Kafein Dadah Semulajadi

image

Apakah Kafein?

Kafein adalah dadah yang dihasilkan secara semula jadi dalam daun dan biji kebanyakan tumbuhan. Ia juga dihasilkan secara tiruan dan ditambah kepada makanan tertentu. Kafein ditakrifkan sebagai dadah kerana ia merangsang sistem saraf pusat, menyebabkan peningkatan kecerdasan. Kafein memberikan kebanyakan orang tenaga yang sementara dan menaikkan mood.

Kafein dalam teh, kopi, coklat, kebanyakan minuman ringan dan ubat penahan sakit dan lain-lain over-the- kaunter ubat-ubatan. Dalam bentuk semula jadi, kafein rasanya sangat pahit. Tetapi minuman berkafein yang telah melalui proses yang cukup bagi memudahkan pergerakan rasa pahitnya. Remaja biasanya mendapatkan sebahagian  besar daripada kafein dari minuman ringan dan minuman tenaga. ( Selain kafein, ini juga boleh menambah gula dan perasa tiruan. ) Kafein tidak disimpan dalam badan, tetapi anda mungkin merasa kesannya sehingga 6 jam.

Merasa Gelisah?

Ramai orang merasakan bahawa kafein meningkatkan kewaspadaan mental mereka. Dos yang lebih tinggi kafein boleh menyebabkan keresahan, pening, sakit kepala, dan kegelisahan. Kafein juga boleh mengganggu tidur biasa.

Kafein sensitiviti ( jumlah kafein yang akan menghasilkan kesan dalam seseorang ) berbeza dari seorang ke seorang. Secara purata, lebih kecil orang itu, kafein yang kurang diperlukan untuk menghasilkan kesan sampingan. Sensitiviti kafein adalah yang paling dipengaruhi oleh jumlah kafein seseorang mempunyai setiap hari. Orang yang kerap mengambil dalam banyak kafein tidak lama lagi membangunkan kurang sensitiviti kepadanya. Ini bermakna mereka mungkin memerlukan lebih banyak kafein untuk mencapai kesan yang sama.

Kafein adalah diuretik, bermakna ia menyebabkan seseorang untuk membuang air kecil ( kencing ) lagi. Ia tidak jelas sama ada ini menyebabkan dehidrasi atau tidak. Untuk selamat, ia mungkin idea yang baik untuk menjauhkan diri dari terlalu banyak kafein dalam cuaca panas, semasa latihan panjang, atau dalam keadaan lain di mana anda mungkin berpeluh banyak.

Kafein juga boleh menyebabkan badan kehilangan kalsium, dan yang boleh membawa kepada kehilangan tulang dari masa ke masa. Minum minuman ringan yang mengandungi kafein dan kopi dan bukannya susu boleh memberi kesan yang lebih besar kepada kepadatan tulang dan risiko untuk mendapat osteoporosis.

image

Kafein boleh memburukkan masalah jantung tertentu. Ia juga boleh berinteraksi dengan beberapa ubat-ubatan atau makanan tambahan. Jika anda tertekan atau cemas, kafein boleh membuat perasaan ini lebih teruk. Walaupun kafein kadang-kadang digunakan untuk merawat sakit kepala migrain, ia boleh membuat sakit kepala lebih teruk bagi sesetengah orang.

Kesederhanaan adalah kunci Kafein biasanya dianggap selamat dalam jumlah yang sederhana. Pakar mempertimbangkan 200-300 mg kafein dalam satu hari menjadi jumlah yang sederhana untuk orang dewasa. Tetapi memakan serendah 100 mg kafein sehari boleh menyebabkan seseorang itu menjadi “orang tanggungan” pengambilan kafein. Ini bermakna bahawa seseorang boleh membangunkan gejala (seperti keletihan, cepat marah, dan sakit kepala) jika dia berhenti kafein tiba-tiba.

Remaja harus cuba untuk menghadkan penggunaan kafein tidak lebih dari 100 mg kafein setiap hari, dan kanak-kanak perlu mendapatkan lebih kurang.

Kurangkan Secara Perlahan

Jika anda mengambil terlalu banyak kafein, anda mungkin mahu mengurangkan. Cara terbaik adalah untuk mengurangkan perlahan-lahan. Jika tidak, anda boleh mendapat sakit kepala dan berasa letih, cepat marah, atau sekadar buruk.

Cuba kurangkan pengambilan dengan menggantikan soda berkafein dan kopi dengan minuman noncaffeinated . Pilihan termasuk air, kopi tanpa kafein, soda kafein bebas , dan teh kafein bebas. Mula dengan mengesan berapa banyak minuman berkafein anda mempunyai setiap hari, kemudian menggantikan salah satu minuman setiap hari dengan kafein alternatif bebas. Teruskan ini selama seminggu. Kemudian, jika anda masih minum terlalu banyak kafein mengganti minuman harian anda, sekali lagi, menyimpan sehingga selama seminggu. Adakah ini sebagai beberapa minggu kerana ia mengambil untuk membawa pengambilan kafein setiap hari anda di bawah paras 100 miligram.

Mengambil pendekatan beransur-ansur seperti ini boleh membantu anda beransur-ansur menghentikan diri dari kafein tanpa kesan sampingan yang tidak diingini seperti sakit kepala. Seperti yang anda kurangkan jumlah kafein yang anda makan, anda mungkin mendapati diri anda berasa letih. Pertaruhan terbaik adalah untuk pergi tidur , bukan soda : Ia hanya cara badan anda memberitahu anda ia memerlukan rehat. Tahap tenaga anda akan kembali normal dalam masa beberapa hari.

I LOVE COFFEE! tetapi rasa lebih tenang bila kurangkan kopi dalam kehidupan seharian. Anda bagaimana? share la sket… 🙂  Next time KakNgah cuba share “Mengapa & Bagaimana Kafein Boleh Memberikan Kesan Kepada Tulang Anda”.

Berminat untuk dapatkan sebarang supplements? meh calling²… 😀

 Pertanyaan lanjut untuk order & Konsultasi boleh roger2 dengan KakNgah yer.. 😀


✆ Call/SMS/WhatsApp: 018-6645415
(KakNgah)
COD Area: Shah Alam, Klang, Telok Panglima Garang, Kota Kemuning, Kg. Johan Setia, Kg. Jalan Kebun, Nilai, Pajam, Bukit Rimau, Bukit Naga & Bukit Kemuning.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s