Supplement Boleh Rawat Tulang Patah!

image

Eh… Supplement pun boleh rawat tulang patah? Cam tak percaya jerk tapi itulah hakikatnya jika amalkan supplement Shaklee iaitu OsteMatrix, Advance Joint Heath Tablet dan B Complex.

Bagaimana 3 Supplement Tersebut Bertindak?

OsteMatrix
• Seperti yang diketahui umum, tulang memerlukan kalsium yang mencukupi untuk membesar, kuat dan padat. Maka pengambilan OsteMatrix adalah sangat membantu.
• Membekalkan nutrein harian termasuk kalsium yang membantu dalam pembentukan dan penyelenggaraan tulang dan gigi.
• Lengkap dengan magnesium, manganes, Vitamin D, zinc, calcium, fosforus, kuprum dan boron yang seimbang dengan kadar penyerapan 99%.
• Formularnya unik, dibuat dari mineral semulajadi dan garam mineral dari Laut Mati.

Advance Joint Heath Tablet
• Tulang belakang kita disokong dan diampu oleh pundi cecair diantara setiap cakera vertebra (vertebra-disc). Setiap disc menyokong setiap pergerakan dan impak kita seharai-hari.
• Kita bersenam dan melompat, dan tugas disc adalah mengampu sendi daripada sebarang kecederaan atau kejutan hasil daripada pergerakan tersebut. Maka jika tahap cecair di dalam tubuh rendah, tahap cecair di dalam tulang belakang akan berkurangan.
• Pengambilan bersama OsteMatrik membantu menguatkan tulang dan sendi.

B Complex
• Bertindak sebagai anti-stress. Bila seseorang stress, kesihatan akan lambat untuk baik pulih jadi B Complex membantu menstabilkan perasaan anda.
• B Complex juga membantu dalam kesihatan fungsi saraf bagi memperbaiki kesihatan diri.

TESTIMONIAL

image

Berapa Harga Untuk Set Tulang Patah?

Harga untuk set tersebut adalah RM248.00 including postage. B Complex untuk 4 bulan pengambilan, AJHT dan OsteMatrix untuk sebulan pengambilan.

Nak dengan harga yang lebih jimat berganda? Hubungilah KakNgah segera yer…


✆ Call/SMS/WhatsApp: 018-6645415
(KakNgah)
COD Area: Shah Alam, Klang, Telok Panglima Garang, Kota Kemuning, Kg. Johan Setia, Kg. Jalan Kebun, Nilai, Pajam, Bukit Rimau, Bukit Naga & Bukit Kemuning.

Advertisements

Mengapa & Bagaimana Kafein Boleh Memberikan Kesan Kepada Tulang Anda

image

Hahha…. seperti yang dijanjikan “Mengapa & Bagaimana Kafein Boleh Memberikan Kesan Kepada Tulang Anda” adalah sharing kali nih, 🙂 Seriously ramai dikalangan kita tidak ambil peduli tentang kesihatan tulang. Betul tak? termasuklah KakNgah yang buta langsung tentang kesihatan diri dan keluarga. Alhamdulillah, sejak kenal Shaklee ni, memang rasa rugi kalau abaikan kesihatan tulang nih, nak-nak KakNgah sendiri adalah seorang penggemar kopi. Abaikan yer… jom kita bincang ke topik utama kita…

Adakah Penggunaan Kafein Dapat Meningkatkan Osteoporosis?

image

Jangan terkejut jika anda mendapati masalah ini adalah yang tertinggi untuk persoalan anda kerana kajian telah dijalankan bagi meneroka asas molekul kafein pada tulang. Namun kajian yang dijalankan seperti kurang jelas untuk ditafsir tetapi sekurang-kurangnya kajian tersebut menunjukkan bahawa kafein memberi kesan negatif kepada tahap vitamin D anda! Dan ini secara langsung memberi kesan bagaimana tulang berkembang dengan berapa cepat ianya berliang. Hahha.. osteoporosis ler tewww…

Persoalannya?

Pengambilan kopi tidak dianggap sebagai faktor risiko yang penting bagi osteoporosis. Tetapi terdapat kebimbangan mengenai kesan kopi pada kekuatan tulang kerana kopi boleh menjejaskan penyerapan kalsium dari saluran penghadaman. Ini mungkin yang paling penting apabila pengambilan kopi yang tinggi (contohnya, empat atau lebih cawan kopi setiap hari) dan pengambilan kalsium adalah rendah.

