Kenali Penyebab Sakit Kepala Anda & Rawatannya.

image

Fakta Sakit Kepala

Sakit kepala adalah sangat biasa – kebanyakan orang mempunyai sakit kepala pada suatu masa dalam hidup mereka. Kebanyakan sakit kepala akan hilang dengan sendiri ( dengan masa yang sedikit ) atau dengan bantuan ubat penahan sakit yang ringan. Walaupun kebanyakan sakit kepala adalah gangguan ringan dan sementara, sesetengah orang mempunyai sakit kepala yang begitu teruk sehingga memaksa mereka berjumpa doktor untuk melegakan kesakitan.

Kanak-kanak juga boleh mempunyai sakit kepala, ada yang sebelum mereka mencapai umur 10 tahun Kajian menunjukkan bahawa sebelum baligh, sakit kepala adalah lebih biasa di kalangan kanak-kanak lelaki tetapi trend yang diterbalikkan selepas akil baligh. Wanita dewasa mengalami sakit kepala lebih daripada lelaki dewasa dan mereka sering dikaitkan dengan kitaran haid wanita. Dengan meningkatnya umur, kedua-dua wanita dan lelaki cenderung untuk mempunyai lebih sedikit sakit kepala kurang teruk.

Sakit kepala datang dalam pelbagai bentuk:

• ketegangan,
• migrain,
• resdung,
• dehidrasi,
• menstrual (haid),
• drug
• sakit kepala kelompok.

Dalam sebilangan kecil kes, sakit kepala mungkin isyarat keadaan yang lebih serius yang memerlukan perhatian perubatan dengan segera.

Punca Sakit Kepala

image

Sakit kepala boleh dicetuskan oleh pelbagai faktor. Punca yang paling biasa sakit kepala berpanjangan ketegangan atau tekanan. Ini dipanggil sakit kepala atau sakit kepala ketegangan otot penguncupan . Hampir semua orang mengalaminya pada suatu masa . Otot di kulit kepala , leher, muka dan mengetatkan dan kontrak menyebabkan kekejangan dan kesakitan. Faktor psikologi seperti kebimbangan, keletihan (contohnya, sakit mata), dan tekanan (contohnya, tempoh masa yang lama tumpuan ) dan juga faktor-faktor mekanikal seperti ketegangan leher (contohnya , bekerja pada komputer untuk tempoh yang panjang ) sering penyebab belakang yang biasa sakit kepala ketegangan.

Migrain biasanya lebih teruk dan boleh melemahkan. Punca migrain tidak diketahui tetapi faktor-faktor pencetus banyak diiktiraf . Ini termasuk perubahan hormon ( semasa kitaran haid wanita ), makanan tertentu (contohnya , coklat , keju berumur ), minuman (contohnya , wain merah) , bau yang kuat , kurang tidur , dan juga tekanan. Ia bukan sesuatu yang luar biasa untuk mengalami sakit kepala ketegangan – migrain campuran.

Sakit kepala Sinus adalah kurang biasa daripada orang berfikir. Mereka boleh berlaku selepas pertarungan jangkitan pernafasan atas seperti selesema. Bersama-sama dengan sakit kepala , orang sering mempunyai hidung berair atau tersumbat . Sakit kepala sinus disebabkan apabila bakteria menyerang dan menjangkiti sinus hidung.

Sakit kepala Kluster adalah jenis yang agak luar biasa sakit kepala. Mereka cenderung untuk terjadi di dalam kelompok lebih beberapa hari , minggu, atau bulan dengan sakit kepala bebas jangka masa yang berpanjangan dari bulan ke tahun. Dalam beberapa kes, ia dicetuskan oleh alkohol. Puncanya tidak diketahui.

Apa yang dipanggil ” ais pick ” sakit kepala adalah sakit kepala yang teruk yang berlaku tiba-tiba , menyebabkan beberapa saat permulaan sakit sedikit di, tempat yang kecil setempat . Punca sebenar sakit kepala ini tidak diketahui, tetapi mereka biasanya tidak disebabkan oleh masalah yang serius.

Gejala dan Komplikasi Sakit Kepala

image

Sakit kepala ketegangan umumnya menyebabkan tekanan malar atau sakit membosankan yang memberi kesan kepada seluruh kepala . Dalam kebanyakan kes ia bermula perlahan-lahan, dengan sakit yang biasanya memberi tumpuan di atas mata. Ada rasa sesak di dahi atau di bahagian belakang leher. Sakit yang boleh bertahan selama berjam-jam atau hari pada satu masa, dengan ringan kepada sakit sederhana yang biasanya menjadi lebih teruk pada akhir hari.

image

Sakit kepala kelompok berlaku dalam ” kelompok ” atau kumpulan, dengan kesakitan yang berpanjangan kira-kira 20 hingga 90 minit pada satu masa. Mereka biasanya bermula ketika tidur. Yang sakit dan kesakitan adalah terhad kepada satu bahagian kepala dan boleh menjadi sangat teruk. Mereka sering disertai dengan gejala-gejala lain di sebelah sakit kepala seperti kemerahan dan berair mata, melabuh kelopak mata , dan kesesakan hidung dan titisa.

