Apakah Lemak Abdomen [Visceral Fat]?

Ermmm… sesuatu yang baru KakNgah belajar pada minggu lepas di Shaklee Head Office selepas bengkel yang KakNgah kongsikan pada post yang lalu. Sebenarnya selepas bengkel, kami yang hadir boleh check kesihatan memasing bersama pasangan secara percuma! Kalau tak silaplah, last sekali KakNgah check kesihatan adalah pada tahun sebelum 2010 gitu, baru anak sorang. So dah pun hadiri bengkel dan dapat plak check kesihatan secara percuma, rugilah KakNgah kalau tak ambil peluang yang ada.

Alkisahnya, hubby KakNgah pun tak lepaskan peluang untuk check bersama. Boleh tahan berat jugalah lemak yang tak sihat dalam badan hubby iaitu 6.8kg (lihat jadual di bawah). Cuma mesin yang ada di Shaklee Head Office tak ada plak untuk check visceral fat tapi hubby yang dah biasa check visceral fat pun saje lah bertanya pada pakar Nutrisi Shaklee iaitu Puan Sarah tentang visceral fat nih dan memeranjatkan KakNgah jugalah dengan info apa yang disampaikan oleh Puan Sarah.

credit;

Apakah Visceral Fat?

image

Lemak visceral atau lemak di bahagian abdomen, adalah sejenis lemak badan yang wujud di dalam abdomen dan mengelilingi organ-organ dalaman. Setiap orang tertentu, terutamanya mereka yang tidak aktif, tekanan yang kronik atau pengamal diet yang tidak sihat. Berbeza dengan sejenis lemak lain iaitu lemak subkutaneus yang membina di bawah kulit, mempunyai kurang daripada kesan negatif kepada kesihatan dan adalah lebih mudah untuk hilang daripada lemak visceral. Malah, pertambahan yang berlebihan lemak viseral dikaitkan dengan masalah kesihatan yang serius termasuk penyakit kardiovaskular, diabetes jenis 2 dan tekanan darah meningkat. Walaupun ia adalah mungkin untuk hilang, ia memerlukan komitmen yang lebih besar daripada senaman setempat seperti sit up atau crunches; gabungan aktiviti kardiovaskular dan pemakanan yang sihat amat diperlukan diperlukan.

Punca Pertambahan Lemak

Pertambahan lemak di bahagian abdomen terjadi dengan pelbagai faktor termasuk pemakanan yang tinggi dengan lemak atau makanan tinggi gula, dan gaya hidup yang tidak aktif. Tidak bersenam untuk jangka masa yang lama sering membawa kepada kesan kumulatif di mana seseorang itu mengalami pertambahan lemak pada perut lebih cepat dari masa ke masa, tetapi senaman yang kerap boleh menghalang pertambahannya. Faktor gaya hidup, seperti tidak cukup tidur atau tekanan yang tinggi juga meningkatkan peluang pertambahan jenis lemak. Beberapa kajian menunjukkan bahawa mereka yang secara rutin mengalami diskriminasi atau gangguan cenderung untuk pertambahan lemak visceral.

Image result for penuaan

Beberapa sebab-sebab di luar kawalan manusia adalah akibat penuaan. Penuaan adalah faktor utama dalam mempengaruhi terdapatnya lemak visceral dan cenderung untuk kehilangan otot kerana mereka semakin tua serta meninggalkan mereka dengan peratusan yang lebih tinggi lemak badan secara umum. Ini juga mengubah cara tubuh membakar kalori, menjadikannya lebih mudah untuk mendapatkan lemak di bahagian abdomen. Perubahan hormon juga memainkan peranan yang besar, terutamanya pada wanita. Sesetengah orang juga cenderung mengikut genetik untuk mendapat ia, walaupun mereka tidak mempunyai banyak lemak subkutaneus. Malah, seseorang boleh berada dalam julat berat badan yang sihat, tetapi masih mempunyai terlalu banyak lemak di sekitar organ-organ dalaman.

Kesan ke atas Kesihatan

Lemak visceral dikaitkan dengan beberapa kesan negatif ke atas kesihatan, termasuk tekanan darah meningkat; demensia; penyakit kardiovaskular; ketidakseimbangan hormon; dan rintangan insulin, yang boleh membawa kepada diabetes jenis 2. Pertambahan lemak sebenarnya bertindak sama seperti organ, dan mengeluarkan bahan-bahan yang memberi kesan kepada organ sekitarnya. Ia menyangka bahawa lemak di bahagian abdomen mungkin sangat berisiko kerana ia berdekatan dengan urat utama yang membawa darah ke dalam hati dari seluruh usus. Sebahagian daripada bahan-bahan yang dikeluarkan oleh lemak, sel-sel lemak terutamanya longgar, boleh mendapatkan diambil ke dalam hati dan kemudian mempengaruhi tahap lemak dan kolesterol dalam darah. Lemak di bahagian abdomen juga berkait rapat dengan peningkatan LDL menurun dan paras kolesterol HDL, serta kanser payudara, kanser endometrium, dan kanser kolorektal.