Walaupun banyak kajian penyelidikan yang berkualiti tinggi tidak menemui bahawa pengambilan kopi meningkatkan risiko osteoporosis, beberapa telah mencadangkan sebaliknya. Apabila faktor risiko yang berpotensi mempunyai kesan sederhana dalam beberapa kajian dan tiada kesan pada orang lain, ia mungkin kerana kajian menggunakan kaedah yang berbeza. Walau apa pun, kemungkinan bahawa kesan (jika ada) kopi kekuatan tulang adalah kecil. Ia sukar untuk mengkaji kesan penggunaan kopi di risiko osteoporosis kerana seseorang perlu bergantung kepada penggunaan yang dilaporkan sendiri dan kerana pengambilan kopi mengubah faktor-faktor risiko yang lain. Sebagai contoh, orang yang merokok rokok juga cenderung untuk minum banyak kopi ; seseorang mungkin menyimpulkan bahawa pengambilan kopi meningkatkan risiko osteoporosis dalam kumpulan orang tertentu apabila ia benar-benar merokok. Juga , peminum kopi yang besar boleh minum susu kurang daripada orang-orang yang tidak suka kopi. Malah , beberapa kajian mendapati bahawa kesan-kesan negatif yang mungkin penggunaan kopi kekuatan tulang kebanyakannya terhad kepada orang-orang dengan pengambilan kalsium yang rendah dan masalah tersebut boleh diatasi dengan pengambilan kalsium yang tinggi.

Ermmm… anda rasa, apa yang perlu dilakukan untuk menjaga kesihatan tulang anda? 😀 Ohw…. anda memilih untuk mengambil kalsium yang tinggi bagi kesihatan & kekuatan tulang anda? Ok, meh KakNgah share kalsium yang anda perlukan…

image

Yes! inilah kalsium terbaik untuk anda –  Shaklee OsteMatrix® yang lengkap dengan magnesium, manganes, Vitamin D, zinc, calcium, fosforus, kuprum dan boron yang seimbang dengan kadar penyerapan 99%. Formularnya unik, dibuat dari mineral semulajadi dan garam mineral dari Laut Mati.

OsteMatrix® membantu :

• menghalang osteoporosis,
• merawat tulang patah/ retak,
• memperbaiki kekejangan dan kebas-kebas,
• meningkatkan ketumpatan tulang dan kerangka,
• membantu sistem saraf,
• pengalkalian tubuh,
• detoksifikasi.

Testimonial

image

image

Info Produk

Retail Price : RM61.00
Size : 120 tablets

Berminat?


✆ Call/SMS/WhatsApp: 018-6645415
(KakNgah)
COD Area: Shah Alam, Klang, Telok Panglima Garang, Kota Kemuning, Kg. Johan Setia, Kg. Jalan Kebun, Nilai, Pajam, Bukit Rimau, Bukit Naga & Bukit Kemuning.

Shaklee Effect ~ Masalah HB Rendahku Berjaya dengan Set Hamil Shaklee

image

Tattadaa….. rasanya KakNgah pernah share pasal masalah hb rendah ni di blog lama tapi kali ni KakNgah share je lah semula di blog nih, senang anda nak tinjau-tinjau kan. Masalah HB rendah semasa hamil memang KakNgah tak boleh nak elakkan kerana sebagai seorang Thalassaemia, HB rendah ni ibarat “teman mesra” yang tak boleh dipisahkkan, 🙂 tetapi masa ni memang KakNgah belum tau diri ni bermasalah dengan Thalassaemia.

“Shaklee Effect”! satu kemestian untuk dikongsi bagi KakNgah sendiri yang dah dulu mencuba dan merasai manfaatnya sebelum bergelar SID. Kalau anda perasan pada gambar di atas, tarikh yang tertera adalah Dec 22, 2011. Kalau tak silap masa ni kandungan KakNgah dah 4 bulan ++ gtu. KakNgah join Shaklee sebagai SID plak pada Julai 2012.

Shaklee Effect

Apa yang KakNgah dapat semasa consume Set Hamil ni sungguh bermakna buat KakNgah untuk dikongsi dan antara manfaatnya :

• HB normal,
• Tiada masalah sembelit,
• Tiada masalah kejang kaki,
• Lebih relax,
• Lebih bertenaga namun sekali sekala ada letihnya, adatlah ibu hamilkan…

Bagaimana Set Hamil Shaklee Membantu?

image

Vitalea (Multivitamin & Multimineral) ~ RM88.00
• Membantu mencukupkan keperluan nutrein dalam badan yang diperlukan oleh ibu-ibu hamil.
• Lengkap dengan iron untuk membentuk hemoglobin bagi mengelakkan masalah HB rendah.

