Apakah Lemak Abdomen [Visceral Fat]?

Ermmm… sesuatu yang baru KakNgah belajar pada minggu lepas di Shaklee Head Office selepas bengkel yang KakNgah kongsikan pada post yang lalu. Sebenarnya selepas bengkel, kami yang hadir boleh check kesihatan memasing bersama pasangan secara percuma! Kalau tak silaplah, last sekali KakNgah check kesihatan adalah pada tahun sebelum 2010 gitu, baru anak sorang. So dah pun hadiri bengkel dan dapat plak check kesihatan secara percuma, rugilah KakNgah kalau tak ambil peluang yang ada.

Alkisahnya, hubby KakNgah pun tak lepaskan peluang untuk check bersama. Boleh tahan berat jugalah lemak yang tak sihat dalam badan hubby iaitu 6.8kg (lihat jadual di bawah). Cuma mesin yang ada di Shaklee Head Office tak ada plak untuk check visceral fat tapi hubby yang dah biasa check visceral fat pun saje lah bertanya pada pakar Nutrisi Shaklee iaitu Puan Sarah tentang visceral fat nih dan memeranjatkan KakNgah jugalah dengan info apa yang disampaikan oleh Puan Sarah.

credit;

Apakah Visceral Fat?

image

Lemak visceral atau lemak di bahagian abdomen, adalah sejenis lemak badan yang wujud di dalam abdomen dan mengelilingi organ-organ dalaman. Setiap orang tertentu, terutamanya mereka yang tidak aktif, tekanan yang kronik atau pengamal diet yang tidak sihat. Berbeza dengan sejenis lemak lain iaitu lemak subkutaneus yang membina di bawah kulit, mempunyai kurang daripada kesan negatif kepada kesihatan dan adalah lebih mudah untuk hilang daripada lemak visceral. Malah, pertambahan yang berlebihan lemak viseral dikaitkan dengan masalah kesihatan yang serius termasuk penyakit kardiovaskular, diabetes jenis 2 dan tekanan darah meningkat. Walaupun ia adalah mungkin untuk hilang, ia memerlukan komitmen yang lebih besar daripada senaman setempat seperti sit up atau crunches; gabungan aktiviti kardiovaskular dan pemakanan yang sihat amat diperlukan diperlukan.

Punca Pertambahan Lemak

Pertambahan lemak di bahagian abdomen terjadi dengan pelbagai faktor termasuk pemakanan yang tinggi dengan lemak atau makanan tinggi gula, dan gaya hidup yang tidak aktif. Tidak bersenam untuk jangka masa yang lama sering membawa kepada kesan kumulatif di mana seseorang itu mengalami pertambahan lemak pada perut lebih cepat dari masa ke masa, tetapi senaman yang kerap boleh menghalang pertambahannya. Faktor gaya hidup, seperti tidak cukup tidur atau tekanan yang tinggi juga meningkatkan peluang pertambahan jenis lemak. Beberapa kajian menunjukkan bahawa mereka yang secara rutin mengalami diskriminasi atau gangguan cenderung untuk pertambahan lemak visceral.

Image result for penuaan

Beberapa sebab-sebab di luar kawalan manusia adalah akibat penuaan. Penuaan adalah faktor utama dalam mempengaruhi terdapatnya lemak visceral dan cenderung untuk kehilangan otot kerana mereka semakin tua serta meninggalkan mereka dengan peratusan yang lebih tinggi lemak badan secara umum. Ini juga mengubah cara tubuh membakar kalori, menjadikannya lebih mudah untuk mendapatkan lemak di bahagian abdomen. Perubahan hormon juga memainkan peranan yang besar, terutamanya pada wanita. Sesetengah orang juga cenderung mengikut genetik untuk mendapat ia, walaupun mereka tidak mempunyai banyak lemak subkutaneus. Malah, seseorang boleh berada dalam julat berat badan yang sihat, tetapi masih mempunyai terlalu banyak lemak di sekitar organ-organ dalaman.

