), zink (tiram), dan vitamin C (oren).

Sekarang anda telah mengenal pasti nutrien penting untuk kulit yang sihat, apa yang langkah seterusnya? Anda perlu untuk menyuburkan kulit anda kedua-dua di luar dan di bahagian dalam.

Mengambil multivitamin berkualiti tinggi boleh membantu anda mendapat semua vitamin dan mineral yang anda perlukan untuk kulit yang cantik. Ini boleh membantu anda menyuburkan kulit anda dari dalam.

Dalam usaha untuk menyuburkan kulit anda dari luar, kita mengesyorkan menggunakan bahan-bahan yang semulajadi penjagaan kulit yang tidak mengandungi parabens dan sulfat. Apakah ia? nantikan perkongsian yang akan datang insyaAllah…

Note : Nak dapatkan lebih Extra untuk kesihatan kulit juga kesihatan diri? Anda mungkin boleh mencuba Vivix‚ĄĘShakleeLebih sekadar hanya sirap. Anda pasti tidak akan menyesal..

 

 

 

¬†‚Ć® Pertanyaan lanjut & Order Shaklee;

‚úć PM : Kakngah Sihat
‚úČ Email: nafizashuib@gmail.com
‚úÜ Call/SMS/WhatsApp: 018-6645415
‚ě≤ COD Area: Shah Alam, Klang, Telok Panglima Garang, Kota Kemuning, Kg. Johan Setia, Kg. Jalan Kebun, Nilai, Pajam, Bukit Rimau, Bukit Kemuning.

 

 
 

Mengapa Badan Kita Perlukan Suplemen?

Alhamdulillah… seperti di janjikan pada post SINI, malam ni KakNgah nak kongsikan pula kenapa / mengapa badan kita perlukan suplemen??? Antaranya adalah :

  • Dalam sesetengah situasi, badan kita memerlukan dos vitamin yang lebih tinggi dari apa yang boleh diperolehi daripada makanan. Contohnya Vitamin C dan Vitamin E yang diperolehi daripada makanan sahaja tidak mencukupi untuk memberi kesan pencegahan dan anti-penuaan.
  • Buah-buahan dan sayur-sayuran yang ditanam di atas tanah iyang tidak subur mengandungi bahan galian yang kurang berbanding dengan buah dan sayur dari tanah yang subur. Racun perosak, racun serangga dan bahan pencemar mempengaruhi kualiti buah dan sayuran tersebut.
  • Zat makanan mudah hilang semasa proses pengankutan, penyimpanan dan penyediaan. Contoh Vitamin C dan enzim mudah dimusnahkan oleh haba semasa memasak.
  • Pengambilan pil penahan sakit, laksatif, ubat-ubatan, alkohol dan antibiotik boleh mengganggu penyerapan zat makanan. Amalan diet yang tinggi kafein, lemak, gula dan garam dapat mengurangkan simpanan zat makanan di dalam tubuh.
  • Makanan seharian yang tidak seimbang serta tidak mengikut piramad makanan yang dicadangkan.
  • Gaya hidup¬† masa kini dengan kehidupan yang sibuk, jarang memasak di rumah dan gemar kepada makanan segera yang tinggi kandungan bahan kimia [bahan sentetik yg dibenarkan ~ banyak terdapat di dalam perencah segera].
  • Bagi yang bekerja, makanan tengahari selalunya¬† di luar dan hidangan malan disediakan seringkas mungkin, maka pengambilan makanan seimbang kadangkala tidak dititikberatkan.

Simple jerk perkongsian malam nih dengan ditemani anak kecil KakNgah, hahha… Ermmm, sekarang ni ramai yang dah makin sedar kepentingan supplement. KakNgah rasa gembira bila dapat kongsikan kepentingan supplement untuk anda.

