10 Kebaikan Minum Air Putih

Kalau sebut air nih, memasing dok nampak sirap laicilah, laici kang lah, limau ais lah… tapi kalau hujan-hujan gni mesti ramai dok nampak kopi o panas, teh tarik, cappuccino… buntang biji mata kan! tapi korang sodar tak? tak elok tau manis-manis nih, copek yo dapat diabetis hah… hihhi..

Okeh.. sebenarnya tak salah pun korang nak minum memanis nih cuma nak bagitaulah sket, nak minum manis pun jangan abaikan 8 gelas air putih! bukan 8 gelas air manis kay. Kalau air manih je masuk dalam tanpa air putih secukupnya, toksin dan penyakit senang nak dok dalam badan tuh… antara manfaat air putih nih adalah :

1. Meningkatkan Tenaga & Mengurangkan Keletihan – Otak memerlukan keperluan air yang secukupnya, minum secukupnya membantu anda berfikir, fokus dan menumpukan perhatian yang lebih baik dan lebih peka. Sebagai bonus tambahan, tahap tenaga anda juga dirangsang!

2. Menggalakkan Berat Badan – Mengawal produk lemak ~ mengurangkan pengambilan makan (dengan mengisi perut anda jika diambil sebelum makan), mengurangkan rasa lapar, meningkatkan metabolisme anda dan bantu mengosongkan kalori!

3. Menyingkirkan Toksin – Menyingkirkan sisa melalui peluh dan kencing yang mengurangkan risiko batu karang dan UTI ini (jangkitan saluran kencing).

4. Meningkatkan Kulit Complexion – Melembapkan kulit anda, menampakkan ia segar, lembut, berseri dan licin. Menghilangkan kedutan. Ia terbaik untuk rawatan anti -penuaan di diri anda!

5. Mengekalkan Kekerapan – Membantu penghadaman kerana air adalah penting untuk mencerna makanan dan mencegah sembelit.

6 Meningkatkan Sistem Imun – Seorang pengamal air putih  adalah kurang cenderung untuk jatuh sakit. Dan yang tidak akan berasa agak sihat kebanyakan masa? Minum air yang banyak membantu memerangi selesema , kanser dan penyakit lain seperti serangan jantung.

7. Sakit kepala Asli Remedy – Membantu melegakan dan mencegah sakit kepala yang biasanya disebabkan oleh dehidrasi (migrain & sakit belakang terlalu¡).

8. Mencegah Kekejangan & Terseliuh – penghidratan yang betul membantu menjaga sendi dilincirkan dan otot sakit sendi jadi lebih anjal.

9. Meletakkan Anda dalam Mood Baik – Apabila badan berfungsi yang terbaik, anda akan berasa hebat dan gembira!

10. Simpan Wang! – Air adalah PERCUMA! Walaupun anda memilih air botol / ditapis , ia MASIH lebih murah daripada yang gula yang tinggi dan lemak yang penuh latte! 😀

image

Keputusan anda hari ini akan mengubah hidup anda untuk hari-hari seterusnya! Selamat berusaha… 🙂

Untuk order suplemen dan konsultasi secara PERCUMA, sila hubungi KakNgah yer… 🙂


✆ Call/SMS/WhatsApp: 018-6645415
(KakNgah)
COD Area: Shah Alam, Klang, Telok Panglima Garang, Kota Kemuning, Kg. Johan Setia, Kg. Jalan Kebun, Nilai, Pajam, Bukit Rimau, Bukit Naga & Bukit Kemuning.

Air Kene Catu!!!

Ahad baru-baru ini semasa di Majlis Perkahwinan adik kepada jiran, KakNgah dapat berita yang Kg. Jalan Kebun akan ketiadaan air sehingga hari rabu, lama ooooo… erm, mula-mula cam taknak amek peduli jerk sebab rasanya ini kali ke-3 yang mengatakan air takkan ada keesokkan hari namun bsoknya air tetap ada. Tapi kali nih tergerak hati juga nak tadah air, masak air dan basuh baju yang tak terbasuh, hahha… akhirnya tengahari semalam memang confirm takder air, huh!!! selamat sebab terpikir untuk ambil langkah berjaga-jaga… dapat jugalah simpan air minum dalam 15 liter (rasanya 2 hari jerk bertahan air minum nih), air mandi dan lain-lain dapat tadah dalam 25 liter jerk sebab takder tong besar. Tup-tup petang tuh hubby bw balik 7 tong air dengan 15liter setiap tong, hoh… puah hati, hari ni pun repeat isi air 5 tong lagi…