Migrain dari ringan kepada teruk. Mereka sering berlaku sakit kepala berat sebelah tetapi kadang-kadang boleh memberi kesan kepada kedua-dua pihak . Lokasi , jangka masa, dan intensiti kesakitan meluas berbeza-beza dari seorang ke seorang dan juga dari satu episod yang lain. Migrain biasanya sakit berdenyut , sering dengan gejala-gejala lain seperti loya, muntah-muntah, gangguan penglihatan, dan hipersensitif kepada cahaya, bunyi dan bau. Serangan migrain boleh bertahan dari jam ke hari , dengan purata 12 hingga 18 jam untuk setiap episod. Mereka sering begitu teruk dan melumpuhkan bahawa ramai penghidap migrain tidak dapat menjalankan aktiviti harian.

image

Sakit kepala Migrain terbahagi kepada dua kategori: migrain dengan aura dan migrain tanpa aura. Sesetengah orang mengalami peringkat pra- sakit kepala yang dikenali sebagai aura , yang boleh bertahan kira-kira 10 hingga 30 minit. Satu aura yang biasa termasuk gangguan penglihatan seperti bintik buta , kilauan mabuk , dan bunga api cahaya. Aura biasanya hilang seperti sakit kepala bermula, tetapi ada boleh menjadi beberapa pertindihan . Kadang-kadang aura akan berlaku tanpa sakit kepala tetapi lebih kerap ada aura sebelum berlaku sakit kepala .

Walaupun sakit kepala boleh menyakitkan dan melemahkan , mereka biasanya tidak disebabkan oleh keadaan berbahaya. Walau bagaimanapun , sakit kepala kadang-kadang boleh menjadi tanda sesuatu yang lebih serius. Tekanan darah tinggi yang teruk (melebihi 180/110 mm Hg) , strok, tumor otak, atau aneurisme (a saluran darah diluaskan lemah ) di dalam otak boleh menyebabkan sakit kepala. Meningitis ( jangkitan selaput otak ) juga boleh menyebabkan sakit kepala. Tanda-tanda amaran adalah permulaan secara tiba-tiba sakit kepala disertai dengan demam , leher kaku, dan masalah visual (penglihatan berganda).

Ia adalah penting bahawa anda mendapatkan rawatan perubatan kecemasan jika anda mengalami sakit kepala yang :

• menjadi lebih teruk berbanding hari atau minggu
• disertai dengan fungsi sistem saraf terjejas (contohnya, hilang keseimbangan , lemah, kebas, atau pertuturan gangguan ) dan penglihatan berganda ( boleh memberi isyarat strok )
• disertai dengan loya dan muntah berterusan
• disertai dengan sawan , gangguan mental, dan tidak sedar diri
• dikaitkan dengan demam atau leher ( boleh memberi isyarat meningitis)
• berbeza daripada corak biasa sakit kepala anda telah mengalami
• menyerang secara tiba-tiba dengan kekuatan yang besar
• bangun anda dari tidur atau lebih buruk apabila anda berbaring

Mendiagnosis Sakit Kepala

Jika anda cenderung untuk mempunyai sakit kepala yang kerap dan teruk , doktor anda akan memeriksa anda untuk apa-apa , keadaan yang mengancam nyawa yang serius (contohnya , strok, meningitis) dan memulakan rawatan kecemasan jika diperlukan. Juga, jika anda kerap sakit kepala dan mengalami perubahan dalam corak sakit kepala biasa anda, anda perlu berjumpa dengan doktor anda.

Biasanya, sejarah perubatan yang teliti dan pemeriksaan fizikal cukup untuk diagnosis yang baik. Sejak sakit kepala ketegangan yang sangat biasa , doktor akan bertanya soalan mengenai tahap semasa tekanan dan lain-lain faktor peribadi (contohnya, kerja) yang boleh mencetuskan sakit kepala anda. Bergantung kepada lokasi , jangka masa, dan tanda-tanda yang mengiringi , jenis sakit kepala boleh ditentukan.

Dalam beberapa kes, imbasan otak dikenali sebagai CAT ( berbantukan komputer tomografi ) atau imbasan MRI ( pengimejan resonans magnetik ) boleh digunakan untuk memeriksa sebab-sebab yang serius sakit kepala.

Merawat dan Mencegah Sakit Kepala

Sakit kepala ketegangan adalah disebabkan oleh faktor-faktor seperti ketegangan leher, tekanan, dan kebimbangan, rawatan melibatkan menghapuskan keadaan tertekan, jika boleh. Mengambil pelega lebih kaunter sakit seperti acetaminophen atau ibuprofen * , dan mencari cara-cara untuk berehat, rehat dan senaman boleh membantu semua untuk melegakan dan mencegah sakit sakit kepala.