Kehilangan Lemak visceral

Anda boleh mengurangkan pertambahan lemak visceral oleh gabungan senaman aerobik dan perubahan dalam diet. Penyelidik mencadangkan sekurang-kurangnya 30 minit aktiviti aerobik seperti berjalan pantas atau berjoging sekurang-kurangnya empat kali seminggu. Senaman perut, seperti sit-up, membina otot di kawasan itu, tetapi tidak akan mengurangkan jenis lemak. Selain itu, latihan rintangan seperti menggunakan mesin senaman, boleh membantu dengan lemak subkutaneus tetapi tidak lemak di bahagian abdomen. Melakukan apa-apa jenis senaman aerobik boleh mempunyai kesan yang besar ke atas lemak visceral, yang boleh bertahan sehingga setahun selepas apa-apa kehilangan berat badan berlaku.

wpid-healthy-foodd.jpg

Dari segi pemakanan, pakej makanan perlu lebih diberatkan pada buah-buahan dan sayur-sayuran, makanan tinggi serat seperti bijirin penuh, dan daging tanpa lemak boleh membantu dengan kehilangan lemak visceral. Ia juga akan lebih baik jika dapat mengelakkan minuman manis dan produk yang berat dalam lemak tepu, seperti mentega atau lemak keju, dan menggunakan minyak masak semula jadi yang tinggi monotaktepu dan politaktepu lemak. Sebagai keperluan diet individu berbeza-beza, ia adalah yang terbaik untuk berunding dengan doktor atau pakar pemakanan apabila cuba mengurangkan lemak di bahagian abdomen.

wpid-pictures-of-smokers.jpg

Perubahan gaya hidup juga boleh membantu. Seperti merokok dan minum yang berlebihan boleh membawa kepada peningkatan lemak visceral, ia adalah yang terbaik untuk sederhana atau meninggalkan tabiat ini. Juga, mendapat tidur yang cukup adalah sangat penting untuk kehilangan lemak. Beberapa kajian menunjukkan bahawa bertafakur atau bersembahyang boleh membantu dengan jenis penurunan berat badan, kerana ia boleh mengurangkan tahap tekanan seseorang.

Nantikan post seterunya berkenaan Visceral Fat yer, lebih banyak info yang akan dikongsikan… Bagi anda yang ingin dapatkan sebarang supplement boleh hubungi KakNgah yer… Salam jumaat 🙂

 


✆ Call/SMS/WhatsApp: 018-6645415 
(KakNgah)
 COD Area: Shah Alam, Klang, Telok Panglima Garang, Kota Kemuning, Kg. Johan Setia, Kg. Jalan Kebun, Nilai, Pajam, Bukit Rimau, Bukit Naga & Bukit Kemuning.

10 Pemakanan Penyebab Kanser Paling Berisiko!

“Makanan Punca Kanser”… satu penyataan yang sangat ditakuti namun kebanyakkan tidak ambil peduli. Ini kerana mereka telah dibiasakan dengan gaya hidup dan diet tidak sihat jadi siapa pedulikannya? owh… sedih sebab hanya beberapa peratus yang benar-benar ambil peduli. Buktinya peratus rakyat Malaysia yang mendapat kanser semakin meningkat saban tahun.. 🙂 Berikut adalah 10 dari yang paling tidak sihat, makanan yang menyebabkan barah yang tidak sesuai dimakan oleh semua :

image

Moga perkongsian ini akan membantu anda untuk lebih peka dalam memilih makanan untuk anda dan keluarga.

1) Organisma diubahsuai secara genetik ( GMO )

Dikatakan GMO tidak ada tempat yang sah dalam mana-mana diet bebas kanser, terutama sekali apabila kedua-dua GM dan bahan kimia yang digunakan menggalakkan pertumbuhan kanser dengan pesat. Tetapi GMO ada di mana-mana, termasuk dalam derivatif makanan yang paling mudah didapati daripada jagung konvensional, kacang soya dan kanola . Walau bagaimanapun, anda boleh mengelakkan ia dengan tetap berpegang dengan makanan yang diiktiraf organik, yang diperakui dan disahkan bukan daripada GMO, dan dalam negara sekalipun – kita sebenarnya perlu mengamalkan pengambilan sayuran yang dihasilkan secara semula jadi tanpa bioteknologi. [Soya ESP adalah diakui secara sah bebas GMO]

2) Daging yang Diproses

Kebanyakan produk daging adalah diproses, termasuk daging makan tengah hari, bacon, sosej dan hot dog, mengandungi bahan pengawet kimia yang membuat ianya  tampak segar dan menarik, tetapi ia juga boleh menyebabkan kanser. Kedua-dua nitrit natrium dan sodium nitrat telah dikaitkan dengan ketara meningkatkan risiko usus adalah besar dan lain-lain bentuk kanser, jadi pastikan anda memilih produk daging hanya diawetkan dibuat tanpa nitrat, dan sebaik-baiknya dari sumber-sumber yang diberi makan rumput.