Dulu KakNgah memang tak layan dengan vitamin-vitamin atau ubat-ubat sebab KakNgah memang tak suka nak makan ubat. Tapi bila umur makin meningkat dengan anak-anak lagi, rasa kesihatan ni penting sangat. Ialah, kalau kita sakit.. camna nak uruskan rumah tangga, anak-anak yang kecil perlu lebih perhatian dari kita. KakNgah ni plak pembawa THALASSEMIA, badan mudah letih dan kerap lapar, lagi-lagi menyusukan anak.. memang tercabar. Alhamdulillah… dengan mengamalkan supplement badan lebih sihat dan bertenaga, sungguh-sungguh terasa berbeza apabila consume supplement ~ Alhamdulillah, dengan izin-NYA juga…

Jika anda rasa kesihatan itu penting untuk anda bersama keluarga, hubungilah KakNgah untuk dapatkan supplement dengan harga yang mampu milik untuk anda dan keluarga… “Kesihatan Itu Satu Anugerah”.

 
 
 
SID
KakNgah/ Fieza
SID : 885414
H/P No. : 018-664 5415 @ 012-664 4494
COD : Jalan Kebun, Bukit Rimau, Shah Alam & Kota Kemuning.
 
 

Lagi Manfaat SR Vita-C Plus…

Baru balik dari merayau-rayau dengan hubby dan anak2, sekali sekala amik angin malam.. hahha. Malam ni takder banyak sangat pun yang nak KakNgah kongsikan, cuma sedikit lagi manfaat tambahan SR Vita-C Plus sebab sebelum ni dah pun dikongsikan kat SINI kan… Jom tengok apa lagi manfaat utamanya…

‚úā Membentuk Kolagen – Merangsang pembentukan kolagen. Kolagen ialah sebatian asas otot, tisu, gusi, rangka dan tulang rawan.

‚úāMemperbaiki Simptom Pendarahan – Kekurangan Vitamin C adalah penyebab gusi berdarah, lebam dikulit, lambat pulih dari kecederaan, kulit kering, ruam dan kulit kasar.

‚úāPeningkatan Sistem Imun – Membina sel darah merah yang sihat untuk penyerapan zat besi yang lebih baik, membantu sel darah putih menentang bakteria dan kuman, mengukuhkan sistem imun, pertingkatkan pemulihan alergi hidung, kulit dan asthma, juga mengurangkan simptom selsema.¬†

‚úā Memerangi kanser – Ia satu-satunya anti-oksidan yang berkuasa dan mampu meningkatkan inteferon semulajadi tubuh dan merangsang pengeluaran T-cells untuk melawan sel kanser dan membuang kimia berbahaya dari tubuh dgn berkesan.

‚úā Mencantikkan Kulit – Pengambilan Vitamin C setiap hari akan membantu anda dapatkan kulit yang lebih cerah, melambatkan penuaan dan menyekat pembentukkan pigmentasi. Pigmen adalah penyebab utama kejadian jeragat. Memperbaiki Insomnia – Ia memperbaiki insomnia, stress dan masalah mental seperti keresahan.

‚úāMengekalkan kolestrol sihat – ia mampu mengurangkan kolestrol dan tekanan darah, mengekalkan kapilari darah yang sihat, menghalang pendarahan dalam hidung, pendarahan serebral dan skurvi.

Ermmm… apa pulak yang menjadikan produk Shaklee berbeza dengan Vitamin C di luar sana? moh nengok sket…

Perbezaan Shaklee (dengan Vitamin C yang ada di pasaran)

‚úé Vitamin C pertama yang natural dan bertindak secara ‚ÄėSustained release‚Äô, berfungsi secara perlahan untuk memenuhi keperluan tubuh selama 24 jam.

‚úé Rumusan unik yang membenarkan pelepasan vitamin c secara perlahan dan berterusan selama 5 jam.

Photo: ‚úŅ INFO KESIHATAN ‚úŅTahukah anda pengambilan 1 biji Vit C Plus 500mg Shaklee adalah bersamaan dengan anda mengambil 7 biji Oren Segar.Order018-664 5415 KakNgah

‚úé Satu tablet membekalkan 500mg vitamin C iaitu bersamaan 7 biji setengah oren.

