10 Pemakanan Penyebab Kanser Paling Berisiko!

“Makanan Punca Kanser”… satu penyataan yang sangat ditakuti namun kebanyakkan tidak ambil peduli. Ini kerana mereka telah dibiasakan dengan gaya hidup dan diet tidak sihat jadi siapa pedulikannya? owh… sedih sebab hanya beberapa peratus yang benar-benar ambil peduli. Buktinya peratus rakyat Malaysia yang mendapat kanser semakin meningkat saban tahun.. 🙂 Berikut adalah 10 dari yang paling tidak sihat, makanan yang menyebabkan barah yang tidak sesuai dimakan oleh semua :

image

Moga perkongsian ini akan membantu anda untuk lebih peka dalam memilih makanan untuk anda dan keluarga.

1) Organisma diubahsuai secara genetik ( GMO )

Dikatakan GMO tidak ada tempat yang sah dalam mana-mana diet bebas kanser, terutama sekali apabila kedua-dua GM dan bahan kimia yang digunakan menggalakkan pertumbuhan kanser dengan pesat. Tetapi GMO ada di mana-mana, termasuk dalam derivatif makanan yang paling mudah didapati daripada jagung konvensional, kacang soya dan kanola . Walau bagaimanapun, anda boleh mengelakkan ia dengan tetap berpegang dengan makanan yang diiktiraf organik, yang diperakui dan disahkan bukan daripada GMO, dan dalam negara sekalipun – kita sebenarnya perlu mengamalkan pengambilan sayuran yang dihasilkan secara semula jadi tanpa bioteknologi. [Soya ESP adalah diakui secara sah bebas GMO]

2) Daging yang Diproses

Kebanyakan produk daging adalah diproses, termasuk daging makan tengah hari, bacon, sosej dan hot dog, mengandungi bahan pengawet kimia yang membuat ianya  tampak segar dan menarik, tetapi ia juga boleh menyebabkan kanser. Kedua-dua nitrit natrium dan sodium nitrat telah dikaitkan dengan ketara meningkatkan risiko usus adalah besar dan lain-lain bentuk kanser, jadi pastikan anda memilih produk daging hanya diawetkan dibuat tanpa nitrat, dan sebaik-baiknya dari sumber-sumber yang diberi makan rumput.

3) Popcorn Microwave

Ianya mungkin nampak mudah, tetapi beg popcorn microwave dilapisi dengan bahan kimia sehingga dikaitkan dengan kemandulan, kanser hati, testis, dan kanser pankreas. Agensi Perlindungan Alam Sekitar Amerika Syarikat (EPA ) mengakui asid perfluorooctanoic ( PFOA ) dalam lapisan microwave popcorn sebagai “mungkin” karsinogenik, dan beberapa kajian bebas telah dikaitkan kimia menyebabkan tumor. Begitu juga, kimia diacetyl yang digunakan dalam popcorn itu sendiri dikaitkan dengan menyebabkan kedua-dua kerosakan paru-paru dan kanser.

4) Soda pop

Seperti daging yang diproses, pop soda juga telah terbukti menyebabkan kanser. Sarat dengan gula, bahan kimia makanan dan pewarna, pop soda boleh mengasidkan badan dan benar-benar menyumbang sel-sel kanser. Umum bahan kimia soda pop seperti warna karamel dan turunannya 4- methylimidazole (4- MI) juga dipercayai secara khusus dikaitkan dengan penyebab kanser.

5) Makanan & Minuman ‘Diet’

Satu kajian saintifik yang dikeluarkan oleh Pihak Berkuasa Keselamatan Makanan Eropah (EFSA ) dengan lebih dari 20 kajian penyelidikan berasingan mendapati bahawa aspartame, salah satu daripada pemanis buatan yang paling biasa, menyebabkan pelbagai penyakit termasuk kecacatan kelahiran dan kanser. Sucralose (Splenda ), saccharin merupakan pemanis tiruan yang juga telah dikaitkan dengan penyebab kanser.

6) Tepung Putih Halus

Tepung halus adalah bahan yang digunakan dalam makanan yang diproses, tetapi kandungan karbohidrat yang berlebihan adalah punca kebimbangan yang serious. Satu kajian yang diterbitkan dalam jurnal Pencegahan Cancer Epidemiology, Mile Marker, mendapati bahawa penggunaan biasa karbohidrat bertapis telah dikaitkan dengan peningkatan 220 peratus dalam kanser payudara di kalangan wanita. Makanan tinggi glisemik secara umum juga telah terbukti mempercepatkan dalam meningkatkan kadar gula darah di dalam badan, yang secara langsung membantu pertumbuhan sel kanser dan merebak.