Sakit kepala kelompok bertindak balas dengan baik kepada lebih kaunter ubat-ubatan. Terapi oksigen dan preskripsi ubat-ubatan seperti litium, penghalang saluran kalsium (digunakan juga untuk merawat tekanan darah tinggi) , steroid, nonsteroidal ubat anti -radang ( NSAID ) , dan beberapa ubat-ubatan antimigraine , antara lain, boleh membantu dalam banyak kes. Jika anda mengesyaki bahawa anda mempunyai sakit kepala kelompok, anda perlu menyemak dengan doktor anda.

Sakit kepala sinus biasanya memerlukan antibiotik atau rawatan lain untuk membersihkan jangkitan. Apabila jangkitan itu hilang , sakit kepala akan hilang juga. Sehingga jangkitan menjadi lebih baik , mengambil pelega lebih kaunter sakit boleh membantu meringankan kesakitan.

Migrain boleh dirawat dengan lebih kaunter ubat penahan sakit , seperti asid acetylsalicylic (ASA ), acetaminophen , ibuprofen atau  jika sakit kepala adalah ringan .

Bagaimana Supplement Shaklee Membantu?

Ops! ada hah… 🙂 antara supplement Shaklee yang membantu dalam masalah berkaitan adalah :

image

B Complex RM53.00
• Memastikan kesihatan fungsi saraf sekali gus meredakan sakit kepala, tekanan, kemurungan & insomnia.
• Memberikan tenaga untuk mengelakkan kelesuan.
• Meredakan senggugut (PMS).
• Detoksifikasi dalam meredakan alahan.
• Memperbaiki masalah pernafasan (asthma)

image

OsteMatrix RM61.00
• Meringankan stress – ianya mengimbangi tekanan darah, memelihara denyutan jantung, impuls saraf dan penenang saraf.
• Menggalakkan tidur yang selesa.
• Memperbaiki masalah haid.
• Menguatkan tulang.

image

Alfalfa RM53.00 (S), RM97.00 (L)
• Melawan alahan – memperbaiki keadaan kulit & hidung sensitif.
• Melegakan keletihan dan sebagai rawatan kebanyakan penyakit.
• Detoksifikasi.
• Melawan tumor – memakan 30~50 tablet untuk mengalkalikan badan, dengan itu memperbaiki sel-sel kanser dan membuang tumor.

image

Omega Guard RM136.00
• Mencegah penyakit saluran darah dan strok – DHA & EPA boleh menentang thrombosis, tekanan darah tinggi yang lebih rendah dan kepekatan darah, melincirkan saluran darah, dan peredaran darah yang lancar.
• Menentang kanser – kajian menunjukkan bahawa Omega-3 boleh mencegah kanser paru-paru, prostat, payudara dan kolon. Ia juga boleh meningkatkan enterogastritis, merangsang kesihatan hati selepas pembedahan dan membantu pankreas pesakit kanser untuk berfungsi dengan lebih baik.
• Mencegah insomnia dan membantu mengurangkan tekanan – Kajian telah membuktikan bahawa EPA dan DHA mempunyai keupayaan untuk menstabilkan emosi dan membantu dalam kesihatan mental termasuk kemurungan, tekanan, kebimbangan, neurasthenia, insomnia, autisma, kanak-kanak hiperaktif dan penyakit schizophrenia.
image
Sustained Release Vitamin C RM92.00
• Peningkatan Sistem Imun – Membina sel darah merah yang sihat untuk penyerapan zat besi yang lebih baik, membantu sel darah putih menentang bakteria dan kuman, mempertingkatkan allergik hidung dan kulit, asthma. Juga menyingkatkan waktu pemulihan dan mengurangkan symptom flu dan selsema.
• Memerangi kanser – merupakan satu-satunya anti-oksidan yang berkuasa, mampu meningkatkan interferon semulajadi tubuh dan merangsang pengeluaran T-cells untuk melawan srl-srl kanser dan membuang kimia berbahaya dari tubuh dengan berkesan. Ianya juga mampu menghapuskan radikal bebas sebelum ia menyerang sel-sel badan.
• Memperbaiki insomnia.
• Melawan stress – membantu menghasilkan hormon adrenal anti-stress.

Ermmm… harap-harap dengan sedikit perkongsian ini dapat membantu anda membuat pilihan mengikut bajet anda. Segala pertanyaan dan order, silalah hubungi KakNgah yer… 😀

Pertanyaan lanjut & Order Shaklee
✆ Call/SMS/WhatsApp: 018-6645415
(KakNgah)
COD Area: Shah Alam, Klang, Telok Panglima Garang, Kota Kemuning, Kg. Johan Setia, Kg. Jalan Kebun, Nilai, Pajam, Bukit Rimau, Bukit Naga & Bukit Kemuning.

Julai 2014 | Bulan Keahlian Percuma

wpid-img_20140715_113307_wm.jpgEhhh… betul ker Julai 2014 ni “Bulan Keahlian Percuma?”…

Betullah.. tak kan KakNgah nak bohong, bulan puasa nih.. tak baik tau berdosa.. 🙂 Lifetime Membership lagi korang hahhh.

Macam mana nak dapatkan Free Member nih?