‚úé Membekalkan ‚ÄėBioflavinoid‚Äô dalam jumlah yang seimbang iaitu 120mg..Bioflavonoids bekerja untuk meningkatkan keberkesanan vitamin C dan perlu diambil sebagai sebahagian daripada suplemen vitamin C..( elak salur darah dari runtuh/bocor, meningkatkan fungsi vitamin c, elak vitamin c dari cepat teroksida dan merosakkan sel)

‚úé Tiada pembaziran kerana semua vitamin C digunakan akan di lepaskan ke dalam system tubuh secara perlahan mengikut keperluan.

Hahha… selesai sudah perkongsian untuk malam nih, kita jumpa lagi di lain post kay… bagi yang nak order leh roger2 KakNgah yer… ūüôā

 
 
 
SID
KakNgah/ Fieza
SID : 885414
H/P No. : 018-664 5415 @ 012-664 4494
COD : Jalan Kebun, Bukit Rimau, Shah Alam & Kota Kemuning.

GLA ~ Bantu Masalah Kulit Kering

“Beautiful skin requires a very special essential fatty acid called Gamma Linolenic Acid, also known as GLA. GLA builds better, more beautiful skin from the inside out.”

************************************************************

Hahha… teringat masa mula-mula join Shaklee Member, dua tiga hari membelek maklumat dari kit bag, bila tengok senarai produk terpandang satu produk GLA Complex, cam pelik jerk nama “GLA” tu… jakun nohhh…

Petang tadi pergi HQ Shaklee beli stock vitamin, kebetulan biras [Kapten Hafiz Firdaus Bin Abdullah] pun nak beli vitamin [GLA dan Peppermint], disebabkan Peppermint Out Of Stock jadi kapten [selesa KakNgah gelarkan Kapten, kena dengan tugasnya sebagai pilot]¬† borong terus 6 botol GLA. Kata Kak Lang [gelaran untuk adik kepada suami KakNgah ~ isteri Kapten], “suami Kak Lang ada masalah kulit kering, bila dah cuba GLA, kulit jadi ok, Alhamdulillah…”. Senang hati KakNgah dengar, Alhamdulillah… biasalah tugas sebagai seorang pilot akan membawa beliau keluar dan masuk dari negara, dengan perubahan cuaca menyebabkan kulit mudah bermasalah, kita pun tak lari dengan masalah kulit, banyak faktor sebenarnya yang mempengaruhi terjadinya masalah kulit sensetif, kering dan lain-lain masalah kulit… Apapun, jom kita kenal sket dengan GLA…

Apakah GLA?

GLA [Gamma linolenic acid] merupakan fatty acid yang sangat penting untuk kita sebab badan kita tidak dapat menghasilkannya dan kita perlu mendapatkan GLA ini dari apa yang kita makan. Pemakanan kita pun dah banyak yang diproses dan pastinya tidak semulajadi atau segar, jadi walaupun kita makan makanan yang ‚Äėkonon‚Äônya tinggi asid lemak GLA ini, kita tidak mendapat khasiat atau keperluan yang secukupnya, sebab itulah perlunya supplemen, antara lain…

Apakah Kelebihan dan khasiat Shaklee GLA Complex?
  • Membantu mengawal dan mengatur kitaran haid
  • Membantu meningkatkan kesuburan (bagus utk mereka yg ingin cuba hamil)
  • Melegakan PMS (sindrom pra-haid)
  • Membantu dalam menangani menopus
  • Menguatkan kuku dan rambut
  • Menjadikan kulit lebih sihat dan berseri-seri serta memberikan kelembapan kepada kulit kering
  • Membantu menangai ekzema
  • Melegakan simptom akibat artritis reumatoid
  • Mengandungi vitamin E untuk menguatkan dinding arteri
  • Menguatkan imuniti tubuh
  • Memperlahankan proses penuaan
  • Mengurangkan blood-clot yang boleh menyebabkan serangan jantung
  • Mengawal kencing manis dan darah tinggi
  • Mengawal kolesterol
  • Untuk fungsi saraf
  • Membantu membaiki simptom berkaitan masalah kencing manis seperti peningkatan sensitiviti terhadap kesakitan dan menghilangkan kebas pada bahagian bawah badan.
  • Kajian membuktikan pengambilan 480mg setiap hari GLA boleh mencegah kemerosotan dan mengurangkan masalah kencing manis dengan membaiki kadar insulin dan kolesterol.

