Ada Apa Dengan Lecithin?

Alhamdulillah… selamat juga sampai ke rumah di Jalan Kebun, Shah Alam selepas menempuh 2jam perjalanan dari Batu Kikir, Negeri Sembilan [kg. suami]. Ikut2 tu besok pagi baru nak gerak balik ke rumah tapi disebabkan suami ada urusan kerja yang perlu diselesaikan terpaksalah berangkat balik ke Shah Alam malam ni juga selepas selesai Majlis Perkahwinan ibu saudara di Kampung.

Tahniah buat pasangan, moga Allah memberkati pasangan sehingga berkekalan ke akhir hayat..

***************************************************************

Sementara anak2 dah tidur keletihan… bolehlah KakNgah sharing2 sket sebelum KakNgah pun pengsan dek keletihan… hahha..

Malam ni KakNgah kongsikan plak tentang Lecithin, kene bebenorlah… dalam dok nak kongsi ni dapat plak sms dari jiran yang consume Lecithin.. “Kak… tadi saya pergi timbang, berat saya turun 6kg dalam sebulan nih… biar betul, cam tak percaya jerk…” tu diahhh… Apapun jom kita kenal ada apa dengan Lecithin?

Apa itu Lecithin?

Pada asasnya, lecithin berfungsi sebagai ‘pemecah lemak’ (fat emulsifier). Lecithin didapati daripada tisu haiwan dan tumbuh-tumbuhan seperti jagung, telur dan kacang soya.

Kandungan Lecithin :

  • Asid Linoleik (essential fatty acid) – amat diperlukan oleh badan. Tapi badan kita tidak boleh menghasilkannya, jadi ia perlu diambil melalui diet harian .
  • Kolin – satu komponen neurotransmitter.
  • Asetikolina – bekal biokimia untuk penghantaran mesej di dalam otak & sistem saraf.
  • Inositol – sebagai komponen utama membran / selaput sel dalam tisu di seluruh badan.

Kegunaan Lecithin :

PALING UTAMA

  • Untuk proses metabolisma, kolesterol, triglycerides dan lemak darah (blood lipids).
  • Memecah serta mencairkan lemak terutama kolestrol.
  • Menurunkan total serum cholesterol dan meningkatkan kolesterol baik (HDL).
  • Membantu kawal paras triglycerides.
  • Membantu memecahkan lemak badan dan mengurangkan lemak yang tersendat di pembuluhan-pembuluhan darah.
  • Mengurangkan kesan buruk yang wujud dari masalah kolesterol.

PENTING UNTUK FUNGSI OTAK

  • Acethylcholine penting untuk fungsi otak – berfikir, ingatan, konsentrasi, menentukan kita berdiri, berlari, makan, bercakap, tidur, penghadaman dsb.
  • Acethylcholine merupakan sejenis neurotransmitter yang terlibat dalam penerimaan, penyimpanan dan penghantaran maklumat yang betul ke otak. Jika bekalannya cukup, maka fungsi-fungsi ini dapat dilakukan. Jika tidak fungsi itu akan tergugat. Acethylcholine dihasikan dari cholin. Cholin mudah diperolehi dari lecithin.
  • Lecithin meningkatkan bekalan cholin dan acethylcholine – kerana 30% otak adalah terdiri daripada lecithin, manakala 70% lemak di hati (liver) adalah lecithin.

UNTUK WARGA TUA

  • Lecithin amat diperlukan bagi mereka yang uzur oleh sebab angin, stroke (angin ahmar) dan sakit-sakit yang biasa dialami oleh kaum tua.
  • Mengurangkan berlakunya masalah pembuluhan tersendat yang menjadi punca darah tinggi, sengal sendi, sejuk kaki dsb.

UNTUK PENGHADAMAN

  • Lecithin diperlukan untuk menghasilkan bahan kimia yang dipanggil bile daripada kolesterol. Bile amat penting untuk proses penghadaman.

UNTUK SEL

  • Lecithin penting untuk mengangkut, menghantar bahan-bahan lemak dari makanan ke sel-sel.
  • Choline & lecithin menguatkan selaput sel-sel neuron dan semua sel-sel tubuh badan kita

UNTUK KESIHATAN KARDIOVASCULAR (SISTEM JANTUNG)

  • Fungsi utama lecithin adalah sebagai “Fat Emulsifier “ ia amat penting untuk perlindungan sistem jantung.

credit: Adaa

Ada apa dengan Lecithin? dah jelas kan, so pastikan anda mengambil Lecitin selepas heavy meal (lunch/dinner)..bukan sebelum makan lunch/dinner yer ..kerana pengambilan vitamin sebelum makan akan meningkatkan enzim metabolik… dimana anda akan cepat berasa lapar…. .. 🙂

Selalunya orang kenal lecithin untuk diet jer… sebenarnya ianya lebih daripada manfaat diet, semesti hanya dari Shaklee… berminat? jom order.. dan dapatkan dengan harga yang mampu milik hanya dari KakNgah.. 🙂

 
 
 
Name Card
 
 
 
