Mata

Jenis-Jenis Kanser Kanak-Kanak | Retinoblastoma

Posted on Updated on

image

Retinoblastoma! Pertama kali KakNgah dengar tentang penyakit nih. Di Malaysia pun hanya dalam 5% ~ 10% sahaja so memang kebanyakkan ibu bapa tidak menyedari masalah yang dihadapi oleh anak-anak mereka. Kesannya juga boleh menjadi parah dan berisiko! Dari hasil google, kat Malaysia nih ada satu kes yang dijumpai, tu pun dah lama, tengok kat SINI yer.

Apakah Retinoblastoma?

Retinoblastoma adalah kanser mata yang berlaku hanya pada kanak-kanak. Ia adalah kanser kanak-kanak yang sangat muda. Dua pertiga daripada pesakit retinoblastoma didiagnosis sebelum mereka berumur 2 tahun dan lebih daripada 90 peratus didiagnosis sebelum usia 5.

Retinoblastoma boleh terjadi dalam dua bentuk:

• Kira-kira 75 peratus daripada kanak-kanak yang retinoblastoma mempunyai satu tumor pada sebelah mata. Ini dipanggil retinoblastoma satu pihak dan ia selalunya berlaku sekitar 2 tahun.
• Kira-kira 25 peratus daripada kanak-kanak yang mempunyai tumor retinoblastoma dalam kedua-dua mata. Ini dipanggil retinoblastoma dua hala atau multifocal dan ia selalunya berlaku sebelum usia 1.

PUNCA

1) Punca daripada keterunan

• Peluang untuk menghidap retinoblastoma lebih tinggi iaitu sebanyak 50 peratus.
• Biasanya kedua-dua mata kanak-kanak terbabit akan dijangkiti oleh ketumbuhan yang banya.
• Ketumbuhan tersebut akan mula ketara pada usia kanak-kanak berkenaan 18 bulan ataupun lebih awal.
• Lebih terdedah kepada risiko untuk menghidap kanser pada bahagian anggota badan yang lain.

2) Punca bukan dari keturunan

• Ketumbuhan tersebut akan mula ketara ketika kanak-kanak itu berusia dua tahun.
• Biasanya hanya sebelah mata yang akan dijangkiti dan membabitkan satu ketumbuhan sahaja.
• Penyakit tersebut tidak akan diturunkan kepada anak-anak.

TANDA-TANDA

1) Terdapat tanda putih pada anak mata (leucocoria)

• Sebanyak 60 peratus pesakit mendapati anak mata mereka mempunyai tanda putih pada peringkat awal retinoblastoma.
• Pada peringkat awal, ibu bapa akan dapat mengesan sesekali tanda berkenaan contohnya dalam keadaan cahaya lampu yang malap atau melalui penglihatan kanak-kanak tersebut yang tidak tepat.
• Setelah ketumbuhan itu semakin membesar tanda putih akan lebih ketara pada mata kanak-kanak berkenaan.
• Kadangkala sekiranya dilihat pada gambar akan kelihatan tanda di kedua-dua mata pesakit tidak serupa iaitu sebelah mata yang normal akan merah dan mata dijangkiti didapati seperti normal.
• Ibu bapa yang mendapati anak mereka memiliki tanda tersebut dinasihatkan supaya mendapatkan pemeriksaan daripada doktor pakar mata.

2) Mata juling

• Sebanyak 20 peratus pesakit mengalami tanda-tanda masalah mata juling.
• Ibu bapa perlu mendapatkan pemeriksaan secepat mungkin daripada doktor pakar mata sekiranya mendapati anak mereka mengalami masalah mata juling.

3) Mata kemerahan dan membengkak (peringkat akhir).

• Pada peringkat ini pesakit terlewat untuk mendapatkan rawatan kerana ketumbuhan tersebut telah merebak.
• Ramai ibu bapa yang dapat mengesan tanda putih atau kejulingan pada mata anak mereka tetapi malangnya mereka tidak mendapatkan rawatan segera sehingga mata kanak-kanak terbabit membengkak selepas beberapa bulan.
• Ada juga pesakit telah mendapatkan rawatan diagnosis daripada doktor pakar tetapi ibu bapa menolak untuk meneruskannya sehingga ketumbuhan itu berada di tahap serius.
• Pada tahap seumpama ini, rawatan secara drastik diperlukan dan biasanya pesakit sukar untuk diselamatkan.

DIAGNOSIS

Rawatan diagnosis seperti ujian CT Scan dan ultra bunyi akan dilakukan terhadap pesakit yang disyaki menghidap retinoblastoma.