image

B Complex ~ RM53.00
• Membantu menukarkan makanan kepada tenaga.
• Mengurangkan tekanan.
• Mencegah anemia (HB rendah) dengan membentuk sel darah merah yang sihat.
• Membantu tumbesaran bayi dalam kandungan.

image

Sustained Release Vita C ~ RM92.00
• Meningkatkan sistem imun badan.
• Membantu membina sel darah yang sihat untuk penyerapan zat besi.

image

OsteMatrix ~ RM61.00
• Melengkap keperluan kalsium untuk ibu dan anak.
• Mengurangkan masalah kejang kaji.
• Membantu penghadaman lebih lancar.

Untuk kesan yang lebih baik dan effective, anda digalakkan untuk ambil bersama-sama :

image

ESP (Energizing Soy Protein) RM150.00
• Mengandungi protein lengkap yang diperlukan tubuh kerana protein adalah blok utama dalam badan untuk membina otot, organ-organ, tendon, sel darah merah dan kulit.

TESTIMONIAL

image

Alhamdulillah… KakNgah share apa yang KakNgah dah rasa dan dapat dengan mengamalkan supplement Shaklee untuk anda yang bermasalah seperti KakNgah. Jangan malu-malu nak buat order pulak… 🙂

Pertanyaan lanjut & Order Shaklee
✆ Call/SMS/WhatsApp: 018-6645415
(KakNgah)
COD Area: Shah Alam, Klang, Telok Panglima Garang, Kota Kemuning, Kg. Johan Setia, Kg. Jalan Kebun, Nilai, Pajam, Bukit Rimau, Bukit Naga & Bukit Kemuning.

Kenali Penyebab Sakit Kepala Anda & Rawatannya.

image

Fakta Sakit Kepala

Sakit kepala adalah sangat biasa – kebanyakan orang mempunyai sakit kepala pada suatu masa dalam hidup mereka. Kebanyakan sakit kepala akan hilang dengan sendiri ( dengan masa yang sedikit ) atau dengan bantuan ubat penahan sakit yang ringan. Walaupun kebanyakan sakit kepala adalah gangguan ringan dan sementara, sesetengah orang mempunyai sakit kepala yang begitu teruk sehingga memaksa mereka berjumpa doktor untuk melegakan kesakitan.

Kanak-kanak juga boleh mempunyai sakit kepala, ada yang sebelum mereka mencapai umur 10 tahun Kajian menunjukkan bahawa sebelum baligh, sakit kepala adalah lebih biasa di kalangan kanak-kanak lelaki tetapi trend yang diterbalikkan selepas akil baligh. Wanita dewasa mengalami sakit kepala lebih daripada lelaki dewasa dan mereka sering dikaitkan dengan kitaran haid wanita. Dengan meningkatnya umur, kedua-dua wanita dan lelaki cenderung untuk mempunyai lebih sedikit sakit kepala kurang teruk.

Sakit kepala datang dalam pelbagai bentuk:

• ketegangan,
• migrain,
• resdung,
• dehidrasi,
• menstrual (haid),
• drug
• sakit kepala kelompok.

Dalam sebilangan kecil kes, sakit kepala mungkin isyarat keadaan yang lebih serius yang memerlukan perhatian perubatan dengan segera.

Punca Sakit Kepala

image

Sakit kepala boleh dicetuskan oleh pelbagai faktor. Punca yang paling biasa sakit kepala berpanjangan ketegangan atau tekanan. Ini dipanggil sakit kepala atau sakit kepala ketegangan otot penguncupan . Hampir semua orang mengalaminya pada suatu masa . Otot di kulit kepala , leher, muka dan mengetatkan dan kontrak menyebabkan kekejangan dan kesakitan. Faktor psikologi seperti kebimbangan, keletihan (contohnya, sakit mata), dan tekanan (contohnya, tempoh masa yang lama tumpuan ) dan juga faktor-faktor mekanikal seperti ketegangan leher (contohnya , bekerja pada komputer untuk tempoh yang panjang ) sering penyebab belakang yang biasa sakit kepala ketegangan.

Migrain biasanya lebih teruk dan boleh melemahkan. Punca migrain tidak diketahui tetapi faktor-faktor pencetus banyak diiktiraf . Ini termasuk perubahan hormon ( semasa kitaran haid wanita ), makanan tertentu (contohnya , coklat , keju berumur ), minuman (contohnya , wain merah) , bau yang kuat , kurang tidur , dan juga tekanan. Ia bukan sesuatu yang luar biasa untuk mengalami sakit kepala ketegangan – migrain campuran.