7) Gula Halus

Begitu juga dengan gula halus, yang cenderung untuk cepat meningkatkan kadar insulin dan memberi penjana pertumbuhan sel-sel kanser. Fruktosa yang kaya dengan pemanis seperti fruktosa tinggi sirap jagung ( HFCS ) sangat menyakitkan hati, sel-sel kanser telah terbukti dengan cepat dan mudah metabolisme mereka untuk berkembang biak. Dan kerana biskut, kek, pai, soda, jus, sos, bijirin, dan banyak lagi yang popular, kebanyakannya diproses, makanan yang sarat dengan HFCS dan gula halus yang lain, ini membantu menjelaskan mengapa kadar kanser semakin meningkat hari ini. 😥

8) Buah-buah Bukan Organik [ Epal, Anggur, Strawberry & Lain-lain]

Ramai orang berfikir mereka makan makanan sihat ketika mereka membeli epal , anggur, atau strawberi dari kedai. Tapi kecuali buah-buahan ini adalah organik atau disahkan  bebas pestisida, ianya boleh menjadi risiko kanser yang utama. Kumpulan Kerja Alam Sekitar ( EWG ) mendapati bahawa sehingga 98 peratus daripada semua produk konvensional , terutamanya jenis yang terdapat dalam senarai “kotor” buah-buahan, adalah tercemar dengan penyebab kanser racun perosak.

9) Salmon Yang Diternak

Salmon yang diternak adalah satu lagi makanan yang berisiko tinggi dengan kanser, menurut Dr David Carpenter  Pengarah Institut Kesihatan dan Alam Sekitar di Universiti Albany. Menurut penilaiannya, ikan salmon bukan sahaja kurang vitamin D, tetapi ia sering tercemar dengan bahan kimia karsinogenik, PCB (polychlorinated biphenyls), retardants api, racun perosak dan antibiotik.

10) Minyak Hidrogeneted

Ia umumnya digunakan untuk mengawetkan makanan diproses dan tahan lama. Tetapi minyak terhidrogenasi mengubah struktur dan fleksibiliti membran sel di seluruh tubuh, yang boleh menyebabkan pelbagai penyakit-penyakit yang melemahkan seperti kanser. Sesetengah pengeluar kian pupus penggunaan minyak terhidrogenasi dan menggantikannya dengan minyak sawit dan lain-lain alternatif yang lebih aman, tetapi lemak trans masih digunakan secara meluas dalam pembuatan makanan.

credit : Natural News

So, bagaimana nak atasi masalah ini semua? jagalah pemakanan kita dan sebagai ibu-bapa pyla ajarlah anak-anak dan kenalkan mereka dengan makanan yang lebih sihat dan semulajadi. Cara lain jika ianya telah terlambat, anda boleh memilih untuk mengatasinya dengan suplement yang semulajadi, berkesan dan diyakini selamat DISINI.

Berminat untuk dapatkan suplement dengan harga yang lebih jimat ini serta konsultasi secara PERCUMA? rogerlah dengan KakNgah yer… 😀


✆ Call/SMS/WhatsApp: 018-6645415
(KakNgah)
COD Area: Shah Alam, Klang, Telok Panglima Garang, Kota Kemuning, Kg. Johan Setia, Kg. Jalan Kebun, Nilai, Pajam, Bukit Rimau, Bukit Naga & Bukit Kemuning.

Advertisements

Resveratrol | Manfaat Melawan Kanser

image

Resveratrol merupakan antioksidan yang kuat untuk kesihatan jantung juga berpotensi melawan kanser. Resveratrol yang terkandung di dalam kulit anggur merah dan wain merah, telah didapati membantu melindungi daripada kanser. Satu kajian oleh University of Missouri penyelidik yang diterbitkan pada bulan Ogos 2013 di Jurnal Penyelidikan Pembedahan mendapati sel-sel melanoma menjadi lebih terdedah kepada radiasi jika dirawat dengan resveratrol pertama. Kajian sebelum ini daripada University of Missouri mendapati keputusan yang sama di dalam rawatan kanser prostat.