3) Popcorn Microwave

Ianya mungkin nampak mudah, tetapi beg popcorn microwave dilapisi dengan bahan kimia sehingga dikaitkan dengan kemandulan, kanser hati, testis, dan kanser pankreas. Agensi Perlindungan Alam Sekitar Amerika Syarikat (EPA ) mengakui asid perfluorooctanoic ( PFOA ) dalam lapisan microwave popcorn sebagai “mungkin” karsinogenik, dan beberapa kajian bebas telah dikaitkan kimia menyebabkan tumor. Begitu juga, kimia diacetyl yang digunakan dalam popcorn itu sendiri dikaitkan dengan menyebabkan kedua-dua kerosakan paru-paru dan kanser.

4) Soda pop

Seperti daging yang diproses, pop soda juga telah terbukti menyebabkan kanser. Sarat dengan gula, bahan kimia makanan dan pewarna, pop soda boleh mengasidkan badan dan benar-benar menyumbang sel-sel kanser. Umum bahan kimia soda pop seperti warna karamel dan turunannya 4- methylimidazole (4- MI) juga dipercayai secara khusus dikaitkan dengan penyebab kanser.

5) Makanan & Minuman ‘Diet’

Satu kajian saintifik yang dikeluarkan oleh Pihak Berkuasa Keselamatan Makanan Eropah (EFSA ) dengan lebih dari 20 kajian penyelidikan berasingan mendapati bahawa aspartame, salah satu daripada pemanis buatan yang paling biasa, menyebabkan pelbagai penyakit termasuk kecacatan kelahiran dan kanser. Sucralose (Splenda ), saccharin merupakan pemanis tiruan yang juga telah dikaitkan dengan penyebab kanser.

6) Tepung Putih Halus

Tepung halus adalah bahan yang digunakan dalam makanan yang diproses, tetapi kandungan karbohidrat yang berlebihan adalah punca kebimbangan yang serious. Satu kajian yang diterbitkan dalam jurnal Pencegahan Cancer Epidemiology, Mile Marker, mendapati bahawa penggunaan biasa karbohidrat bertapis telah dikaitkan dengan peningkatan 220 peratus dalam kanser payudara di kalangan wanita. Makanan tinggi glisemik secara umum juga telah terbukti mempercepatkan dalam meningkatkan kadar gula darah di dalam badan, yang secara langsung membantu pertumbuhan sel kanser dan merebak.

7) Gula Halus

Begitu juga dengan gula halus, yang cenderung untuk cepat meningkatkan kadar insulin dan memberi penjana pertumbuhan sel-sel kanser. Fruktosa yang kaya dengan pemanis seperti fruktosa tinggi sirap jagung ( HFCS ) sangat menyakitkan hati, sel-sel kanser telah terbukti dengan cepat dan mudah metabolisme mereka untuk berkembang biak. Dan kerana biskut, kek, pai, soda, jus, sos, bijirin, dan banyak lagi yang popular, kebanyakannya diproses, makanan yang sarat dengan HFCS dan gula halus yang lain, ini membantu menjelaskan mengapa kadar kanser semakin meningkat hari ini. 😥

8) Buah-buah Bukan Organik [ Epal, Anggur, Strawberry & Lain-lain]

Ramai orang berfikir mereka makan makanan sihat ketika mereka membeli epal , anggur, atau strawberi dari kedai. Tapi kecuali buah-buahan ini adalah organik atau disahkan  bebas pestisida, ianya boleh menjadi risiko kanser yang utama. Kumpulan Kerja Alam Sekitar ( EWG ) mendapati bahawa sehingga 98 peratus daripada semua produk konvensional , terutamanya jenis yang terdapat dalam senarai “kotor” buah-buahan, adalah tercemar dengan penyebab kanser racun perosak.