Sakit kepala Sinus adalah kurang biasa daripada orang berfikir. Mereka boleh berlaku selepas pertarungan jangkitan pernafasan atas seperti selesema. Bersama-sama dengan sakit kepala , orang sering mempunyai hidung berair atau tersumbat . Sakit kepala sinus disebabkan apabila bakteria menyerang dan menjangkiti sinus hidung.

Sakit kepala Kluster adalah jenis yang agak luar biasa sakit kepala. Mereka cenderung untuk terjadi di dalam kelompok lebih beberapa hari , minggu, atau bulan dengan sakit kepala bebas jangka masa yang berpanjangan dari bulan ke tahun. Dalam beberapa kes, ia dicetuskan oleh alkohol. Puncanya tidak diketahui.

Apa yang dipanggil ” ais pick ” sakit kepala adalah sakit kepala yang teruk yang berlaku tiba-tiba , menyebabkan beberapa saat permulaan sakit sedikit di, tempat yang kecil setempat . Punca sebenar sakit kepala ini tidak diketahui, tetapi mereka biasanya tidak disebabkan oleh masalah yang serius.

Gejala dan Komplikasi Sakit Kepala

image

Sakit kepala ketegangan umumnya menyebabkan tekanan malar atau sakit membosankan yang memberi kesan kepada seluruh kepala . Dalam kebanyakan kes ia bermula perlahan-lahan, dengan sakit yang biasanya memberi tumpuan di atas mata. Ada rasa sesak di dahi atau di bahagian belakang leher. Sakit yang boleh bertahan selama berjam-jam atau hari pada satu masa, dengan ringan kepada sakit sederhana yang biasanya menjadi lebih teruk pada akhir hari.

image

Sakit kepala kelompok berlaku dalam ” kelompok ” atau kumpulan, dengan kesakitan yang berpanjangan kira-kira 20 hingga 90 minit pada satu masa. Mereka biasanya bermula ketika tidur. Yang sakit dan kesakitan adalah terhad kepada satu bahagian kepala dan boleh menjadi sangat teruk. Mereka sering disertai dengan gejala-gejala lain di sebelah sakit kepala seperti kemerahan dan berair mata, melabuh kelopak mata , dan kesesakan hidung dan titisa.

Migrain dari ringan kepada teruk. Mereka sering berlaku sakit kepala berat sebelah tetapi kadang-kadang boleh memberi kesan kepada kedua-dua pihak . Lokasi , jangka masa, dan intensiti kesakitan meluas berbeza-beza dari seorang ke seorang dan juga dari satu episod yang lain. Migrain biasanya sakit berdenyut , sering dengan gejala-gejala lain seperti loya, muntah-muntah, gangguan penglihatan, dan hipersensitif kepada cahaya, bunyi dan bau. Serangan migrain boleh bertahan dari jam ke hari , dengan purata 12 hingga 18 jam untuk setiap episod. Mereka sering begitu teruk dan melumpuhkan bahawa ramai penghidap migrain tidak dapat menjalankan aktiviti harian.

image

Sakit kepala Migrain terbahagi kepada dua kategori: migrain dengan aura dan migrain tanpa aura. Sesetengah orang mengalami peringkat pra- sakit kepala yang dikenali sebagai aura , yang boleh bertahan kira-kira 10 hingga 30 minit. Satu aura yang biasa termasuk gangguan penglihatan seperti bintik buta , kilauan mabuk , dan bunga api cahaya. Aura biasanya hilang seperti sakit kepala bermula, tetapi ada boleh menjadi beberapa pertindihan . Kadang-kadang aura akan berlaku tanpa sakit kepala tetapi lebih kerap ada aura sebelum berlaku sakit kepala .

Walaupun sakit kepala boleh menyakitkan dan melemahkan , mereka biasanya tidak disebabkan oleh keadaan berbahaya. Walau bagaimanapun , sakit kepala kadang-kadang boleh menjadi tanda sesuatu yang lebih serius. Tekanan darah tinggi yang teruk (melebihi 180/110 mm Hg) , strok, tumor otak, atau aneurisme (a saluran darah diluaskan lemah ) di dalam otak boleh menyebabkan sakit kepala. Meningitis ( jangkitan selaput otak ) juga boleh menyebabkan sakit kepala. Tanda-tanda amaran adalah permulaan secara tiba-tiba sakit kepala disertai dengan demam , leher kaku, dan masalah visual (penglihatan berganda).