Kesan ke atas Kesihatan

Lemak visceral dikaitkan dengan beberapa kesan negatif ke atas kesihatan, termasuk tekanan darah meningkat; demensia; penyakit kardiovaskular; ketidakseimbangan hormon; dan rintangan insulin, yang boleh membawa kepada diabetes jenis 2. Pertambahan lemak sebenarnya bertindak sama seperti organ, dan mengeluarkan bahan-bahan yang memberi kesan kepada organ sekitarnya. Ia menyangka bahawa lemak di bahagian abdomen mungkin sangat berisiko kerana ia berdekatan dengan urat utama yang membawa darah ke dalam hati dari seluruh usus. Sebahagian daripada bahan-bahan yang dikeluarkan oleh lemak, sel-sel lemak terutamanya longgar, boleh mendapatkan diambil ke dalam hati dan kemudian mempengaruhi tahap lemak dan kolesterol dalam darah. Lemak di bahagian abdomen juga berkait rapat dengan peningkatan LDL menurun dan paras kolesterol HDL, serta kanser payudara, kanser endometrium, dan kanser kolorektal.

Kehilangan Lemak visceral

Anda boleh mengurangkan pertambahan lemak visceral oleh gabungan senaman aerobik dan perubahan dalam diet. Penyelidik mencadangkan sekurang-kurangnya 30 minit aktiviti aerobik seperti berjalan pantas atau berjoging sekurang-kurangnya empat kali seminggu. Senaman perut, seperti sit-up, membina otot di kawasan itu, tetapi tidak akan mengurangkan jenis lemak. Selain itu, latihan rintangan seperti menggunakan mesin senaman, boleh membantu dengan lemak subkutaneus tetapi tidak lemak di bahagian abdomen. Melakukan apa-apa jenis senaman aerobik boleh mempunyai kesan yang besar ke atas lemak visceral, yang boleh bertahan sehingga setahun selepas apa-apa kehilangan berat badan berlaku.

wpid-healthy-foodd.jpg

Dari segi pemakanan, pakej makanan perlu lebih diberatkan pada buah-buahan dan sayur-sayuran, makanan tinggi serat seperti bijirin penuh, dan daging tanpa lemak boleh membantu dengan kehilangan lemak visceral. Ia juga akan lebih baik jika dapat mengelakkan minuman manis dan produk yang berat dalam lemak tepu, seperti mentega atau lemak keju, dan menggunakan minyak masak semula jadi yang tinggi monotaktepu dan politaktepu lemak. Sebagai keperluan diet individu berbeza-beza, ia adalah yang terbaik untuk berunding dengan doktor atau pakar pemakanan apabila cuba mengurangkan lemak di bahagian abdomen.

wpid-pictures-of-smokers.jpg

Perubahan gaya hidup juga boleh membantu. Seperti merokok dan minum yang berlebihan boleh membawa kepada peningkatan lemak visceral, ia adalah yang terbaik untuk sederhana atau meninggalkan tabiat ini. Juga, mendapat tidur yang cukup adalah sangat penting untuk kehilangan lemak. Beberapa kajian menunjukkan bahawa bertafakur atau bersembahyang boleh membantu dengan jenis penurunan berat badan, kerana ia boleh mengurangkan tahap tekanan seseorang.

Nantikan post seterunya berkenaan Visceral Fat yer, lebih banyak info yang akan dikongsikan… Bagi anda yang ingin dapatkan sebarang supplement boleh hubungi KakNgah yer… Salam jumaat 🙂

 


✆ Call/SMS/WhatsApp: 018-6645415 
(KakNgah)
 COD Area: Shah Alam, Klang, Telok Panglima Garang, Kota Kemuning, Kg. Johan Setia, Kg. Jalan Kebun, Nilai, Pajam, Bukit Rimau, Bukit Naga & Bukit Kemuning.

Advertisements

One thought on “Apakah Lemak Abdomen [Visceral Fat]?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s