Penyelidikan lain yang diterbitkan pada bulan Oktober 2013 dalam jurnal Science Translational Medicine, menunjukkan bahawa walaupun selepas resveratrol dimetabolismekan oleh badan, ia kekal berkesan melawan kanser.

Berikut adalah tiga cara untuk mendapatkan antioksidan ini ke dalam diet anda :

1. Wain merah
2. Anggur merah
3. Makanan tambahan Resveratrol

Wain Merah? Hahha… terang-terang lah, kita sebagai muslim adalah HARAM jadikan wain sebagai minuman walaupun untuk kesihatan kita so SAY NO kay… 🙂

Anggur merah! ermmmm, setahu KakNgah kan.. ramai yang kurang gemar dengan buah dan mungkin ada juga yang tak sanggup nak hadap buah anggur bebanyak kan.. dan jangan tak tahu, buahan-buahan sekarang pun dah banyak yang GMOnya. huhhu…

Makanan tambahan Resveratrol… owh, sudah semestinya pilihan KakNgah adalah Vivix Shaklee yang tinggi dengan antioksidannya. Rasa tak boleh nak buat pilihan lain dah! 🙂 Ok, sebelum KakNgah kenalkan Vivix Shaklee, jom kenal-kenal dulu apa itu Resveratrol?

Resveratrol.

Resveratrol adalah stilbenoid, sejenis phenol semulajadi dan phytoalexin yang dihasilkan secara semulajadi oleh beberapa tumbuhan sebagai tindak balas kepada kecederaan atau apabila kilang itu diserang oleh patogen seperti bakteria atau kulat.

Kenapa Vivix Shaklee?

Hahha… Vivix Shaklee mengandungi Anggur Muscadine, Purple Carrot, Elderberry (Sambucus Nigra), polygonum Cuspidatum yang tinggi dengan antioksidan iaitu Resveratrol. Ok, di bawah KakNgah share sket manfaat dari kandungan utama Vivix Shaklee.

Anggur Muscadine

image

• Mempunyai 20 kromoson berbanding anggur lain dengan besarnya bersamaan sebiji bola golf.
• Antioksidan yang tinggi dengan memberikan nilai kesihatan yang lebih baik.
• Kerana pertumbuhannya yang unik, cahaya matahari yang kuat ia mengandungi banyak polifenol dan resvetrol.
• Mengandungi asid elkagik dalam kepekatan yang tinggi, satu pyhto-nutrein yang tidak dijumpai oleh anggur yang lain dan telah menunjukkan menpunyai ciri-ciri menghentikan kimia penyebab kanser, anti virus dan anti-bakteria.
• Ahli Sains dari University Georgia melakukan satu proses ekstraksi sejuk dan lembut untuk menjamin ekstrak yang bermutu tinggi.
• Ahli Sains menggabungkan resveratrol yang lampautulen anggur muscadine bersama elderberry Eropah dan purple carrot bagi mencipta profil polyphenol  yang kuat di dalam Vivix Shaklee.

Purple Carrot

image

• Merupakan sumber Vitamin A dan mengandungi phytokimia termasuk carotenoids, phenolic, poly acetylenes, isocoumarins dan sesquiterpenes.
• Juga mengandungi anthocyanins, antioksidan yang teramat tinggi.
• Asid klorogenik adalah antioksidan paling banyak di dalam semua jenis carrot yang membantu masalah diabetes akibat kopi!
Anthocyanins juga baik untuk sebagai anti-radang, anti-mikrobian dan anti-carcinogen.
• Juga amat sesuai untuk masalah saluran darah, platelet dan lipoprotin yang berkebolehan mengurangkan risiko penyakit koronari jantung.

Elderberry (Sambucus Nigra)

image

• Mengubati simphtom flu terutama sekali influenza B.
• Berry yang mengandungi flavonoid, antioksidan yang kuat bagi mengukuhkan sistem imun melawan jangkitan virus dan bakteria.
• Juga kaya dengan anthocyanins, yang memberikan kesan kepada anti-radang, juga dapat mengurangkan masalah berkaitan otot, sakit atau influenza.
• Elderberry bukan hanya kaya dengan antioksidan malah juga kaya dengan vitamin A, B dan C, dan nutrein seperti asid, asid amino, carotenoid, tannin dan rutin.
• Sesuai juga untuk masalah diabetes, asthma, batuk, sesak hidung dan dada.
• Bantu merendahkan tahap kolesterol dan juga menghalang oksidasi kolesterol LDL – punca penyakit jantung.
• Juga membantu pengurangan STRESS, memperbaiki masalah penglihatan dan penghadaman.