Ia adalah penting bahawa anda mendapatkan rawatan perubatan kecemasan jika anda mengalami sakit kepala yang :

• menjadi lebih teruk berbanding hari atau minggu
• disertai dengan fungsi sistem saraf terjejas (contohnya, hilang keseimbangan , lemah, kebas, atau pertuturan gangguan ) dan penglihatan berganda ( boleh memberi isyarat strok )
• disertai dengan loya dan muntah berterusan
• disertai dengan sawan , gangguan mental, dan tidak sedar diri
• dikaitkan dengan demam atau leher ( boleh memberi isyarat meningitis)
• berbeza daripada corak biasa sakit kepala anda telah mengalami
• menyerang secara tiba-tiba dengan kekuatan yang besar
• bangun anda dari tidur atau lebih buruk apabila anda berbaring

Mendiagnosis Sakit Kepala

Jika anda cenderung untuk mempunyai sakit kepala yang kerap dan teruk , doktor anda akan memeriksa anda untuk apa-apa , keadaan yang mengancam nyawa yang serius (contohnya , strok, meningitis) dan memulakan rawatan kecemasan jika diperlukan. Juga, jika anda kerap sakit kepala dan mengalami perubahan dalam corak sakit kepala biasa anda, anda perlu berjumpa dengan doktor anda.

Biasanya, sejarah perubatan yang teliti dan pemeriksaan fizikal cukup untuk diagnosis yang baik. Sejak sakit kepala ketegangan yang sangat biasa , doktor akan bertanya soalan mengenai tahap semasa tekanan dan lain-lain faktor peribadi (contohnya, kerja) yang boleh mencetuskan sakit kepala anda. Bergantung kepada lokasi , jangka masa, dan tanda-tanda yang mengiringi , jenis sakit kepala boleh ditentukan.

Dalam beberapa kes, imbasan otak dikenali sebagai CAT ( berbantukan komputer tomografi ) atau imbasan MRI ( pengimejan resonans magnetik ) boleh digunakan untuk memeriksa sebab-sebab yang serius sakit kepala.

Merawat dan Mencegah Sakit Kepala

Sakit kepala ketegangan adalah disebabkan oleh faktor-faktor seperti ketegangan leher, tekanan, dan kebimbangan, rawatan melibatkan menghapuskan keadaan tertekan, jika boleh. Mengambil pelega lebih kaunter sakit seperti acetaminophen atau ibuprofen * , dan mencari cara-cara untuk berehat, rehat dan senaman boleh membantu semua untuk melegakan dan mencegah sakit sakit kepala.

Sakit kepala kelompok bertindak balas dengan baik kepada lebih kaunter ubat-ubatan. Terapi oksigen dan preskripsi ubat-ubatan seperti litium, penghalang saluran kalsium (digunakan juga untuk merawat tekanan darah tinggi) , steroid, nonsteroidal ubat anti -radang ( NSAID ) , dan beberapa ubat-ubatan antimigraine , antara lain, boleh membantu dalam banyak kes. Jika anda mengesyaki bahawa anda mempunyai sakit kepala kelompok, anda perlu menyemak dengan doktor anda.

Sakit kepala sinus biasanya memerlukan antibiotik atau rawatan lain untuk membersihkan jangkitan. Apabila jangkitan itu hilang , sakit kepala akan hilang juga. Sehingga jangkitan menjadi lebih baik , mengambil pelega lebih kaunter sakit boleh membantu meringankan kesakitan.

Migrain boleh dirawat dengan lebih kaunter ubat penahan sakit , seperti asid acetylsalicylic (ASA ), acetaminophen , ibuprofen atau  jika sakit kepala adalah ringan .

Bagaimana Supplement Shaklee Membantu?

Ops! ada hah… 🙂 antara supplement Shaklee yang membantu dalam masalah berkaitan adalah :

image

B Complex RM53.00
• Memastikan kesihatan fungsi saraf sekali gus meredakan sakit kepala, tekanan, kemurungan & insomnia.
• Memberikan tenaga untuk mengelakkan kelesuan.
• Meredakan senggugut (PMS).
• Detoksifikasi dalam meredakan alahan.
• Memperbaiki masalah pernafasan (asthma)

image

OsteMatrix RM61.00
• Meringankan stress – ianya mengimbangi tekanan darah, memelihara denyutan jantung, impuls saraf dan penenang saraf.
• Menggalakkan tidur yang selesa.
• Memperbaiki masalah haid.
• Menguatkan tulang.