9) Salmon Yang Diternak

Salmon yang diternak adalah satu lagi makanan yang berisiko tinggi dengan kanser, menurut Dr David Carpenter  Pengarah Institut Kesihatan dan Alam Sekitar di Universiti Albany. Menurut penilaiannya, ikan salmon bukan sahaja kurang vitamin D, tetapi ia sering tercemar dengan bahan kimia karsinogenik, PCB (polychlorinated biphenyls), retardants api, racun perosak dan antibiotik.

10) Minyak Hidrogeneted

Ia umumnya digunakan untuk mengawetkan makanan diproses dan tahan lama. Tetapi minyak terhidrogenasi mengubah struktur dan fleksibiliti membran sel di seluruh tubuh, yang boleh menyebabkan pelbagai penyakit-penyakit yang melemahkan seperti kanser. Sesetengah pengeluar kian pupus penggunaan minyak terhidrogenasi dan menggantikannya dengan minyak sawit dan lain-lain alternatif yang lebih aman, tetapi lemak trans masih digunakan secara meluas dalam pembuatan makanan.

credit : Natural News

So, bagaimana nak atasi masalah ini semua? jagalah pemakanan kita dan sebagai ibu-bapa pyla ajarlah anak-anak dan kenalkan mereka dengan makanan yang lebih sihat dan semulajadi. Cara lain jika ianya telah terlambat, anda boleh memilih untuk mengatasinya dengan suplement yang semulajadi, berkesan dan diyakini selamat DISINI.

Berminat untuk dapatkan suplement dengan harga yang lebih jimat ini serta konsultasi secara PERCUMA? rogerlah dengan KakNgah yer… 😀


✆ Call/SMS/WhatsApp: 018-6645415
(KakNgah)
COD Area: Shah Alam, Klang, Telok Panglima Garang, Kota Kemuning, Kg. Johan Setia, Kg. Jalan Kebun, Nilai, Pajam, Bukit Rimau, Bukit Naga & Bukit Kemuning.

10 Kebaikan Minum Air Putih

Kalau sebut air nih, memasing dok nampak sirap laicilah, laici kang lah, limau ais lah… tapi kalau hujan-hujan gni mesti ramai dok nampak kopi o panas, teh tarik, cappuccino… buntang biji mata kan! tapi korang sodar tak? tak elok tau manis-manis nih, copek yo dapat diabetis hah… hihhi..

Okeh.. sebenarnya tak salah pun korang nak minum memanis nih cuma nak bagitaulah sket, nak minum manis pun jangan abaikan 8 gelas air putih! bukan 8 gelas air manis kay. Kalau air manih je masuk dalam tanpa air putih secukupnya, toksin dan penyakit senang nak dok dalam badan tuh… antara manfaat air putih nih adalah :

1. Meningkatkan Tenaga & Mengurangkan Keletihan – Otak memerlukan keperluan air yang secukupnya, minum secukupnya membantu anda berfikir, fokus dan menumpukan perhatian yang lebih baik dan lebih peka. Sebagai bonus tambahan, tahap tenaga anda juga dirangsang!

2. Menggalakkan Berat Badan – Mengawal produk lemak ~ mengurangkan pengambilan makan (dengan mengisi perut anda jika diambil sebelum makan), mengurangkan rasa lapar, meningkatkan metabolisme anda dan bantu mengosongkan kalori!

3. Menyingkirkan Toksin – Menyingkirkan sisa melalui peluh dan kencing yang mengurangkan risiko batu karang dan UTI ini (jangkitan saluran kencing).

4. Meningkatkan Kulit Complexion – Melembapkan kulit anda, menampakkan ia segar, lembut, berseri dan licin. Menghilangkan kedutan. Ia terbaik untuk rawatan anti -penuaan di diri anda!

5. Mengekalkan Kekerapan – Membantu penghadaman kerana air adalah penting untuk mencerna makanan dan mencegah sembelit.

6 Meningkatkan Sistem Imun – Seorang pengamal air putih  adalah kurang cenderung untuk jatuh sakit. Dan yang tidak akan berasa agak sihat kebanyakan masa? Minum air yang banyak membantu memerangi selesema , kanser dan penyakit lain seperti serangan jantung.

7. Sakit kepala Asli Remedy – Membantu melegakan dan mencegah sakit kepala yang biasanya disebabkan oleh dehidrasi (migrain & sakit belakang terlalu¡).

8. Mencegah Kekejangan & Terseliuh – penghidratan yang betul membantu menjaga sendi dilincirkan dan otot sakit sendi jadi lebih anjal.