Polygonum Cuspidatum

image

• Juga dikenali sebagai Knotweed Jepun yang merupakan tumbuhan perenial yang besar berasal dari Asia, juga ditemui di Amerika Syarikat Utara dan Eropah.
• Merupakan sumber resveratrol seperti ekstrak kulit anggur merah dan juga biji anggur merah.
• Digunakan dalam banyak jenis perubatan cina.

Tahukah anda persamaan kandungan ke empat-empat bahan tersebut?

Hahha.. hasil daripada gabungan 4 bahan ini membantu sebagai anti-penuaan yang terunggul di dalam dunia sains! Dan sangat membantu dalam melawan serta menghalang kanser dari terus membesar dan merosakkan diri anda.

Info Produk
Retail Price : RM480.00 (FREE POSTAGE)
Size : 150ml

Lagi info lanjut vivix dan kanser bolehlah ke link di bawah…
Jenis-Jenis Kanser Kanak-Kanak | Retinoblastoma
Supplement Shaklee Penyebab Kanser?
Shaklee Vivix™ : Testimonial Collection (International User)

Selamat membaca!

Sebarang order dan konsultasi boleh hubungi KakNgah yer.. B-)


✆ Call/SMS/WhatsApp: 018-6645415
(KakNgah)
COD Area: Shah Alam, Klang, Telok Panglima Garang, Kota Kemuning, Kg. Johan Setia, Kg. Jalan Kebun, Nilai, Pajam, Bukit Rimau, Bukit Naga & Bukit Kemuning.

10 Manfaat Kesihatan Yang Perlu Anda Tahu Daripada Teh Rooibos.

image

Manfaat kesihatan daripada teh Rooibos atau juga dikenali sebagai teh merah belukar kerana ianya tumbuh dengan banyak dan luar biasa. Ia berkembang daripada pokok renek kecil, yang hanya hidup subur di kawasan Cedarberg terdekat Cape Town, Afrika Selatan.

10 Faedah Kesihatan Teh Rooibos

1. Bebas kafein
• Tumbuhan teh Rooibos tumbuh secara semulajadi tanpa kafein. Ini adalah penting kerana ia bermakna ia tidak perlu menjalani proses kimia untuk menghapuskan kafein. Ia juga bermakna bahawa sesiapa sahaja boleh minum termasuk mereka yang tidak sukakan kafein seperti kanak-kanak & wanita hamil. Manfaat utama yang lain apabila ianya bebas kafein, teh Rooibos boleh diambil dalam jumlah yang tidak terbatas . Kebanyakkan penduduk Afrika Selatan akan mengambil 5-6 cawan sehari.

2. Mengandungi antioksidan yang berkuasa
• Teh Rooibos mengandungi pelbagai antioksidan yang membantu untuk melindungi badan dalam beberapa cara. Dua polifenol antioksidan dipanggil aspalathin dan nothofagin didapati dalam kepekatan yang tinggi dalam teh Rooibos. Antioksidan melindungi badan dengan memerangi radikal bebas. Ini adalah sel-sel yang tidak stabil yang menyerang sel-sel yang sihat untuk menstabilkan diri mereka sendiri. Polifenol yang juga mempunyai ciri-ciri anti – radang dan boleh melindungi daripada penyakit jantung.

3. Mencegah terhadap beberapa jenis kanser
• Beberapa kajian telah menunjukkan hubungan antara penggunaan teh Rooibos dan pengurangan penyebab kanser bahan kimia. Ini adalah kerana tahap dominan antioksidan yang tinggi membantu ia membina pusat anti- mutagen (anti- kanser). Ini bermakna bahawa ianya dapat mempertahankan sel-sel & DNA daripada kerosakan dan menghalang kerosakkan sel-sel & DNA daripada berkembang menjadi kanser.

4. Kandungan mineral yang tinggi
Salah satu faedah kesihatan utama teh Rooibos ialah ia mengandungi beberapa mineral yang penting untuk kesihatan. Ini termasuk: magnesium (yang penting untuk sistem saraf ), kalsium dan mangan (penting untuk tulang dan gigi yang kuat) , zink (penting untuk metabolisme) dan besi (kritikal untuk membantu darah & otot mengedarkan oksigen).

