Makanan & Supplement untuk Hb Rendah

Hemoglobin adalah protein yang terdapat dalam sel-sel darah merah yang membawa oksigen ke seluruh badan anda melalui darah. Besi, folat dan vitamin B6 dan B12 yang diperlukan nutrien untuk pembuatan sel darah merah, jadi termasuk sumber makanan yang kaya dengan ini dalam diet harian anda untuk menjaga hemoglobin dalam julat normal. Tambahan mungkin diperlukan jika paras hemoglobin yang terlalu rendah; mendapatkan bimbingan pakar perubatan atau pakar diet berdaftar untuk dos yang betul. Tanda-tanda hemoglobin rendah termasuk keletihan, hal berkabur mental dan kecenderungan meningkat kepada jangkitan. Apabila, kesihatan keseluruhan yang teruk adalah dikompromi.

  • Iron (zat besi)

Menurut Institut Kesihatan Kebangsaan, 2/3 daripada iron di dalam badan anda terdapat dalam hemoglobin. Apabila keperluan iron rendah, pengeluaran hemoglobin dan sel darah merah menjadi lambat dan mengakibatkan anemia. Makanan yang kaya dengan iron perlu diambil bagi mengelakkan anemia menjadi lebih parah. Antara makanan yang tinggi dengan iron adalah :

  1. Heme Iron (sumber haiwan) ~ adalah yang paling tinggi dan cepat diserap oleh badan terutama hati ayam goreng yang mengandungi 11.0 mg iron. Hati lembu pula sebanyak 5.2mg seperti yang dikatakan oleh Jabatan Petanian Amerika Syarikat Bahagian Nutrein Pangkalan Data. Heme iron lain yang membantu adalah hati ayam belanda.
  2. Non-Heme Iron (bukan sumber haiwan) ~ kurang cepat dalam menyerap zat besi namun masih berkesan dalam meningkatkan Hemoglobin. Sumber makanan yang baik dalam meningkatkan penyerapan iron adalah bijirin, kekacang, tauhu, bayam dan kismis. Makanan bersumber Vitamin C juga tergolong dalam meningkatkan Hb seperti tomato, oren, strawberry atau kentang. Institut Perubatan Mengesyorkan pengambilan harian sebanyak 18mg iron untuk ibu-ibu hamil dan 8mg untuk lelaki dewasa.
  3. Makanan tambahan iron juga diperlukan bagi mereka yang mengalami masalah anemia yang teruk.
  • Vitamin B6

Sumber makanan yang kaya dengan B6 adalah daging lembu, ikan, hati bijirin, kentang dan buah-buahan bukan sitrus. Ini termasuk dalam rangkaian diet anda untuk memenuhi Elaun Pemakanan yang disyorkan untuk orang dewasa iaitu sebanyak 1.3 mg setiap hari. Walaupun kekurangan B6 terang-terangan adalah jarang berlaku kerana nutrein itu didapati di dalam banyak makanan, pastikan pengambilan Vitamin B6 anda jika tahap Hb anda adalah rendah.

  • Folat

Kekurangan folat, atau anemia jahat mempunyai ciri-ciri yang besar, tidak matang, cacat sel-sel darah merah dengan kapasiti membawa oksigen terjejas. Sumber makanan folat atau juga dipanggil asid folik adalah termasuk sayur-sayuran berdaun hijau, hati, beras, germa gandum, bijirin diperkaya, kacang, brokoli dan hati. Alkohol akan menjejaskan folat makan anda digalakkan mengurangkan atau mengelakkan mengambilnya untuk meningkatkan status folat. Institut Perubatan mengesyorkan pengambilan harian folat sebanyak 400mg folat setiap hari bagi wanita dan lelaki.

  • Vitamin B12

Menurut Institut Perubatan, Elaun Makanan yang disyorkan untuk Vitamin B12 adalah 2.4 mikrogram setiap hari untuk orang dewasa. Pengambilan yang tidak mencukupi boleh mengurangkan pengeluaran sel darah merah. Sumber makanan yang baik Vitamin B12 termasuk daging, susu, telur, hati, ayan dan kerang. Memberi tumpuan kepada sumber makanan haiwan untuk mendapatkan cukup Vitamin B12 dimana sumber tumbuh-tumbuhan kurang mencukupi dalam mebentuk sel darah merah.

=============================

Ermmm… rasanya sebelum-sebelum ni pun KakNgah dah share berkenaan masalah Hb rendah akibat anemia dan Thalassaemia. Apa-apa pun harap dengan serba sedikit info kesihatan ini dapat membantu anda dalam masalaha Hb rendah, InsyaAllah. Dalam Shaklee juga ada beberapa supplement yang membantu bagi mengatasi masalah Hb rendah, antaranya adalah B Complex, VitaLea dan Vitamin C. Ketiga-tiga supplement ini sering berkaitan bagi membantu dalam permasalah Hb rendah.

optimum set w/o ESP3 supplement wajip buat KakNgah kerana KakNgah sendiri adalah Beta Thalassaemia Trait. Alhamdulillah, sungguh2 membantu KakNgah dalam menjalani hidup lebih sihat, cergas dan bertenaga. Alhamdulillah semuanya dengan izin dah redho dari-NYA.

Anda berminat?

Pertanyaan lanjut & Order Shaklee;
✍ PM : Kakngah Sihat
✉ Email: nafizashuib@gmail.com
✆ Call/SMS/WhatsApp: 018-6645415
➲ COD Area: Shah Alam, Klang, Telok Panglima Garang, Kota Kemuning, Kg. Johan Setia, Kg. Jalan Kebun, Nilai, Pajam, Bukit Rimau, Bukit Naga & Bukit Kemuning.
 
 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s