Bukan susah pun, BUY 6 FREE 1 Shaklee Vivix™ jer pun pada harga RM2850.00 bulan nih dan anda akan mendapat penjimatan sebanyak RM570.00 dan pada bulan hadapan senang-senang jer korang dapat bonus RM200.00 ++ dari Shaklee… Tak susah kan, sebotol Shaklee Vivix™ tahan selama sebulan ++ gtu, sehari sesudu teh pun dah cukup.

Apa Manfaat Shaklee Vivix™ nih?

Pada KakNgah, Shaklee Vivix™ ni cukup membantu KakNgah dalam :

  • Masalah penghadaman (buasir),
  • Masalah insomnia,
  • Masalah sakit-sakit badan,
  • Masalah kurang tenaga akibat Thalassaemia,
  • Masalah kesihatan keseluruhan…

Antara lain Manfaat Shaklee Vivix™?

  • Mengawal diabetes,
  • Mengawal darah tinggi,
  • Mengurangkan ketagihan merokok,
  • Menjaga kesihatan jantung,
  • Mengurangkan kolesterol,
  • Mengurangkan berat badan,
  • PCOS,
  • Resdung,
  • Rheumatoid Artritis,
  • Dan banyak lagi…

Bagaimana Vivix™ bertindak?

  1. Kerosakan DNA ~ Setiap hari, setiap sel tubuh diserang oleh hampir sejuta serangan yang merosakkan DNA. Serangan-serangan ini merosakkan pengkalan data genetik, menghasilkan satu “typo” [kesilapan dari yang asal] yang akan mengganggu fungsi sel dan panjang umur.
  2. Pengawalan Genetik ~ Pengawalan genetik menyumbang kepada deteriorasi [kemerosotan] umur pada tahap sellular. Di dalam satu penemuan utama, ujian klinikal terbaru menunjukkan ramuan Vivix™ mengaktifkan satu pengawalan genetik utama yang menolong melambatkan penuaan tahap sellular.
  3. Pengeluaran Tenaga Yang Kian Menurun Oleh Sel-Sel ~ Mitochondria [penjana tenaga] di dalam sel menghasilkan tenaga yang kita perlukan. Apabila kecekapan Mitochondria menurun, fungsi sel turut menurun. Ramuan Vivix™ menggalakkan biogenesis [pembentukkan baru] Mitochondria untuk meningkatkan tahap tenaga di dalam sel.
  4. Penimbunan Protein AGE ~ Penimbunan berlebihan protein AGE [advance glycation end products]boleh menyebabkan kerosakkan tahap sellular yang akan mengganggu keutuhan sel dan panjang umur. Ramuan Vivix™ adalah 10 kali lebih kuat dari resveratrol [kandungan unik dalam anggur ‘muscadine’] untuk melambatkan pembentukkan protin AGE…

promo-julai-2014

Hahha…. rasanya dah cukup kut kan.. so bagi yang nak Free Member sambil-sambil menjaga kesihatan, boleh lah kita roger2.

 Pertanyaan lanjut untuk order & Konsultasi boleh roger2 dengan KakNgah yer.. 😀


Call/SMS/WhatsApp: 018-6645415
(KakNgah)
COD Area: Shah Alam, Klang, Telok Panglima Garang, Kota Kemuning, Kg. Johan Setia, Kg. Jalan Kebun, Nilai, Pajam, Bukit Rimau, Bukit Naga & Bukit Kemuning.

 

Resdung dan Vivix™

Bismillah… harini KakNgah tergerak hati pulak nak bercerita cinta tentang resdung. Sebelum kenal-kenal dengan resdung, jom kita kenal-kenal dulu dengan Sinus.

Apakah Sinus?

Semua manusia yang normal mempunyai sinus, sinus mengikut definisi ialah satu rongga atau ruang seperti sinus vena atau sinus hidung. Sinus hidung (paranasal sinus) pula diterjemahkan kepada rongga udara yang diselaputi mukosa di dalam tulang tengkorak dan mempunyai hubungan dengan rongga hidung, termasuk sinus ethmoid, frontal, maxillary dan sphenoid.

Apakah Redung?

Resdung adalah alahan atau radang yang terjadi pada selaput sinus. Resdung terbahagi kepada dua jenis iaitu :

1) Rhinitis alahan

  • Dikenali dari gejala sumbat hidung, hingus yang jernih (‘rhinorrhea’), bersin dan gatal hidung dan kadangkala mata. Penyakit ini kadangkala dicetus oleh debu, makanan atau perubahan cuaca. Sejarah keluarga juga menunjukkan wujudnya penyakit yang sama atau penyakit asma atau ‘eczema’. Penyakit ini biasanya disahkan melalui pemeriksaan klinikal, tanpa perlu menjalani ujian darah, sinar X atau imbasan.