9. Meletakkan Anda dalam Mood Baik – Apabila badan berfungsi yang terbaik, anda akan berasa hebat dan gembira!

10. Simpan Wang! – Air adalah PERCUMA! Walaupun anda memilih air botol / ditapis , ia MASIH lebih murah daripada yang gula yang tinggi dan lemak yang penuh latte! 😀

image

Keputusan anda hari ini akan mengubah hidup anda untuk hari-hari seterusnya! Selamat berusaha… 🙂

Untuk order suplemen dan konsultasi secara PERCUMA, sila hubungi KakNgah yer… 🙂


✆ Call/SMS/WhatsApp: 018-6645415
(KakNgah)
COD Area: Shah Alam, Klang, Telok Panglima Garang, Kota Kemuning, Kg. Johan Setia, Kg. Jalan Kebun, Nilai, Pajam, Bukit Rimau, Bukit Naga & Bukit Kemuning.

5 Tip Atasi Masalah Anak “Picky Eater”

image

“Picky Eater”… KakNgah tahu, ramai ibu-ibu di luar sana pernah rasa agak tertekan apabila anak-anak kurang gemar mengamalkan pemakanan sihat. KakNgah juga tak pernah lari dalam menghadapi situasi serupa di mana anak sulung KakNgah sendiri juga “Picky Eater”.

Seperti yang diketahui umum, Shaklee menawarkan pemakanan seimbang khas bagi anak-anak sedemikian iaitu MealShake yang merupakan protein lengkap dengan vitamin dan mineral yang diperlukan tubuh untuk membesar. Selain dengan makanan tambahan ini, anda juga boleh mencuba beberapa tip bagi menarik minat anak-anak untuk turut serta dalam mengamalkan pemakanan sihat.

# Tip Pertama

Cuba sediakan sekurang-kurangnya satu makanan kesukaan mereka semasa makan. Sama ada ianya sekeping roti atau semangkuk anggur.

# Tip Ke-2

Untuk mendapatkan lebih banyak daripada apa yang mereka gemari seperti (satu lagi biskut, lebih strawberi dan sebagainya) mereka perlu makan semua yang kita letakkan di atas pinggan mereka, yang jujur ​​hanya beberapa gigitan sahaja dari apa yang kami hidangkan … 😀

# Tip Ke-3

Libatkan anak-anak dalam penyediaan makanan. Biarkan mereka membantu mengambil hidangan utama, veggie sampingan dan pencuci mulut. Membantu mereka memahami bahawa ini adalah untuk menggalakkan mereka untuk mencuba perkara-perkara baru yang mungkin menarik kepada mereka. Melihat melalui buku masakan dengan mereka dan melayari resipi dalam talian agar mereka dapat memilih atau mencadangkan sesuatu yang menarik rasa selera mereka.

# Tip Ke-4

Bersyukur! ajar mereka agar sentiasa bersyukur dengan makanan yang disediakan supaya mereka dapat menghabiskan makanan mereka. KakNgah sering melayari internet bersama mereka dengan menunjukkan mereka beberapa image dan info yang berkaitan kurang makanan yang berkhasiat dan kebuluran di luar negara supaya mereka dapat belajar untuk “jangan tak makan & bersyukur” dengan makanan yang ada.

# Tip Ke-5

Upah.. katakan kepada mereka jika mereka boleh makan makanan berkhasiat sehingga habis, mereka akan dibawa bermain atau boleh bermain di luar rumah… atau mungkin ibu-ibu boleh sediakan upah seperti mainan baru? atau mungkin buku baru? terpulang…

Ya… Alhamdulillah, dengan tip ini KakNgah telah berjaya memupuk anak-anak dalam makan makanan sihat di samping memberikan mereka makanan tambahan lain seperti MealShake setiap hari.

Kebetulan promo MealShake berlangsung dari Sep. sehingga Okt. bulan ini dimana dengan pembelian 3 canister MealShake, anda akan menerima 1 lagi canister MealShake secara PERCUMA!

image

Untuk order dan konsultasi secara PERCUMA, sila hubungi KakNgah yer… 🙂


✆ Call/SMS/WhatsApp: 018-6645415
(KakNgah)
COD Area: Shah Alam, Klang, Telok Panglima Garang, Kota Kemuning, Kg. Johan Setia, Kg. Jalan Kebun, Nilai, Pajam, Bukit Rimau, Bukit Naga & Bukit Kemuning.

Gastritis ATAU Gastrik ?

Siang tadi berwhatsapp dengan ipar duai, pas raya ni memasing muntah dan diarrhea termasuk anak KakNgah. Borak punya borak timbul penyakit Gastrik, sekali adik yang baru habis belajar dalam bidang perubatan di Mesir memberitahu dalam medical takde istilah gastrik! Hahhhh…. rupanya orang Malaysia jer yang sebut gastrik, 🙂 mungkin bermula dengan seseorang yang salah sebut atau ada yang menyampai tersalah dengar dan menyampaikan kepada yang lain dengan sebutan yang hampir sama GASTRITIS GASTRIK

Apapun dengan suka hati, KakNgah nak juga share info berkenaan gastrik… eh! GASTRITIS, sebut betul-betul kay, gastritis. 😀

Apakah Gastritis?