Tujuan rawatan:

• Untuk menyelamatkan penglihatan dan juga nyawa kanak-kanak terbabit.
• Rawatan juga bergantung kepada tahap dan saiz ketumbuhan.
• Ketumbuhan kecil boleh dirawat dengan menggunakan rawatan secara laser atau cryotherapy dan biasanya kaedah tersebut mampu melindungi penglihatan pesakit.
• Apabila kanser mula merebak hampir keseluruhan bahagian mata, pembedahan untuk membuang mata yang dijangkiti itu diperlukan.
• Dengan rawatan kimoterapi ia dapat mengurangkan kadar ketumbuhan dan seterusnya pesakit boleh menjalani rawatan secara laser atau cryotherapy. Rawatan tersebut juga diperlukan apabila barah telah merebak pada bahagian luar bola mata dan seluruh tubuh pesakit.
• Rawatan secara radiasi boleh dilakukan pada bahagian mata yang mengalami ketumbuhan. Bagaimanapun, rawatan itu boleh mendedahkan pesakit kepada komplikasi lain seperti kecacatan teruk pada muka, kerosakan pada bahagian lain struktur okular (ocular) dan terdedah kepada penyakit kanser yang lain.

KESAN JANGKA PANJANG KEPADA PESAKIT RETINOBLASTOMA

• Pesakit mudah terdedah kepada lain-lain penyakit barah apabila mereka semakin meningkat dewasa.
• Biasanya pesakit yang pernah menghidap retinoblastoma akan terdedah kepada penyakit barah tulang.
• Ibu bapa perlu menerima kenyataan bahawa anak mereka mungkin akan hilang penglihatan sekiranya ketumbuhan tersebut semakin membesar sehingga memaksa doktor melakukan pembedahan untuk membuang mata kanak-kanak terbabit.

LANGKAH YANG PERLU DiAMBIL OLEH AHLI KELUARGA PESAKIT

• Semua ahli keluarga pesakit dinasihatkan supaya mendapatkan pemeriksaan daripada doktor pakar.
• Pemeriksaan itu penting sekiranya retinoblastoma merupakan penyakit turun-temurun keluarga terlibat.
• Ibu bapa diminta supaya menerima nasihat doktor pakar demi keselamatan nyawa pesakit.

Adakah Suplement Shaklee Yang Membantu?

image

Alhamdulillah, ADA! ikhtiar dari sahabat kita ni dengan menggunakan Shaklee Vivix dan NutriFeron sangat membantu.

Bagaimana Vivix dan NutriFeron membantu?

Vivix
• Kaya dengan anti-oksidan yang tinggi iaitu polyphenol dan resvetrol dimana ianya mampu memperbaiki dan melindungi sehingga ke tahap sel DNA dengan 4 mekanisma pada tahap sellular.
• Vivix juga kaya dengan Vitamin A yang membantu mengurangkan radikal bebas dan menyingkirkan sel-sel mati yang teroksida.

NutriFeron
• Merupakan antiferon semulajadi yang mengandungi polisakarida yang merangsang dan mengaktifkan immunologlobulin melawan sel-sel tumor dan kanser. • Dapat menentang radikal bebas dan faktor penyebab kanser.
• Berfungsi untuk membunuh T-cells, B-cells dan makrofag.
• Selain daripada itu juga, ia mampu mengurangkan ketidakselesaan pada waktu kemoterapi.

Hahha… betullah tuh kan… Alhamdulillah, kita cuba berikhtiar namun Allah yang memberikan kesembuhan sepenuhnya… 🙂

Ada lagi, bagi memastikan anak kekal sihat dan cergas elok berikan MealShake. Bulan ni promo MealShake BUY 3 FREE 1 pula tuh, rugi tak borong bebanyak…

image

Lagi TESTIMONIALS Vivix

https://kakngahsihat.wordpress.com/2014/01/14/testimonial-diri-sendiri-consume-vivix-shaklee-memang-terbaik/

https://kakngahsihat.wordpress.com/2014/09/16/supplement-shaklee-penyebab-kanser/

https://kakngahsihat.wordpress.com/2014/04/19/shaklee-vivix-testimonial-collection-international-user/

 Pertanyaan lanjut untuk order & Konsultasi boleh roger2 dengan KakNgah yer.. 😀


✆ Call/SMS/WhatsApp: 018-6645415
(KakNgah)
COD Area: Shah Alam, Klang, Telok Panglima Garang, Kota Kemuning, Kg. Johan Setia, Kg. Jalan Kebun, Nilai, Pajam, Bukit Rimau, Bukit Naga & Bukit Kemuning.