    Doktor ENT akan menjalankan pemeriksaan endoskopi untuk memastikan tiada ketumbuhan di dalam hidung (Video 1 & 2 yang disertakan menunjukkan ujian endoskopi hidung yang dijalankan di klinik) Doktor biasa yang tidak biasa dengan rupa bentuk struktur normal hidung boleh membuat diagnosis yang salah dan menyebabkan kerisauan yang tidak sepatutnya berlaku pada individu yang normal (Imej 1). Pesakit ‘allergic rhinitis’ biasanya mempunyai ‘turbinate’ yang besar, yang pada orang biasa, salah satu fungsinya ialah untuk melembapkan rongga hidung. Rawatan ialah ubat antihistamin bagi kes yang ringan dan ubat semburan hidung jenis steroid bagi kes yang teruk.

2) Sinusitis

  • Dalam penyakit ini, seseorang itu akan mengalami hingus yang kemungkinan bewarna kuning, hijau atau bercampur darah. Ciri utama ialah sakit kepala yang sangat teruk, di dahi atau muka terutamanya di tengah hidung atau pipi; sebelah atau kedua belah boleh berlaku. Sumbat hidung dan demam boleh berlaku. Penyakit ini boleh terjadi sekali, atau berulang kali dan berlanjutan beberapa minggu.

    Doktor ENT akan melakukan pemeriksaan tertentu, termasuk endoskopi hidung yang mungkin menunjukkan limpahan nanah dari bukaan sinus. Doktor juga akan kadang kala memerlukan ujian imbasan CT sekiranya ada komplikasi, seperti penyakit sinusitis yang merebak ke bahagian mata atau otak, atau sekiranya ada perancangan untuk pembedahan. Rawatan biasanya berbentuk ubat penahan sakit, irigasi  hidung dengan cecair khas dan pemberian antibiotik sekiranya terdapat jangkitan bakteria. Kes sinusitis kronik memerlukan ubat semburan hidung steroid bagi mengurangkan radang.

    Di kebanyakan klinik ENT, kes ‘allergic rhinitis’ adalah jauh lebih kerap dari sinusitis. Hakikatnya, kebanyakan beban kerja klinik ENT ialah ‘allergic rhinitis’, terutamanya di kawasan bandar.

**************************************

KakNgah sendiri mengalamai masalah resdung seperti Rhinitis alahan, memang tak boleh tahan dengan habuk, cuaca panas dan seafood seperti udang. Pernah  sampai satu tahap cuaca panas terik, KakNgah mulalah menggaru-garu dan menggosok-gosok hidung, kadang-kadang rasa kalau boleh nak jerk potong hidung nih… hahha.. Bila dah menyentak hidung tak abeh, apa lagi… merah cam badut kata abang sulung KakNgah… 🙂

Dah macam segala ubat KakNgah makan tapi ermmm… tak berhasil, yang berhasilnya adalah pantang makan dan elakkan dari cuaca panas tapi sampai bila kan, dah bekeluarga ni masak ikut selera anak dan suami jerk.. Last seminggu ni baru sedar yang KakNgah dah takder sebarang alahan lagi, tiada gatal-gatal hidung, tiada sibuk nak bersin bagai dan seingat KakNgah minggu lepas adalah makan udang tapi takder la plak gatai bagai… Baru tersedar dari mimpi gtu, erm… dah dua bulan consume Vivix™ Shaklee dan inilah hasilnya, no more resdung!!! walla, alhamdulillah…. sebelum ni pun KakNgah ada gtau manfaat consume Vivix™ Shaklee di SINI, dan di bawah ini juga picture hasil yang KakNgah perolehi selepas sebulan consume Vivix™ Shaklee.

wpid-fotos_20140302041433.jpgBefore ~Raut wajah KakNgah pucat..

Memang dari kecil kalau pergi kemana-mana, semua orang akan tegur muka KakNgah nampak pucat sampai ada yang bertanya, sakitkah? hahha.. xcely KakNgah sihat jer tapi baru 2tahun ini KakNgah tahu yang KakNgah adalah seorang Beta Thalassaemia Trait.

After ~ Raut wajah lebih merah dan berseri..

Perasan tak…? Selepas ambil gambar ni baru KakNgah perasan dan hubby pun bersependapat, nampak ketara sebelum dan selepas consume Vivix™ Shaklee.

Ops!!! dah lari topik resdung dah nih… hahha… oklah, bagi anda yang ingin mencuba Vivix™ Shaklee, bolehlah menghubungi KakNgah, setiap pembelian 2botol Vivix™ Shaklee anda layak memperoleh FREE MEMBERSHIP seumur hidup… sapa nak bagi kan… 🙂 Moh ler roger2 dengan KakNgah…

NAFIZA SHUIB
ID 885414
nafizashuib@gmail.com
018-664 5415
COD : Shah Alam, Klang & Pajam, Nilai dan Kuartes KLIA (RABU).
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::

 

Promo Jan 14′ ~ BUY 6 FREE 1 Alfalfa Complex

Bismillah.. walhamdulillah…

PROMO Jan 14′

BUY 6 FREE 1 Alfalfa Complex kini KEMBALI!!!

Dan anda juga boleh membuat pilihan dengan SET COMBO ALFALFA COMPLEX mengikut masalah kesihatan anda dengan harga yang lebih jimat berganda…

Order???