Gastritis merupakan keradangan, kegatalan, atau hakisan pada lapisan dalam perut. Ia boleh berlaku tiba-tiba (akut) atau secara beransur-ansur (kronik).

Apa yang menyebabkan Gastritis?

Gastritis boleh disebabkan oleh kerengsaan disebabkan oleh penggunaan yang berlebihan alkohol, muntah kronik, tekanan, atau penggunaan ubat-ubatan tertentu seperti aspirin atau lain-lain ubat-ubatan anti -radang. Ia juga mungkin disebabkan oleh mana-mana daripada yang berikut:

• Helicobacter pylori ( H. pylori ): Bakteria yang hidup dalam lapisan mukus perut ; tanpa rawatan , jangkitan boleh menyebabkan ulser, dan pada sesetengah orang , kanser perut.
• Anemia pernisiosa : Satu bentuk anemia yang berlaku apabila perut kekurangan bahan semulajadi yang diperlukan untuk betul menyerap dan mencerna vitamin B12.
• Refluks hempedu : Pengaliran balik hempedu ke dalam perut dari saluran hempedu ( yang menghubungkan kepada hati dan pundi hempedu ) Jangkitan yang disebabkan oleh bakteria dan virus.

Jika gastritis tidak dirawat, ia boleh membawa kepada pendarahan yang teruk dan boleh meningkatkan risiko kanser perut.

Apakah Gejala Gastritis?

image

Tanda-tanda gastritis berbeza antara individu, dan dalam kebanyakkan mereka tidak ada gejala. Walau bagaimanapun, tanda-tanda yang paling biasa termasuk:

• Loya atau sakit perut yang berulang-ulang,
• kembung perut,
• sakit perut,
• muntah,
• senak,
• rasa terbakar atau menggigit perasaan dalam perut antara waktu makan atau pada waktu malam,
• rintangan,
• hilang selera makan,
• muntah darah atau hitam seperti tanah hitam,
• masalah pembuangan.

Bagaimana Gastritis Didiagnosis?

Untuk mendiagnosis gastritis, doktor akan mengkaji sejarah peribadi dan keluarga perubatan anda, melakukan penilaian fizikal yang teliti , dan boleh mengesyorkan mana-mana ujian berikut:

Endoskopi atas
Satu endoskop tiub nipis yang mengandungi kamera kecil , dimasukkan melalui mulut dan ke bawah ke dalam perut anda untuk melihat lapisan perut. Doktor akan memeriksa untuk keradangan dan boleh melakukan biopsi, satu prosedur di mana sampel kecil tisu diambil keluar dan kemudian dihantar ke makmal untuk dianalisis.

Ujian darah
Doktor boleh melaksanakan pelbagai ujian darah, seperti memeriksa kiraan sel darah merah anda untuk menentukan sama ada anda mempunyai anemia, yang bermakna anda tidak mempunyai cukup sel-sel darah merah. Dia juga dapat melindungi jangkitan pylori H. dan anemia pernisiosa dengan ujian darah.

• Ujian Najis
Ujian ini dilakukan untuk melihat kehadiran darah dalam najis anda, tanda kemungkinan gastritis.

Apakah Rawatan untuk Gastritis?

Rawatan untuk gastrik biasanya melibatkan :

• Mengambil antasid dan ubat-ubatan lain (seperti perencat pam proton atau H -2 blockers ) untuk mengurangkan asid perut.
• Mengelakkan makanan pedas dan berempah.
• Untuk gastritis disebabkan oleh jangkitan H. pylori, doktor anda akan menetapkan rejimen beberapa antibiotik ditambah asid menyekat dadah (digunakan untuk pedih ulu hati)
• Jika gastritis yang disebabkan oleh anemia pernisiosa , B12 vitamin akan diberikan.
• Elakkan makanan menjengkelkan daripada diet anda seperti laktosa daripada susu atau gluten daripada gandum. Apabila masalah asas hilang, gastritis biasanya tidak juga.

Anda perlu berbincang dengan doktor anda sebelum berhenti ubat-ubatan atau memulakan sebarang rawatan gastritis sendiri.

Apakah Prognosis untuk Gastritis?

Biasanya jika mereka yang mengalami masalah gastritis, perlu dengan segera mendapatkan rawatan. lagi dengan info berkaitan sila click link INI

Sebarang order dan konsultasi boleh hubungi KakNgah yer.. B-)


✆ Call/SMS/WhatsApp: 018-6645415
(KakNgah)
COD Area: Shah Alam, Klang, Telok Panglima Garang, Kota Kemuning, Kg. Johan Setia, Kg. Jalan Kebun, Nilai, Pajam, Bukit Rimau, Bukit Naga & Bukit Kemuning.