TESTIMONIAL

GLA~Testi

Ermmm… btul lah GLA dapat membantu masalah kulit bermasalah.. Alhamdulillah, Bagi anda yang ingin mencubanya, bolehlah borong ngan KakNgah, harga lagi jimat akan anda perolehi dari KakNgah… ūüôā meh wat order…

 
 
 
SID
KakNgah/ Fieza
SID : 885414
H/P No. : 018-664 5415 @ 012-664 4494
COD : Jalan Kebun, Bukit Rimau, Shah Alam & Kota Kemuning.

Gout dan Pencegahannya

goutGout adalah sejenis penyakit akibat berlebihan asid urik di dalam badan.

  • Asid urik adalah bahan kumuhan berasal dari sejenis protein yang dipanggil purin.
  • Badan kita membuang bahan kumuhan ini melalui air kencing (urin).
  • Bagi pengidap gout, asid urik yang berlebihan tidak dibuang dan berkumpul di dalam sendi.
  • Ia adalah salah satu penyakit yang paling lama dihidapi manusia, sejak zaman dahulu kala lagi.
  • Pada masa dahulu gout boleh menyebabkan kemudaratan dan kecacatan, kini dengan kemajuan dalam bidang perubatan, gout boleh dikawal.
  • Ia sering dihidapi oleh kaum lelaki dalam lingkungan usia antara 30 hingga 60 tahun.
  • Ia jarang sekali dihidapi oleh kaum wanita sebelum putus haid.

Tanda Gout

  • Gout lazimnya menyerang ibu jari kaki.
  • Ibu jari kaki menjadi merah, panas, bengkak dan tersangat sakit.
  • Serangan selalunya berlaku secara tiba-tiba, kerap kali semalaman.
  • Sendi yang diserang menjadi bisa sehinggakan geseran dengan selimut pun begitu menyeksakan.
  • Sakit mungkin berlarutan berhari-hari, atau sekurang-kurangnya 1-2 minggu untuk reda jika tidak dirawat.
  • Sakit mungkin menyerang kembali selepas berminggu atau bulan.
  • Gout boleh menyerang sendi-sendi lain seperti buku lali, lutut, pergelangan tangan dan jari.

Komplikasi

  • Asid urik boleh berkumpul di bawah kulit membentuk benjolan di panggil ‚Äôtophi‚Äô
  • Dalam saluran urinari (air kencing), ia boleh berkumpul membentuk ‚Äôbatu karang‚Äô.
  • Penghidap gout juga sering menghidapi penyakit atau masalah kesihatan lain seperti:
    • Kegemukan
    • Darah tinggi
    • Hiperlipidemia
    • Diabetes

Rawatan

Gout adalah suatu penyakit yang boleh sembuh tetapi anda harus mengambil langkah-langkah untuk mengatasinya.

  • Rawatan serangan akut
  • Rawatan Jangka Panjang

Oleh kerana gout disebabkan oleh asid urik yang berlebihan dalam badan, anda haruslah mengelakkan faktor-faktor yang boleh menambahkan paras asid urik.

Pemakanan

Di bawah disenaraikan makanan yang kaya dengan purin:.

  • ELAKKAN MAKAN KURANGKAN MAKAN
    • Organ dalaman seperti hati, paru-paru, ginjal dan otak
    • Ikan bilis, kembung, sardin
    • Daging cincang
    • Ekstrak daging, ragi (seperti Marmite) dan kiub rebusan daging
    • Makanan bercengkerang seperti ketam, udang dan kerang
    • Asparagus, bunga kobis, cendawan dan bayam
    • Peanuts, lentil, beans and peas
    • Poultry
    • Roti jagung dan bijirin