 
 
Name Card
 
 

NutriFeron™ ~ Penemuan Pertama InterFeron.

nutriSekilas fakta yang anda perlu tahu tentang NutriferonTM

Dicipta oleh pakar imun, Dr. Yasuhiko Kojima
Satu-satunya suplemen yang dicipta oleh pakar imun – Dr. Yasuhiko Kojima.

Lebih daripada 40 Tahun Penyelidikan

Dr. Kojima berjaya mencipta NutriferonTM selepas beberapa kali menjalankan ujikaji dan penilaian terhadap beribu-ribu sebatian dan lebih daripada 200 herba lain.

NutriferonTM mengandungi satu campuran proprietari ekstrak tumbuhan semulajadi yang berasal daripada biji labu, benih plantago, kuntuman bunga Japanese Honeysuckle dan bunga safflower.  Hanya boleh didapati secara eksklusif melalui Shaklee.

***********************************************

InterFeron merupakan penemuan terhebat dalam bidang immunologi dimana ianya merupakan satu-satunya yang mula ditemui oleh Dr. Yasuhiko Kojima dari Universiti Tokyo pada tahun 1954.

Apakah InterFeron?

Interferon adalah protein yang dihasilkan secara semula jadi oleh sel di dalam tubuh untuk melindungi tubuh daripada serangan pelbagai penyakit, contohnya pada sel-sel darah putih, sel-sel pembunuh alami, fibroblast-fibroblast, dan sel-sel epithelial.

Tubuh secara semulajadi dapat membentuk tiga macam interferon, iaitu interferon alfa, beta, dan gamma. Dilihat dari struktur tiga dimensinya, interferon alfa dan beta mempunyai persamaan (homology) yang tinggi dan sering dinamakan interferon I. Sementara itu, interferon gamma mempunyai struktur yang berbeza dan biasanya juga disebut interferon II.

Interferon dihasilkan oleh tubuh apabila mendapat serangan dari pelbagai agen penyakit . Namun, umumnya jumlah yang dihasilkan tidak mencukupi untuk melawan agen penyakit yang berkembang biak dengan cepat . Kerana itu, bekalan interferon dari luar diperlukan dan kemudian dijadikan sebagai jenis terapi yang termasuk ke dalam jenis imunoterapi ( imunoterapi ). Inilah yang menjadi idea awal penggunaan interferon sebagai ubat .

Apakah Manfaat Nutriferon?
  • Mengukuhkan sistem imun dalam masa 3 hari – ianya adalah satu-satu interferon semulajadi di dunia. Kajian-kajian telah menunjukkan bahawa interferon mampu merangsang dan mempertingkatkan secara keseluruhan sistem imun tubuh dengan mengerahkan sistem pertahanan semulajadi tubuh berfungsi untuk membunuh: T-cells, B-cells and makrofag.
  • Melawan kanser & Tumor – Inteferon semulajadi mengandungi polisakarida yang merangsangdan mengaktifkan immunoglobulin melawan sel-sel tumor dan kanser. dapat mengurangkan ketidakselesaan sewaktu rawatan terapi.
  • Melindungi dari Influenza – Ia mengimbangi kepada respon alergi persekitaran dan pencemaran udara, melindungi dengan berkesan daripada virus, mikrob, termasuk selsema, flu, alergi, inflamasi dan influenza.
  • Meringankan stress dan kelesuan – Meringankan kemudaratan yang disebabkan oleh keresahan stress, kelesuan dan gaya hidup yang sibuk.
  • Melambatkan penuaan – Formula unik Nutriferon merangsang pengeluaran makrofag untuk mengurangkan radikal bebas, virus dan kuman. Justeru sel-sel juga akan jadi sihat.
  • Mengurangkan infeksi oleh pesakit Hepatitis B & C – Keberkesanan Nutriferon dalam memerangi virus akan mengurangkan infeksi dan meminimumkan ketidakselesaan, seperti kembung perut, rasa mual muntah dan lain-lain kepada pesakit Hepatitis B & C.
  • Mempertingkatkan Menopaus – Hypertensi, tahap kolesterol yang tinggi, kitaran darah dan masalah lain berkaitan menopaus akan menjadi lebih baik.
  • Mempertingkatkan PMS – Terbukti secara klinikal mengurangkan simptom yang terjadi akibat ketidakseimbangan sistem endokrin iaitu kekejangan waktu haid, sakit belakang, sakit payudara, masalah jerawat, kegelisahan, imsomnia dan mood swing.

Banyakkan manfaatnya… nak tahu lagi tentang manfaat-manfaat lain, kene lah mencubanya… Tak kenal maka tak chennnta kan.. Bagi anda yang ingin mencuba, moh roger2 nga KakNgah, jangan malu2 kay…

 
 
 
Name Card
 
 
 

Anak Kerap Demam, Selsema dan Hidung Berdarah??? Chewable Vita-C™ 100 mg Boleh Membantu…

Bismillah dan alhamdulillah… masih diberikan harapan oleh Allah untuk KakNgah kongsikan kebaikan suplemen untuk anda semua yang memerlukannya bagi kesihatan keluarga. Rasanya KakNgah blom kongsikan kebaikan Chewable Vita-C™ 100 mg kan??? so harini KakNgah nk kongsikannya sebab Chewable Vita-C™ 100 mg  ni dah dikira suplemen wajib untuk anak-anak KakNgah…

chew vita-c

Kenapa KakNgah pilih Chewable Vita-C™ 100 mg untuk anak-anak?