image

Alfalfa RM53.00 (S), RM97.00 (L)
• Melawan alahan – memperbaiki keadaan kulit & hidung sensitif.
• Melegakan keletihan dan sebagai rawatan kebanyakan penyakit.
• Detoksifikasi.
• Melawan tumor – memakan 30~50 tablet untuk mengalkalikan badan, dengan itu memperbaiki sel-sel kanser dan membuang tumor.

image

Omega Guard RM136.00
• Mencegah penyakit saluran darah dan strok – DHA & EPA boleh menentang thrombosis, tekanan darah tinggi yang lebih rendah dan kepekatan darah, melincirkan saluran darah, dan peredaran darah yang lancar.
• Menentang kanser – kajian menunjukkan bahawa Omega-3 boleh mencegah kanser paru-paru, prostat, payudara dan kolon. Ia juga boleh meningkatkan enterogastritis, merangsang kesihatan hati selepas pembedahan dan membantu pankreas pesakit kanser untuk berfungsi dengan lebih baik.
• Mencegah insomnia dan membantu mengurangkan tekanan – Kajian telah membuktikan bahawa EPA dan DHA mempunyai keupayaan untuk menstabilkan emosi dan membantu dalam kesihatan mental termasuk kemurungan, tekanan, kebimbangan, neurasthenia, insomnia, autisma, kanak-kanak hiperaktif dan penyakit schizophrenia.
image
Sustained Release Vitamin C RM92.00
• Peningkatan Sistem Imun – Membina sel darah merah yang sihat untuk penyerapan zat besi yang lebih baik, membantu sel darah putih menentang bakteria dan kuman, mempertingkatkan allergik hidung dan kulit, asthma. Juga menyingkatkan waktu pemulihan dan mengurangkan symptom flu dan selsema.
• Memerangi kanser – merupakan satu-satunya anti-oksidan yang berkuasa, mampu meningkatkan interferon semulajadi tubuh dan merangsang pengeluaran T-cells untuk melawan srl-srl kanser dan membuang kimia berbahaya dari tubuh dengan berkesan. Ianya juga mampu menghapuskan radikal bebas sebelum ia menyerang sel-sel badan.
• Memperbaiki insomnia.
• Melawan stress – membantu menghasilkan hormon adrenal anti-stress.

Ermmm… harap-harap dengan sedikit perkongsian ini dapat membantu anda membuat pilihan mengikut bajet anda. Segala pertanyaan dan order, silalah hubungi KakNgah yer… 😀

Pertanyaan lanjut & Order Shaklee
✆ Call/SMS/WhatsApp: 018-6645415
(KakNgah)
COD Area: Shah Alam, Klang, Telok Panglima Garang, Kota Kemuning, Kg. Johan Setia, Kg. Jalan Kebun, Nilai, Pajam, Bukit Rimau, Bukit Naga & Bukit Kemuning.

Anda Hamil… ~ Susu @ OsteMatrik?

Siapa tak suka minum susu sila angkat tangan? ngeh..ngeh…ngeh… KakNgah pun tak suka minum susu kecuali MariGold HL Milk… Kenangan sungguh dengan susu HL nih, masa ngandungkan anak ke-2 tiap-tiap hari KakNgah akan minum susu MariGold HL nih, tak dapat kotak besar, kotak kecil pun jadi, macam dah jadi wajip plak. Sekotak besar dalam rm4.95 kotak besar dan rm1.95 kotak kecil (4 tahun ++ yang lepaslah), kini kalau tak silap sekotak besar dah rm6.20. Rasa susunya yang sangat seimbang walaupun rendah lemak sungguh sedap, tinggi dengan kalsium dan protien juga. Aishhhh… cam nak promote MariGolg HL Milk plak… 🙂 hakikatnya memang KakNgah sukakannya dan lahirlah anak ke-2 KakNgah dengan tulang yang kuat, serious u…

Sebut pasal kalsium, susu dan tulang nih, KakNgah nak kongsikan plak OsteMatrik, KakNgah kenal OsteMatrik ni pun masa ngandungkan anak ke-3 KakNgah, I baru kenal ngan Shaklee u… 🙂 , OsteMatrik ni kalsium yang lagi terbaik yang boleh KakNgah katakanlah… KENAPA??? Jom kita layan sket…

Seperti yang sedia maklum, kalsium penting dalam tumbesaran tulang dan gigi kita, selain itu juga kalsium sebenarnya penting  dalam :