Kafein Dadah Semulajadi

image

Apakah Kafein?

Kafein adalah dadah yang dihasilkan secara semula jadi dalam daun dan biji kebanyakan tumbuhan. Ia juga dihasilkan secara tiruan dan ditambah kepada makanan tertentu. Kafein ditakrifkan sebagai dadah kerana ia merangsang sistem saraf pusat, menyebabkan peningkatan kecerdasan. Kafein memberikan kebanyakan orang tenaga yang sementara dan menaikkan mood.

Kafein dalam teh, kopi, coklat, kebanyakan minuman ringan dan ubat penahan sakit dan lain-lain over-the- kaunter ubat-ubatan. Dalam bentuk semula jadi, kafein rasanya sangat pahit. Tetapi minuman berkafein yang telah melalui proses yang cukup bagi memudahkan pergerakan rasa pahitnya. Remaja biasanya mendapatkan sebahagian  besar daripada kafein dari minuman ringan dan minuman tenaga. ( Selain kafein, ini juga boleh menambah gula dan perasa tiruan. ) Kafein tidak disimpan dalam badan, tetapi anda mungkin merasa kesannya sehingga 6 jam.

Merasa Gelisah?

Ramai orang merasakan bahawa kafein meningkatkan kewaspadaan mental mereka. Dos yang lebih tinggi kafein boleh menyebabkan keresahan, pening, sakit kepala, dan kegelisahan. Kafein juga boleh mengganggu tidur biasa.

Kafein sensitiviti ( jumlah kafein yang akan menghasilkan kesan dalam seseorang ) berbeza dari seorang ke seorang. Secara purata, lebih kecil orang itu, kafein yang kurang diperlukan untuk menghasilkan kesan sampingan. Sensitiviti kafein adalah yang paling dipengaruhi oleh jumlah kafein seseorang mempunyai setiap hari. Orang yang kerap mengambil dalam banyak kafein tidak lama lagi membangunkan kurang sensitiviti kepadanya. Ini bermakna mereka mungkin memerlukan lebih banyak kafein untuk mencapai kesan yang sama.

Kafein adalah diuretik, bermakna ia menyebabkan seseorang untuk membuang air kecil ( kencing ) lagi. Ia tidak jelas sama ada ini menyebabkan dehidrasi atau tidak. Untuk selamat, ia mungkin idea yang baik untuk menjauhkan diri dari terlalu banyak kafein dalam cuaca panas, semasa latihan panjang, atau dalam keadaan lain di mana anda mungkin berpeluh banyak.

Kafein juga boleh menyebabkan badan kehilangan kalsium, dan yang boleh membawa kepada kehilangan tulang dari masa ke masa. Minum minuman ringan yang mengandungi kafein dan kopi dan bukannya susu boleh memberi kesan yang lebih besar kepada kepadatan tulang dan risiko untuk mendapat osteoporosis.

image

Kafein boleh memburukkan masalah jantung tertentu. Ia juga boleh berinteraksi dengan beberapa ubat-ubatan atau makanan tambahan. Jika anda tertekan atau cemas, kafein boleh membuat perasaan ini lebih teruk. Walaupun kafein kadang-kadang digunakan untuk merawat sakit kepala migrain, ia boleh membuat sakit kepala lebih teruk bagi sesetengah orang.

Kesederhanaan adalah kunci Kafein biasanya dianggap selamat dalam jumlah yang sederhana. Pakar mempertimbangkan 200-300 mg kafein dalam satu hari menjadi jumlah yang sederhana untuk orang dewasa. Tetapi memakan serendah 100 mg kafein sehari boleh menyebabkan seseorang itu menjadi “orang tanggungan” pengambilan kafein. Ini bermakna bahawa seseorang boleh membangunkan gejala (seperti keletihan, cepat marah, dan sakit kepala) jika dia berhenti kafein tiba-tiba.

Remaja harus cuba untuk menghadkan penggunaan kafein tidak lebih dari 100 mg kafein setiap hari, dan kanak-kanak perlu mendapatkan lebih kurang.

Kurangkan Secara Perlahan

Jika anda mengambil terlalu banyak kafein, anda mungkin mahu mengurangkan. Cara terbaik adalah untuk mengurangkan perlahan-lahan. Jika tidak, anda boleh mendapat sakit kepala dan berasa letih, cepat marah, atau sekadar buruk.