Advertisements

DTX Complex™ Detok Terbaik Untuk Organ Dalaman Anda

syukurAlhamdulillah… bersyukur ke hadrat Ilahi, dapat lagi KakNgah nak berkongsikan kebaikan suplemen Shaklee untuk semua yang mencari-carinya, ada yang melalui FB KakNgah, Page dan ada juga yang sudi sms dan call KakNgah… terima kasih di atas kepercayaan anda semua, terharu… 

Sebelum nih KakNgah ada kongsikan di post yang lalu iaitu Hepatitis C Pembunuh Dalam Senyap, hari ini KakNgah kongsikan pula manfaat lain DTX Complex untuk anda semua. Semoga sama-sama kita memperoleh manfaatnya… InsyaAllah…

DTX Complex™ 

Shaklee DTX ComplexTM merupakan supplement yang dirumuskan untuk kesihatan hati – organ penting yang selalu tidak diambil berat oleh kita. Tahukah anda bahawa hati adalah pembersih racun dalam tubuh kita. Tugasnya adalah melakukan detoksifikasi setiap hari untuk memastikan seluruh organ tubuh kita berfungsi secara normal. Kita selalu sibuk untuk menjaga kebersihan usus namun tidak tahu untuk membersihkan hati dari sisa-sisa yang tidak berkenaan…

Seperti mesin basuh, setelah bersusah payah melakukan tugas pembersihan setiap hari, kualiti pembersihannya akan makin merosot jika tidak diservis. Begitu juga dengan hati kita. Pengambilan junk food, processed food, rokok, minuman beralkohol, menghidu asap kenderaan atau kilang, bahan kimia, ubat-ubatan yang berterusan akan membebankan hati kita untuk memprosesnya. 

Apabila fungsi hati terganggu, timbunan toksin dalam badan akan menyerang organ tubuh yang lain. Anda akan mudah jatuh sakit, malah kegagalan fungsi hati juga boleh menyebabkan kematian. Bantulah hati anda untuk menjalankan tugasnya dengan lebih efektif.

credit: Beyond Mama

Kandungan & Manfaat DTX Complex™  :

 wpid-dtx-complex.png

Ekstrak Biji Benih Pokok Susu Tisel (Milk Thistle Seed)

Pokok Susu Tisel

  • Ekstrak dari biji benih Pokok Susu Tisel menghasilkan 80% silymarin yang tinggi dengan antioksida.
  • Melindungi hati daripada bahan toksin termasuk dadah, racun dan bahan kimia.
  • Merawat masalah hati seperti Hepatitis dan Sirosis.
  • Mengurangkan kadar kerosakan hati akibat lebihan alkohol.
  • Membantu dan mencegah dan merawat masalah batu karang.
  • Membantu masalah kulit seperti psoriasis dan ekzema.

Articok (Artichoke)

articok

  • Membina semula sel-sel hati.
  • Merangsang pengaliran hempedu.

Dandelion

dandelion

  • Membantu fungsi hati, sangat berguna ketika berlaku kebengkakkan hati (Hepatitis) dan jaundis.
  • Membantu penghadaman dengan merangsang pengaliran hempedu dari hati dan pundi hempedu ; membantu mencegah batu karang.
  • Membantu merawat endrometriosis, bertindak sebagai julap lembut untuk masalah sembelit.
  • Meningkatkan keupayaan tubuh menyerap zat besi – melawan anemia.
  • Melawan tumor dan kanser.
  • Merendahkan gula dalam darah. Baik juga untuk masalah kekembungan dan lebihan air.

Kunyit

kunyit

  • Mengandungi curcumin ; bahan antioksida.
  • Meningkatkan kesan anti-keradangan dan membantu mengurangkan kesakitan.
  • Mempunyai kesan anti-viral terhadap HIV.

Reishi Mushrooms (Ling zhi)

reishi mushrooms

  • Membina imun – membantu dalam mencegah dan merawat kanser.
  • Mengurangkan masalah bronkitis, sinusitis.
  • Merawat sindrom keletihan yang kronik.
  • Membantu mencegah penyakit jantung.

Schizandra

schizandra

  • Ekstrak biji benih dari Schizandra ini mengandungi bahan anti oksida.
  • Ia juga berkait dalam merangsang sistesis protin, meningkatkan jumlah enzim di dalam hati untuk tujuan detoksifikasi dan memperlahankan pembentukan toksin.

Note: Saiz hidangan – 3 biji sehari (untuk 30 hari) & 90 biji / botol [RM 155.00 (WM)/RM 160 (EM)]

Hati merupakan organ terbesar di dalam tubuh manusia dan berkeupayaan dalam membina semula. Contohnya, serangan jantung akan merosakkan otot atau organ jantung. Tetapi, serangan kepada hati akibat pengambilan alkohol berlebihan boleh merosakkan hati. Namun, hati mampu membaiki organnya sendiri. Hati boleh dianggap sebagai INDUSTRI PEMPROSESAN dalam tubuh manusia, menjalankan fungsi-fungsi kritikan untuk membaiki.

Dapatkan DTX Complex™ dengan harga mampu milik apabila anda membelinya dengan KakNgah… 🙂

 
 
 
SID
KakNgah/ Fieza
SID : 885414
H/P No. : 018-664 5415 @ 012-664 4494
COD : Jalan Kebun, Bukit Rimau, Shah Alam & Kota Kemuning.