  • Mengeluarkan hormon dan enzim dalam badan,
  • Mengawal muscle contraction (kejang @ kebas2 kaki tangan),
  • Menstabil dan membantu dalam proses penyerapan oleh sel,
  • Membantu pengeluaran tenaga,
  • Memungkinkan pembekuan dalam darah,
  • Mengelak insomnia,
  • Mencegah osteoporosis,
  • Mengawal sakit senggugut,
  • Mencegah gusi berdarah,
  • Membantu dalam membina tulang dan gigi bayi dalam kandungan,

Beberapa sumber lain yang tinggi dengan kalsium selain susu adalah :

  • Yogurt,
  • Keju,
  • Sayuran hijau,
  • Ikan Salmon,
  • Buah-buahan kering,
  • Tofu,
  • Kacang Soya,
  • OatMeal,
  • Almond,
  • Pisang,

Hahha… Peranan OsteMatrik ni pun tak kurang hebatnya cam susu, OsteMatrix dari Shaklee nih adalah kalsium yang seimbang untuk ibu-ibu yang sedang hamil.

TAHUKAH ANDA? Dos kalsium yang diperlukan oleh ibu hamil adalah sebanyak 1,000 miligram (mg) setiap hari.

Perbezaan kalsium (OsteMatrix) Shaklee dari kalsium lain di pasaran.

  • Mempunyai kadar serapan yang tinggi sebanyak 99%,
  • Formula unik, dibuat dari mineral semulajadi dan garam mineral dari Laut Mati,
  • Nutrein lengkap yang perlu diambil bersama yang mengandungi kalsium, magnesium, fosforus dan Vitamin D, zinc, kuprum, manganes dan boron bagi penyerapan yang baik dan menghalang endapan sesetengah mineral.
  • Kajian telah membuktikan supplemen kalsium akan meningkatkan ketumpatan tulang wanita yang telah berumur dengan lebih berkesan.

Ermmm… agak-agak u olls lah, mana lebih elok? Susu @ OsteMatrix? Sebenarnya, dua-dua penting!!! tetapi jika anda kurang gemar minum susu, anda boleh memilih OsteMatrix dan jika sebaliknya pula, pilihlah MariGold HL Milk, hahha… pasti anda suka.. 🙂

Dengan pengambilan 4biji OsteMatrix sebelum tidur akan membantu anda dan bayi anda mendapatkan kalsium yang secukupnya… InsyaAllah, anda pasti tidak akan menyesal memilih OsteMatrix dari Shaklee..

 
 
Name Card
 
 
 

Sebelum Kahwin 51kg, Selepas Kahwin 48kg???

kurusAiiyarkkk!!!! sebelum kawen arrr.. berat 51kg, selepas kawen berat jadi 48kg? Satu hari 10 kali makan pun badan tak mau naik, satu kali 3 pinggan nasi makan pun badan teeetap tak mau naik?

BUNTU???

Apakah Penyebab Kurang Berat Badan?

Masalah kurang berat badan adalah disebabkan oleh gaya pemakanan yang tidak sihat. Jika masalah berlebihan berat badan dikaitkan dengan risiko penyakit kronik, masalah kurang berat badan pula ada kaitan dengan masalah yang berkemungkinan seperti :

  • Osteoporosis (wanita).
  • Masalah seksual (lelaki).
  • Kekurangan metabolisma badan.
  • Kecelaruan pemakanan seperti Anoreksia Nervosa atau Bulimia.
  • Masalah perubatan yang lain.

Bagaimana untuk menambah berat badan dengan cara yang sihat?

Tip yang sihat dan praktikal untuk menambah berat badan :

  • Rancang untuk menambah hidangan makanan.
    Makan melebihi keperluan merupakan kunci untuk penambahan berat badan. Oleh itu, anda perlu menambah pengambilan makanan anda.
  • Bersnek secara bijak.
    Bersnek secara bijak memainkan peranan utama dalam meningkatkan berat badan. Selain daripada menambah hidangan, ianya penting untuk meningkatkan pengambilan tenaga. Pilih snek yang mengandungi kalori tambahan, vitamin dan mineral. Contohnya keju atau mentega kacang ditambahkan pada biskut kraker.
  • Pilih makanan yang berkalori tinggi.
    Pilih makanan berkalori tinggi untuk menambah berat badan. Pilih makanan atau menu berdasarkan Piramid Makanan Malaysia dan digalakkan untuk mengambil saiz hidangan tambahan. Bagi mereka yang mengalami kekurangan berat badan, digalakkan untuk makan walaupun mereka tidak lapar.
  • Elakkan melangkau waktu makan utama.
    Hidangan utama seperti sarapan, makan tengah hari dan makan malam perlu diambil dan pengambilan snek sihat di antara waktu makan adalah digalakkan.
  • Bagaimana anda boleh mula?
    Mulakan dengan memilih makanan berkalori tinggi daripada setiap kumpulan makanan berdasarkan Piramid Makanan Malaysia. Ianya termasuk lemak, minyak dan gula dalam kadar yang sederhana. Sasarkan pengambilan makanan berdasarkan bilangan hidangan yang maksimum bagi setiap kumpulan makanan tersebut. Penambahan kalori berlebihan secara kreatif di dalam hidangan pada setiap hari akan memberi keseronokan semasa menikmati   hidangan. Contoh : pemilihan minuman berkalori tinggi, penambahan keju dan sos di dalam sandwic.
  • Sasarkan kenaikan berat badan secara beransur.
  • Semak keperluan tenaga harian untuk mengetahui berapa tenaga yang diperlukan untuk meningkatkan berat badan.

