Muhammad Arsyad dah tinggal pampers!

image

Alhamdulillah, anak KakNgah yang kecil dah tinggal pampers, ermmm… memang dah wajar sangat tinggalkan pampers, May nanti dah nak masuk 3 tahun pun. Bila di ingat-ingatkan balik, anak sulung KakNgah lagi cepat tinggalkan pampers, umur setahun setengah dah tak pakai pampers. Anak ke-2 pun sama ngan anak ke-3 nih, bila dah 2, 3 orang anak, agak kekangan masa nak mengajar itu ini, mana nak uruskan anak-anak, kerja-kerja rumah seperti memasak, membasuh dan lain-lain. Nama pun ibu, housewife… memang padat dengan kerja.

Nak didik anak tinggalkan pampers ni pun boleh dikatakan agak mencabar la juga, kita sebagai ibu perlu banyak bersabar dan rajin! Rajin pun perlu yer ibu-ibu, kalau kita sebagai ibu pun malas camna anak tu nak segera tinggalkan pampers… Sabar, lagilah… 🙂 KakNgah ni pun bukan penyabar sangat, tapi memandang anak dah nak besar so kene jugalah jadi ibu yang kuat, tabah, sabar dan rajin semua, hihhi… Ok lah, KakNgah share sket cara KakNgah ajar anak tinggalkan pampers, harap perkongsian ni, dapatlah membantu ibu-ibu semua…

1) Langkah pertama.

Beli seluar dalam untuk anak bebanyak, jangan beli jenis boxing tu yer, tak sesuai untuk train anak tinggal pampers.

image

Hahha… seksa u, hihhi… beli cam tu, bila dia terbabas ’emas’ tak yah nak risau sangat, elok jer ’emas’ tu bertakung dalam tuh, hihhi… tapi cepat² lah angkat anak masuk toilet. Ops! mulakan dari rumah yer, jangan biasakan ke luar rumah dulu. Agak-agak kalau ibu-ibu dah berani, boleh cuba masa berjalan-jalan, biasakan anak pakai seluar dalam bila ke luar dari rumah yer. 🙂

2) Langkah kedua.

Biasakan anak ke tandas, untuk permulaan setengah jam sekali, pas 2 3 hari… sejam sekali dan seterusnya naik setengah jam dan akhir sekali pastikan 2 jam sekali di bawa ke tandas.

3) Langkah ketiga.

Ajar bercakap, mintak anak-anak beritahu jika nak buang air kecil or air besar, mula-mula anak tak pandai lagi nak bezakan buang air kecil/ besar so ibu-ibu kene peka sket, kalau anak tu cakap nak kencing tak semestinya dia nak kencing, bleh jadi dia buang ketul ’emas’ 🙂 . Kena rajin ingatkan anak untuk bercakap yer ibu-ibu…

4) Langkah keempat.

Pesan! Pesan juga dengan anak masuk ke tandas bila berada di rumah jika mereka rasa nak buang air kecil/ besar tapi ibu-ibu masih kene pantau yer…

5) Langkah kelima.

Ermmmm, selalunya langkah kelima ni ibu-ibu agak sukar untuk melaksanakannya, hihhi… Ok, apapun cuba biasakan anak-anak buang air kecil dulu sebelum tidur kemudian pastikan ibu-ibu angkat anak ke toilet diwaktu puncak malam jam 12am ~ 1am dan waktu pagi diantara jam 4am ~ 6am.

Agak-agak susah tak? Kalau ibu-ibu rasa susah, agaknya kalau anak dah masuk tadika pun ber pampers lagi kut, huhhu… Bagi ibu-ibu yang bekerjaya, pastikan ibu-ibu memilih pengasuh atau nursery yang boleh mendidik anak-anak ibu untuk ke tandas! InsyaAllah, Allah pasti permudahkan urusan ibu-ibu jika ibu-ibu sendiri yang berkehendak, tak cuba tak tau kan… 🙂 Selamat Berjaya!

Promo March 2015

Buy 6 Free 1 ESP
ESP Twin Pack (5% disc,)
Buy 3 Free 1 Zinc Complex
Buy 3 Free 1 Vitalea for Children

 


✆ Call/SMS/WhatsApp: 018-6645415
(KakNgah)
COD Area: Shah Alam, Klang, Telok Panglima Garang, Kota Kemuning, Kg. Johan Setia, Kg. Jalan Kebun, Nilai, Pajam, Bukit Rimau, Bukit Naga & Bukit Kemuning.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s