Huhhu… menangis KakNgah dan keluarga kalau takder air, nak-nak kami sekeluarga memang hantu air kosong, sehari untuk 5 orang dalam umah ni, memang tak kan kurang dari 7liter air kosong dan kadang-kadang boleh lebih… Percaya atau tidak? itulah hakikatnya… AIR..AIR..AIR…

**********************************************

Sebut pasal air nih, malam nih KakNgah nak share plak tentang keperluan air dan berapa banyak yang perlu diambil setiap hari. Rasanya ramai yang dah pun mengetahui bahawa kita memerlukan 8 gelas air setiap hari namun adakah ianya benar-benar mencukupi?

Tahukah Anda??? Tubuh manusia tidak mempunyai mekanisme tetap untuk menyimpan air dan oleh demikian kita perlu sentiasa mengambil air yang secukupnya setiap masa.

Secara ringkasnya, air diperlukan untuk membantu badan berfungsi termasuk :

  • mengekalkan kesihatan dan integriti setiap sel dalam badan,
  • menyimpan cecair aliran darah cukup untuk mengalir melalui saluran darah,
  • membantu menghapuskan hasil sampingan metabolisme badan, elektrolit yang berlebihan (contohnya, natrium dan kalium), dan urea yang merupakan bahan buangan dibentuk melalui pemprosesan protein pemakanan,
  • mengawal suhu badan melalui perpeluhan,
  • lembapkan membran mukus seperti yang paru-paru dan mulut,
  • melincirkan dan kusyen sendi,
  • mengurangkan risiko cystitis dengan menjaga pundi kencing bebas bakteria,
  • membantu penghadaman dan mengelakkan sembelit,
  • melembapkan kulit untuk mengekalkan tekstur dan rupa,
  • membawa nutrien dan oksigen ke sel-sel,
  • bertindak sebagai penyerap kejutan di dalam mata, saraf tunjang dan dalam kantung amnion sekitar janin dalam kehamilan.

Sesetengah orang memerlukan lebih air mengikut sebarang aktiviti seharian mereka yang memerlukan mereka minum lebih daripada 8 gelas sehari dan antaranya adalah :

  • pada diet protein tinggi,
  • pada diet yang tinggi serat, sebagai cecair membantu mencegah sembelit,
  • mengandung atau menyusukan bayi (tambahan 200 hingga 500 ml sehari),
  • muntah-muntah atau mengalami cirit-birit,
  • aktif secara fizikal,
  • terdedah kepada cuaca panas atau panas.

Risiko kekurangan air.

Pengambilan air yang tidak mencukupi boleh meningkatkan risiko batu karang dan jangkitan saluran kencing di kalangan wanita. Ia juga boleh menurunkan prestasi fizikal dan mental anda dan fungsi kelenjar air liur serta menyebabkan dehidrasi.

Adakah anda minum air secukupnya?

Jadi, jangan abaikan pengambilan air yang secukupnya yer… dan perlu anda ketahui bahawa setiap 25kg berat anda adalah bersamaa 1liter air jadi berapa berat anda? dan berapa liter airkah yang anda perlukan sehari? 🙂 Selamat mengira yer…

Erm… jika anda berminat untuk mendapatkan supplement mengikut masalah kesihatan anda, bolehlah menghubungi KakNgah dan anda juga layak mendapat konsultasi percuma dari KakNgah… BUY 6 FREE 1 ESP still on, jangan lepaskan peluang ini kerana anda akan mendapat KEAHLIAN PERCUMA PERCUMA SEUMUR HIDUP… borong jangan tak borong!!!

 
 ⌨ Pertanyaan lanjut & Order Shaklee;
✍ PM : Kakngah Sihat
✉ Email: nafizashuib@gmail.com
✆ Call/SMS/WhatsApp: 018-6645415
➲ COD Area: Shah Alam, Klang, Telok Panglima Garang, Kota Kemuning, Kg. Johan Setia, Kg. Jalan Kebun, Nilai, Pajam, Bukit Rimau, Bukit Kemuning.