Chewable Vita-C™ 100 mg sangat membantu dalam mengawal imun anak-anak KakNgah, nak2 anak-anak KakNgah yang masing2 macam askar tak kira tempat dan keadaan [almaklumlah lelaki semuanyer…] 🙂 . Anak sulung KakNgah Muhammad Aqil [6 tahun] sukar demam dan sakit cuma dia tidak berminat dengan sebarang sayur membuatkan KakNgah risau dengan kesihatan dan keperluan nutrein seharian dia. Lain pula dengan anak ke-2 KakNgah Muhammad Idraki [3 tahun 1/2] yang sememangnya menghadap semua jenis makanan namun kerap demam, selsema dan yang tak dapat tahan hidung berdarah jika cuaca terlalu panas. Anak ke-3 KakNgah Muhammad Arsyad plak suka mengutip entah apa-apa dan masukkan ke dalam mulut, baru setahun setengah so kadang-kadang jer KakNgah berikan Chewable Vita-C™ 100 mg  ni…

Kebaikan Chewable Vita-C™ 100 mg Shaklee

Vitamin C memainkan peranan penting dalam memelihara kandungan antioksidan semulajadi tubuh dan juga penting untuk tulang, gigi dan gusi yang sihat serta keseluruhan kesihatan yang baik.

Jika 1 tablet Vitamin C Plus Shaklee bersamaan dengan 7 biji buah oren, 1 tablet Chewable Vita-C™ pula setara 1½ buah oren.

Diperkaya Dengan Bioflavonoids Dan Rose Hips

Badan kita mampu untuk melakukan banyak perkara tetapi badan tidak dapat menghasilkan dan menyimpan Vitamin C. Vitamin C Chewable Shaklee diperkayakan dengan Bioflavonoids dan Rose Hips untuk membantu meningkatkan lagi fungsi Vitamin C dan mengelakkan pengoksidaan Vitamin C dalam badan. Memandangkan Vitamin C semulajadi selalunya dijumpai dalam tubuh badan dengan faktor yang berkaitan, Shaklee meniru keadaan semulajadi dengan cara menambahkan bahan Bioflavonoids dan Rose Hips yang mengandungi Vitamin C yang sangat berkait-rapat. 

Rose Hips yang sangat kaya dengan Bioflavonoids

Manfaat Chewable Vita-C™ 100 mg

  • Menyokong sistem pertahanan antioksidan semulajadi dalam tubuh,
  • Membantu memelihara sel badan,
  • Membantu menjaga kesihatan tulang, gigi, gusi, mata, otot dan salur darah,
  • Rasa sitrus yang hebat,
  • Sesuai untuk kanak-kanak atau orang dewasa yang mengalami kesukaran menelan tablet.
Selain daripada manfaat yang tersenarai di atas, seperti yang kita tahu Vitamin C adalah sangat berfaedah untuk kesihatan, antaranya ialah:
  • Untuk menjamin kecantikan kulit agar kelihatan cantik,
  • Sebagai anti penuaan untuk awet muda,
  • Untuk merangsang penghasilan kolagen dalam badan,
  • Memperbaiki insomnia,
  • Mengekalkan kolestrol sihat,
  • Dan banyak lagi!

credit : VitaminSuci

Harga???

Retail Price : RM37.00, nak lagi murah berganda?? leh roger2 ngan KakNgah yer…

Tahukah Anda??? Dengan mengunyah Vitamin Chewable Vita-C™, air liur membantu memecahkan Vitamin C dan membolehkan ianya diserap sebaik saja sampai ke usus kecil.

Malah, kajian menunjukkan pengambilan atau pengunyahan Vitamin C dalam kuantiti yang sedikit setiap hari membolehkan Vitamin C diserap dengan lebih berkesan.

Apa tunggu lagi??? Moh cepat wat order, 🙂

 
 
Name Card
 
 
 

Kini Vivix™ Shaklee Telahpun Dipatenkan!

Alhamdulillah… seronok dengan promo bulan nih… berlumba-lumba pakat dok order Vivix™ Shaklee, ada yang beli untuk diri sendiri, ada yang beli untuk mak ayah dan juga mentua, berbaloi-baloi manfaatnya…

Lapan tahun yang lalu, Roger telah membeli beberapa bidang tanaman Anggur Muscadine untuk diproses kepada Vivix™ Shaklee! Beliau ingin membuktikan bahawa Vivix™ Shaklee berkesan dalam memperbaiki tahap kesihatan seseorang dengan lebih baik. Berita baiknya Vivix™ Shaklee ternyata berkesan dan hasilnya kini Vivix™ Shaklee di patenkan oleh Pejabat Paten Amerika Syarikat pada awal August 2013 ini!