Pencegahan

  • Rehatkan sendi semasa serangan gout.
  • Ubat-ubatan anti-radang berkesan untuk mengurangkan sakit dan keradangan sendi. Walaupun ia boleh mendatangkan kesan sampingan seperti sakit perut. Jika digunakan dalam jangka masa yang singkat, kesan sampingan jarang berlaku.
  • Ubatan lain seperti colchicine juga boleh diambil. Walaupun ia amat berkesan, ia boleh menyebabkan loya, muntah dan cirit-birit (Peringatan: Colchicine hanya boleh diambil melalui preskripsi doktor)
  • Steroid (Peringatan: Steroid hanya boleh diambil melalui preskripsi doktor)Sentiasa peka terhadap tanda-tanda awal serangan. Jika rawatan dimulakan awal, penyakit ini tidak akan melarat.
    • Lazimnya cecair steroid disuntik terus ke sendi yang radang
    • Pil steroid boleh diambil dalam jangka masa yang pendek jika penghidap tidak boleh mengambil ubat-ubatan yang lain. Walaubagaimanapun, ianya tidak boleh diambil berpanjangan.
  • Menjaga berat badan ‚Äď kegemukan boleh mengganggu keupayaan badan untuk mengeluarkan asid urik yang berlebihan (Klik di sini¬†untuk keterangan lebih lanjut..)
  • Mengelakkan minuman keras
  • Pemakanan ‚Äď elakkan pengambilan makanan yang mengandungi purin yang tinggi
  • Sesetengah daging binatang, makanan laut, kekacang mengandungi purin yang tinggi.
  • Ubah cara hidup anda untuk memastikan paras asid urik yang normal
  • Amalkan cara hidup sihat untuk mengelak dari menghidap penyakit-penyakit yang berhubungkait dengan gout
  • Apabila mengambil Allopurinol, ianya perlu diambil secara berterusan.
  • Jangan mengubah atau menghentikan dos Allopurinol semasa serangan gout.
  • Minum banyak air
  • Gout boleh diwarisi tetapi faktor persekitaran juga memainkan peranan
  • Gout adalah penyakit yang boleh dirawat. Pada zaman dahulu, gout merupakan salah satu penyebab kerosakan dan kecacatan sendi. Pada hari ini, dengan rawatan yang baik, ianya boleh dikawal.
  • Adalah penting untuk mengamalkan cara hidup sihat.

Benarkah Gout Penyakit Orang Kaya?

Tidak, gout boleh menyerang sesiapa sahaja. Walau bagaimanapun, meminum alkohol dan pemakanan berlebihan boleh dikaitkan dengan kejadian penyakit gout.¬† Click di SINI >> untuk info supplement yang bersesuaian…

sumber : mummynemo

 
 
SID
KakNgah/ Fieza
SID : 885414
H/P No. : 018-664 5415 @ 012-664 4494
COD : Jalan Kebun, Bukit Rimau, Shah Alam & Kota Kemuning.
 
 
 

Hepatitis C Pembunuh Dalam Senyap!

Dalam dok pikior memikior apa yang nak dikongsikan, teringat plak ngan seorang sahabat nih gtau husband dia ada Hepatitis C. Kemungkinan besar persekitaran kerja suami sahabat di kilang [pembuatan benda tajam] menjadikan faktor utama menghidap Hepatitis C. Goggle punya goggle jumpa satu artikel yang boleh dikongsikan. Alhamdulillah, belek membelek dalam buku nutrisi Shaklee jumpa plak suplemen yang boleh membantu mengawal masalah Hepatitis nih, apapun jom kenal dulu…

Apa itu hepatitis C?

Hepatitis bermaksud bengkak (radang) pada hati. Hepatitis terbahagi kepada beberapa jenis. Hepatitis C ialah penyakit yang disebabkan oleh virus. Anda boleh dijangkiti virus ini melalui darah seseorang yang telahpun dijangkiti.

Bagaimana Hepatitis C Boleh Tersebar?