Bagaimana untuk Pastikan Berat Badan Normal Atau Tidak?

Cuba check Indeks Jisim Tubuh [IJT] / BMI anda dahulu dan lihat jadual dibawah untuk memastikan dimana tahap BMI anda.

Jika IJT anda (kg/m2)  adalah : Anda adalah
< 18.5 Kekurangan berat badan
18.5 – 24.9 Normal
25 – 30 Berlebihan berat badan
30 atau lebih Obes

Selain pemakanan dan senaman yang baik anda juga boleh mengamalkan makanan tambahan [supplement] bagi membantu kekurangan protin dan vitamin di dalam badan dimana pemakanan seharian juga sebenarnya kurang membantu kerana beberapa faktor yang tidak dapat dielakkan, [KakNgah akan kongsikan di post yang akan datang.. InsyaAllah..]. Antara supplement yang disyorkan adalah :

Meal Shakes

MShakeMeal Shakes merupakan sumber protein dengan vitamin dan mineral tambahan.  Ia menyediakan jumlah yang seimbang bagi setiap sembilan asid amino yang diperlukan oleh tubuh untuk tumbesaran dan perlindungan yang baik.  Dan lagi, Meal Shakes mengandungi semua asid amino asli yang terdapat di dalam protein termasuk yang asid amino perlu dan juga tidak perlu. Sesuai untuk semua peringkat umur dari kanak-kanak hingga dewasa.

B-Complex

b-com

B-Complex lengkap dengan 8 kompenan penting vitamin B yang diperlukan tubuh termasuk 100% biotin dan asid folik. Kesemua 8 kompenan tersebut perlu ada bersama bagi mendapatkan keseimbangan dan kebersanan yang sempurna. B-Complex mengawalatur kadar metabolisme dalam badan, menukarkan makanan kepada tenaga, membantu tumbesaran, mencegah anemia dan melawan tekanan.

VitaLea [Multivitamin]

vita-lea

VitaLea membantu dalam menyediakan asas nutrisi lengkap kepada tubuh, memastikan pertumbuhan sel baru, membantu proses pembesaran, pertumbuhan rambut, otot, kulit, kuku dan hormon. Juga sangat membantu dalam stimulasi metabolisma badan.

osteBagi yang mengalami masalah osteoporosis anda digalakkan mengambil OsteMatrik bagi membantu masalah tulang rapuh akibat kekurangan kalsium. ATAU anda boleh jadikan susu yang tinggi kalsium sebagai minuman wajib anda dan jika anda bukan penggemar susu, OsteMatrix lah jawapannya. Hanya dengan amalkan 4 biji sebelum tidur, ianya sungguh membantu dalam masalah kekurangan kalsium anda.

Ini adalah asas supplement yang boleh anda amalkan untuk memastikan anda mendapat berat badan yang ideal. Jika anda mempunyai budget yang lebih, KakNgah sarankan anda ambil bersama ESP bagi membantu dalam penyerapan supplement yang lebih baik dalam badan, InsyaAllah…

KakNgah dah try tapi baby KakNgah yang chubby terlebih.. minum susu ibu kan, habis khasiat tu ditarik ke dia… hahha…

482669_488580224531175_2040830957_n3 askar melayu kesayangan… Chubby x sikecil yang x kecil tuh??? ahaks!!!

Meh..meh.. dapatkan dengan harga istimewa lagi murah apabila anda membelinya dari KakNgah… Jangan segan, jangan malu, roger2 KakNgah sekarang jugak! 🙂

 
 
 
SID
KakNgah/ Fieza
SID : 885414
H/P No. : 018-664 5415 @ 012-664 4494
COD : Jalan Kebun, Bukit Rimau, Shah Alam & Kota Kemuning.