5. Melancarkan peredaran
Salah satu daripada banyak antioksidan kuat dalam teh Rooibos dipanggil Chysoeriol. Ia boleh meningkatkan peredaran dengan menghalang aktiviti enzim yang mencetuskan penyakit kardiovaskular. Minuman teh Rooibos juga dapat membantu untuk menurunkan tekanan darah tinggi dan kolesterol.

6. Melegakan ketidakselesaan  perut
• Sebagai teh Rooibos mengandungi tahap flavonoid, terutama dipanggil quercetin. Ia mempunyai keupayaan untuk melegakan banyak penyakit berkaitan perut seperti kekejangan, diarrhea dan senak. Flavonoid diketahui membantu mengurangkan kekejangan, keradangan dan alahan. Ia juga telah diakui secara meluas bahawa manfaat kesihatan teh Rooibos meliputi mengurangkan kolik di kalangan bayi. Ia benar-benar bebas kafein, ia adalah selamat bagi mereka untuk minum teh Rooibos.

7. Bantu penyerapan zat besi
• Tidak seperti kebanyakkan teh hitam yang menghalang badan daripada menyerap zat besi dengan berkesan kerana ia mengandungi tanin, teh Rooibos menyokong badan menyerap zat besi. Teh Rooibos mengandungi kurang daripada separuh tanin teh hitam.

8. Membantu masalah kulit
• Kajian baru-baru ini mendapati bahawa teh Rooibos boleh membantu anda untuk kelihatan lebih cantik! Teh Rooibos mengandungi asid phenylpyretic, yang membantu mengurangkan jerawat, psoriasis dan ekzema. Anda boleh jadikan beg teh segar dan disejukkan pada kawasan yang terjejas dan ia akan menenangkan dan menyembuhkan mana-mana keradangan.

9. Bolehkah melindungi Parkinson / Alzheimers penyakit
Minum teh Rooibos secara teratur dapat melindungi daripada proses yang dikenali sebagai peridoxation lipid. Ini berlaku apabila radikal bebas merosakkan sel-sel otak dan tisu saraf. Jika ini berpanjangan, ia boleh membawa  kepada penyakit otak yang progresif dan semakin buruk, seperti Alzheimer.

10. Menggalakkan tidur yang lebih baik
• Teh Rooibos adalah unik kerana ia boleh digunakan sekerap yang anda mahu dan pada bila-bila masa. Ramai orang memilih untuk minum sebelum tidur kerana ia boleh membantu dengan masalah insomnia. Oleh kerana kandungan mineral yang tinggi dan kekurangan kafein, ia dikenali untuk membantu orang ramai untuk berasa tenang dan santai.

Ahhaaa… tak sangka Teh Rooibos ni banyak manfaatnya! Macam sessuai jerk untuk dijadikan minuman kesihatan KakNgah yang kurang sangat nak ambil pil sebagai makanan kesihatan, KakNgah lebih suka yang berbentuk serbuk dan cecair… 🙂 Eh! Shaklee ada keluarkan Teh Rooibos ker? adooooo…. mana? mana?

image

Tatttadaaaa….. Cinch Energy Tea Mix! Kalau anda nak tahu, salah satu campuran yang terkandung di dalam Cinch Energy Tea Mix adalah Teh Rooibos. 3 bahan utama lain adalah Red Tea Extract, Daun Teh Putih dan Matcha Green Tea Powder. Info lanjut boleh lihat ke link INI. Cinch Tea nih boleh diminum untuk semua peringkat umur walaupun kanak-kanak!

Ada yang berminat? Sekotak RM131.00/ 28 sticks. Nak dengan harga yang lebih jimat? call me kay… 🙂


✆ Call/SMS/WhatsApp: 018-6645415
(KakNgah)
COD Area: Shah Alam, Klang, Telok Panglima Garang, Kota Kemuning, Kg. Johan Setia, Kg. Jalan Kebun, Nilai, Pajam, Bukit Rimau, Bukit Naga & Bukit Kemuning.

Jenis-Jenis Kanser Kanak-Kanak | Retinoblastoma

image

Retinoblastoma! Pertama kali KakNgah dengar tentang penyakit nih. Di Malaysia pun hanya dalam 5% ~ 10% sahaja so memang kebanyakkan ibu bapa tidak menyedari masalah yang dihadapi oleh anak-anak mereka. Kesannya juga boleh menjadi parah dan berisiko! Dari hasil google, kat Malaysia nih ada satu kes yang dijumpai, tu pun dah lama, tengok kat SINI yer.