Apa yang istimewanya Aggur Muscadine?

Anggur Muscadine / anggur muskat ini dikatakan adalah sejenis anggur liar yang istimewa, yang mana ianya mempunyai 20 kromosom dan saiznya adalah sebesar sebiji bola golf. Oleh kerana ia mempunyai lebihan pasangan kromosom ni, bermakna ia menyediakan lebih banyak manfaat pada kesihatan termasuk fungsi imun yang tinggi dan antioksida terbaik. Anggur ini hidup di kawasan ekstrem dan tumbuh liar, menjadikan ia mengandungi banyak polifenol dan resveratrol. Ia juga mengandungi asid ellagik, yakni sejenis polifenol yang tiada dalam anggur jenis lain. Asid ellagik mempunyai peranan dalam menghentikan bahan kimia penyebab kanser, juga anti virus dan anti bakteria.

Selain Anggur Muscadine, Vivix™ Shaklee juga diperkaya dengan Purple carrot, Elderberry [Sambucus Nigra] dan Polygonum Cuspidatum. Jom kita tengok khasiat dan manfaat setiap bahan kandungannya…

Lobak Ungu [Purple carrot]

Lobak ungu memang bukan kebiasaan bagi kita rakyat Malaysia. Lobak ungu ini adalah sumber terbaik VITAMIN A dan mengandungi PHYTOKIMIA termasuk CAROTENOID, PHENOLIC, POLYACETYLENES, ISOCOUMARINS dan SESQUITERPENES.

Lobak ungu juga mengandungi ANTHOCYANINS iaitu antioksida yang mustajab. dan ia jugalah yang menyebabkan warna merah menyala, biru dan ungu pada buah dan sayuran. Jadi jika kita lihat warna buah berry, ia menunjukkan bahawa ia mengandungi banyak anthicyanins terutama buah beri biru yang mana ia mengandungi aktiviti antioksidan yang tertinggi.

Anthocyanins adalah antioksida utama dalam lobak ungu-kuning dan ungu oren, tetapi kandungan antioksidan yang paling tinggi wujud dalam lobak ungu-kuning. Dan asid klorogenik adalah antioksidan paling banyak dalam semua jenis lobak. Asid klorogenik inilah yang dipercayai bertanggungjawab mengurangkan diabetes yang dikaitkan dengan pengambilan kopi.

Kajian telah menunjukkan anthocyanins mempamerkan banyak aktiviti biologi, termasuk antioksidan, anti radang, anti mikribial dan anti carcinogen. Ia juga mempamerkan kesan pada salur darah, platlet, dan lipoprotin yang berkebolehan mengurangkan risiko penyakit koronari jantung.

Elderberry [Sambucus Nigra]

Elderberries mengandungi bahan semulajadi yang dipanggil flavonoid yang mempunyai sifat antioksidan dan boleh membantu mencegah kerosakan sel-sel badan. Ianya juga membantu dalam mengurangkan bengkak, melawan keradangan, dan meningkatkan sistem imun.

Kajian telah mendapati bahawa elderberry dapat meredakan gejala selesema seperti demam, sakit kepala, sakit tekak, keletihan, batuk, dan sakit badan. Beberapa kajian telah mencadangkan bahawa elderberry boleh membantu dengan jangkitan sinus bakteria atau bronkitis.

Kesimpulannya elderberry membantu dalam menangani masalah jantung, strok, stress, memperbaiki masalah penghadaman dan penglihatan.

Polygonum Cuspidatum

Polygonum cuspidatum atau lebih dikenali sebagai knotweed Jepun, adalah tumbuhan berbunga invasif. Polygonum cuspidatum digunakan untuk menghasilkan makanan tambahan resveratrol kerana ianya mudah didapati dan cepat membesar. Antara manfaat utama polygonum cuspidatum adalah :

  • Kawalan kolesterol ~ Masyarakat saintifik percaya bahawa ekstrak polygonum cuspidatum boleh mengurangkan paras kolesterol yang tinggi pada manusia , sekali gus mengurangkan risiko serangan jantung dan trombosis. Makanan yang kaya dengan resveratrol boleh mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular , merendahkan jumlah kolesterol , dan menurunkan kolesterol LDL. “
  • Kesan antioksidan ~ Resveratrol adalah antioksidan. Antioksidan mencegah kerosakan kepada sel-sel oleh radikal bebas. Resveratrol dipercayai dapat membantu mencegah penyakit kardiovaskular dan kanser selain membantu dalam mengurangkan berat badan dan meningkatkan stamina seseorang atlet.

Jika anda ingin dapatkan Vivix™ Shaklee dengan harga yang extra murah, November inilah masanya… Anda juga layak mendapat keahlian PERCUMA+Cash Money… sapa nak bagi kan..kan..kan.. moh buat order sekarang!

 
 
 
SID
KakNgah/ Fieza
SID : 885414
H/P No. : 018-664 5415 @ 012-664 4494
COD : Jalan Kebun, Bukit Rimau, Shah Alam & Kota Kemuning.