Cuba kurangkan pengambilan dengan menggantikan soda berkafein dan kopi dengan minuman noncaffeinated . Pilihan termasuk air, kopi tanpa kafein, soda kafein bebas , dan teh kafein bebas. Mula dengan mengesan berapa banyak minuman berkafein anda mempunyai setiap hari, kemudian menggantikan salah satu minuman setiap hari dengan kafein alternatif bebas. Teruskan ini selama seminggu. Kemudian, jika anda masih minum terlalu banyak kafein mengganti minuman harian anda, sekali lagi, menyimpan sehingga selama seminggu. Adakah ini sebagai beberapa minggu kerana ia mengambil untuk membawa pengambilan kafein setiap hari anda di bawah paras 100 miligram.

Mengambil pendekatan beransur-ansur seperti ini boleh membantu anda beransur-ansur menghentikan diri dari kafein tanpa kesan sampingan yang tidak diingini seperti sakit kepala. Seperti yang anda kurangkan jumlah kafein yang anda makan, anda mungkin mendapati diri anda berasa letih. Pertaruhan terbaik adalah untuk pergi tidur , bukan soda : Ia hanya cara badan anda memberitahu anda ia memerlukan rehat. Tahap tenaga anda akan kembali normal dalam masa beberapa hari.

I LOVE COFFEE! tetapi rasa lebih tenang bila kurangkan kopi dalam kehidupan seharian. Anda bagaimana? share la sket… 🙂  Next time KakNgah cuba share “Mengapa & Bagaimana Kafein Boleh Memberikan Kesan Kepada Tulang Anda”.

Berminat untuk dapatkan sebarang supplements? meh calling²… 😀

 Pertanyaan lanjut untuk order & Konsultasi boleh roger2 dengan KakNgah yer.. 😀


✆ Call/SMS/WhatsApp: 018-6645415
(KakNgah)
COD Area: Shah Alam, Klang, Telok Panglima Garang, Kota Kemuning, Kg. Johan Setia, Kg. Jalan Kebun, Nilai, Pajam, Bukit Rimau, Bukit Naga & Bukit Kemuning.

Tukar Jenama Mampu Menukar Kehidupan Anda

image

Satu penemuan kajian terbaru yang dijalankan oleh gabungan pengkaji daripada UC Berkely School of Public Health terhadap pengguna suplemen dalam jangkamasa panjang menunjukkan mereka yang mengambil suplemen Shaklee memiliki tahap kesihatan yang lebih baik daripada mereka yang mengambil multivitamin lain ataupun yang tidak mengambil suplemen langsung.

Pengguna Shaklee dalam jangkamasa panjang menunjukkan paras yang lebih rendah bagi penanda aras untuk kesihatan jantung, disokong oleh Pertubuhan Jantung Amerika :

33% Paras trigliserida lebih rendah.

image
• Lemak berbentuk kimia yang terdapat di dalam tubuh manusia dan makanan digelar triglisedira. Paras triglisedira yang rendah terbukti dapat menyokong kesihatan jantung.

59% Paras protein C-Reaktif lebih rendah.

image
• Protein C-Reaktif (CRP) terdapat di dalam darah dan menjadi pengukur tindakan tubuh terhadap tekanan biologi. Paras Protein C-Reaktif yang lebih rendah boleh meningkatkan kesihatan jantung.

11% Nisbah jumlah kolesterol lebih rendah berbanding kolesterol HDL.

image
• HDL kolestrol membantu menyingkirkan kolestrol ‘jahat’ dalam darah. Nisbah jumlah kolestrol yang rendah berbanding HDL kolesterol terbukti dapat menyokong kesihatan jantung.

33% Paras homocysteine lebih rendah

image
• Homosisteina adalah sejenis asid amino yang dihasilkan oleh tubuh secara semulajadi. Paras Homosisteina yang lebih rendah di dalam darah dapat menyokong kesihatan jantung pada tahap optimum.

Kajian menunjukkan yang mengenalpasti kualiti tahap kesihatan bagi sesetengah penyakit menjadi penanda terbaik untuk kesihatan masa depan di mana 8 daripada 10 pengguna Shaklee yang diuji menunjukkan kesihatan mereka meningkat dari “Amat Baik” ke “Cemerlang”.

Pilihan Kakngah dan keluarga adalah Shaklee! anda bagaimana? 😀

 Pertanyaan lanjut untuk order & Konsultasi boleh roger2 dengan KakNgah yer.. 😀


✆ Call/SMS/WhatsApp: 018-6645415
(KakNgah)
COD Area: Shah Alam, Klang, Telok Panglima Garang, Kota Kemuning, Kg. Johan Setia, Kg. Jalan Kebun, Nilai, Pajam, Bukit Rimau, Bukit Naga & Bukit Kemuning.