Apakah Retinoblastoma?

Retinoblastoma adalah kanser mata yang berlaku hanya pada kanak-kanak. Ia adalah kanser kanak-kanak yang sangat muda. Dua pertiga daripada pesakit retinoblastoma didiagnosis sebelum mereka berumur 2 tahun dan lebih daripada 90 peratus didiagnosis sebelum usia 5.

Retinoblastoma boleh terjadi dalam dua bentuk:

• Kira-kira 75 peratus daripada kanak-kanak yang retinoblastoma mempunyai satu tumor pada sebelah mata. Ini dipanggil retinoblastoma satu pihak dan ia selalunya berlaku sekitar 2 tahun.
• Kira-kira 25 peratus daripada kanak-kanak yang mempunyai tumor retinoblastoma dalam kedua-dua mata. Ini dipanggil retinoblastoma dua hala atau multifocal dan ia selalunya berlaku sebelum usia 1.

PUNCA

1) Punca daripada keterunan

• Peluang untuk menghidap retinoblastoma lebih tinggi iaitu sebanyak 50 peratus.
• Biasanya kedua-dua mata kanak-kanak terbabit akan dijangkiti oleh ketumbuhan yang banya.
• Ketumbuhan tersebut akan mula ketara pada usia kanak-kanak berkenaan 18 bulan ataupun lebih awal.
• Lebih terdedah kepada risiko untuk menghidap kanser pada bahagian anggota badan yang lain.

2) Punca bukan dari keturunan

• Ketumbuhan tersebut akan mula ketara ketika kanak-kanak itu berusia dua tahun.
• Biasanya hanya sebelah mata yang akan dijangkiti dan membabitkan satu ketumbuhan sahaja.
• Penyakit tersebut tidak akan diturunkan kepada anak-anak.

TANDA-TANDA

1) Terdapat tanda putih pada anak mata (leucocoria)

• Sebanyak 60 peratus pesakit mendapati anak mata mereka mempunyai tanda putih pada peringkat awal retinoblastoma.
• Pada peringkat awal, ibu bapa akan dapat mengesan sesekali tanda berkenaan contohnya dalam keadaan cahaya lampu yang malap atau melalui penglihatan kanak-kanak tersebut yang tidak tepat.
• Setelah ketumbuhan itu semakin membesar tanda putih akan lebih ketara pada mata kanak-kanak berkenaan.
• Kadangkala sekiranya dilihat pada gambar akan kelihatan tanda di kedua-dua mata pesakit tidak serupa iaitu sebelah mata yang normal akan merah dan mata dijangkiti didapati seperti normal.
• Ibu bapa yang mendapati anak mereka memiliki tanda tersebut dinasihatkan supaya mendapatkan pemeriksaan daripada doktor pakar mata.

2) Mata juling

• Sebanyak 20 peratus pesakit mengalami tanda-tanda masalah mata juling.
• Ibu bapa perlu mendapatkan pemeriksaan secepat mungkin daripada doktor pakar mata sekiranya mendapati anak mereka mengalami masalah mata juling.

3) Mata kemerahan dan membengkak (peringkat akhir).

• Pada peringkat ini pesakit terlewat untuk mendapatkan rawatan kerana ketumbuhan tersebut telah merebak.
• Ramai ibu bapa yang dapat mengesan tanda putih atau kejulingan pada mata anak mereka tetapi malangnya mereka tidak mendapatkan rawatan segera sehingga mata kanak-kanak terbabit membengkak selepas beberapa bulan.
• Ada juga pesakit telah mendapatkan rawatan diagnosis daripada doktor pakar tetapi ibu bapa menolak untuk meneruskannya sehingga ketumbuhan itu berada di tahap serius.
• Pada tahap seumpama ini, rawatan secara drastik diperlukan dan biasanya pesakit sukar untuk diselamatkan.

DIAGNOSIS

Rawatan diagnosis seperti ujian CT Scan dan ultra bunyi akan dilakukan terhadap pesakit yang disyaki menghidap retinoblastoma.