Anda boleh dijangkiti hepatitis C melalui:

  • perkongsian jarum suntikan jika anda menyuntik dadah ke dalam badan. Ini merupakan cara yang paling biasa hepatitis C tersebar. Dianggarkan separuh daripada penagih dadah yang menggunakan jarum suntikan menghidap hepatitis C.
  • pendedahan kepada darah yang tercemar di tempat kerja. Contohnya, jika anda bekerja dalam industri penjagaan kesihatan, ada kemungkinan kulit anda terluka terkena jarum suntikan secara tidak sengaja.
  • jarum yang tercemar yang digunakan untuk mencacah tatu atau menindik.
  • mendapat rawatan perubatan atau pergigian di sesetengah negara di mana penyakit ini banyak berlaku dan peralatan mungkin tidak disteril dengan betul.
  • anda juga boleh mendapat hepatitis C melalui hubungan seks dengan seseorang yang mempunyai virus ini.

Virus hepatitis C boleh hidup selama beberapa minggu dalam darah kering. Ini bermakna anda boleh dijangkiti melalui pencukur, gunting, pengetip kuku atau berus gigi yang anda kongsi dengan seseorang yang mempunyai virus ini.

Apakah Cara untuk Mengetahui Samada Anda Penghidap Hepatitis C?

Satu-satunya cara untuk memastikan sekiranya anda menghidap hepatitis C ialah dengan membuat ujian darah. Jika anda menghidap hepatitis C, anda mungkin tidak mempunyai sebarang simptom, atau barangkali simptom-simptomnya sangat ringan atau kabur, atau disalahertikan sebagai sesuatu yang lain. Tetapi virus ini boleh merosakkan hati secara senyap. Jika tidak dirawat, hepatitis C akhirnya boleh menyebabkan penyakit hati (cirrhosis), malah barah hati juga.

Pertama kali anda dijangkiti, anda mungkin rasa sangat letih dan tidak sihat, seolah-olah anda mendapat demam selesema. Agak jarang bagi mereka yang menghidap hepatitis C untuk mendapat jaundis, yang mana merupakan satu tanda bahawa hati tidak berfungsi dengan betul.

Jika anda menghidap hepatitis kronik, anda mungkin mempunyai simptom-simptom yang sukar dipastikan. Ini termasuk:

  • keletihan yang amat sangat
  • sakit-sakit otot
  • loya
  • kemurungan atau keresahan
  • kesakitan pada bahagian atas kanan perut anda (di mana hati anda berada)
  • lemah daya ingatan atau penumpuan.

Siapakah yang Berisiko Tinggi Menghidap Hepatitis C?

  • Mereka yang mempunyai berat badan yang berlebihan,
  • Penghidap kencing manis,
  • Pesakit darah tinggi.

Okeh.. dah tahu serba sedikit info Hepatitis C, KakNgah kongsikan suplemen yang bersesuai plak dengan masalah kesihatan berikut :

DTX Complex

Kajian menunjukkan bahawa kandungan utama di dalam Shaklee DTX Complex : ekstrak biji benih pokok susu tisel menyokong keupayaan badan menghasilkan protin bagi membantu menjana sel-sel hati.

Hati merupakan organ terbesar di dalam tubuh manusia dan berkeupayaan dalam membina semula. Contohnya, serangan jantung akan merosakkan otot atau organ jantung. Tetapi, serangan kepada hati akibat pengambilan alkohol berlebihan boleh merosakkan hati. Namun hati mampu memperbaiki organnya sendiri. Hati boleh dianggap sebagai INDUSTRI PEMPROSESAN dalam tubuh manusia, menjalankan fungsi-fungsi kritikal untuk membaiki dan melindungi organ dalaman lain daripada rosak.

NutriFeron

NutriFeron membantu mengurangkan infeksi oleh pesakit-pesakit Hepatitis B & C – Keberkesanan NutriFeron dlam memerangi virus akan mengurangkan infeksi dan meminimunkan ketidakselesaan seperti kembung perut, rasa mual, muntah dan lain-lain kepada pesakit-pesakit Hepatitis B & C.

Jika anda sayangkan keluarga anda, jagalah hati anda, kebahagian keluarga adalah satu kehidupan yang amat bermakna… Hubungi KakNgah jika anda inginkannya, jangan segan2 yer…

 
 
 
SID
KakNgah/ Fieza
SID : 885414
H/P No. : 018-664 5415 @ 012-664 4494
COD : Jalan Kebun, Bukit Rimau, Shah Alam & Kota Kemuning.