Tujuan rawatan:

• Untuk menyelamatkan penglihatan dan juga nyawa kanak-kanak terbabit.
• Rawatan juga bergantung kepada tahap dan saiz ketumbuhan.
• Ketumbuhan kecil boleh dirawat dengan menggunakan rawatan secara laser atau cryotherapy dan biasanya kaedah tersebut mampu melindungi penglihatan pesakit.
• Apabila kanser mula merebak hampir keseluruhan bahagian mata, pembedahan untuk membuang mata yang dijangkiti itu diperlukan.
• Dengan rawatan kimoterapi ia dapat mengurangkan kadar ketumbuhan dan seterusnya pesakit boleh menjalani rawatan secara laser atau cryotherapy. Rawatan tersebut juga diperlukan apabila barah telah merebak pada bahagian luar bola mata dan seluruh tubuh pesakit.
• Rawatan secara radiasi boleh dilakukan pada bahagian mata yang mengalami ketumbuhan. Bagaimanapun, rawatan itu boleh mendedahkan pesakit kepada komplikasi lain seperti kecacatan teruk pada muka, kerosakan pada bahagian lain struktur okular (ocular) dan terdedah kepada penyakit kanser yang lain.

KESAN JANGKA PANJANG KEPADA PESAKIT RETINOBLASTOMA

• Pesakit mudah terdedah kepada lain-lain penyakit barah apabila mereka semakin meningkat dewasa.
• Biasanya pesakit yang pernah menghidap retinoblastoma akan terdedah kepada penyakit barah tulang.
• Ibu bapa perlu menerima kenyataan bahawa anak mereka mungkin akan hilang penglihatan sekiranya ketumbuhan tersebut semakin membesar sehingga memaksa doktor melakukan pembedahan untuk membuang mata kanak-kanak terbabit.

LANGKAH YANG PERLU DiAMBIL OLEH AHLI KELUARGA PESAKIT

• Semua ahli keluarga pesakit dinasihatkan supaya mendapatkan pemeriksaan daripada doktor pakar.
• Pemeriksaan itu penting sekiranya retinoblastoma merupakan penyakit turun-temurun keluarga terlibat.
• Ibu bapa diminta supaya menerima nasihat doktor pakar demi keselamatan nyawa pesakit.

Adakah Suplement Shaklee Yang Membantu?

image

Alhamdulillah, ADA! ikhtiar dari sahabat kita ni dengan menggunakan Shaklee Vivix dan NutriFeron sangat membantu.

Bagaimana Vivix dan NutriFeron membantu?

Vivix
• Kaya dengan anti-oksidan yang tinggi iaitu polyphenol dan resvetrol dimana ianya mampu memperbaiki dan melindungi sehingga ke tahap sel DNA dengan 4 mekanisma pada tahap sellular.
• Vivix juga kaya dengan Vitamin A yang membantu mengurangkan radikal bebas dan menyingkirkan sel-sel mati yang teroksida.

NutriFeron
• Merupakan antiferon semulajadi yang mengandungi polisakarida yang merangsang dan mengaktifkan immunologlobulin melawan sel-sel tumor dan kanser. • Dapat menentang radikal bebas dan faktor penyebab kanser.
• Berfungsi untuk membunuh T-cells, B-cells dan makrofag.
• Selain daripada itu juga, ia mampu mengurangkan ketidakselesaan pada waktu kemoterapi.

Hahha… betullah tuh kan… Alhamdulillah, kita cuba berikhtiar namun Allah yang memberikan kesembuhan sepenuhnya… 🙂

Ada lagi, bagi memastikan anak kekal sihat dan cergas elok berikan MealShake. Bulan ni promo MealShake BUY 3 FREE 1 pula tuh, rugi tak borong bebanyak…

image

Lagi TESTIMONIALS Vivix

https://kakngahsihat.wordpress.com/2014/01/14/testimonial-diri-sendiri-consume-vivix-shaklee-memang-terbaik/

https://kakngahsihat.wordpress.com/2014/09/16/supplement-shaklee-penyebab-kanser/

https://kakngahsihat.wordpress.com/2014/04/19/shaklee-vivix-testimonial-collection-international-user/

 Pertanyaan lanjut untuk order & Konsultasi boleh roger2 dengan KakNgah yer.. 😀


✆ Call/SMS/WhatsApp: 018-6645415
(KakNgah)
COD Area: Shah Alam, Klang, Telok Panglima Garang, Kota Kemuning, Kg. Johan Setia, Kg. Jalan Kebun, Nilai, Pajam, Bukit Rimau, Bukit Naga & Bukit Kemuning.