Apakah Penyebab Utama Kolesterol Tinggi?

Apakah kolesterol?

Kolesterol terdapat dalam setiap sel badan dan mempunyai fungsi semula jadi penting. Ia dihasilkan oleh badan tetapi juga boleh diambil dari makanan. Ia adalah berlilin dan lemak seperti dalam penampilan.

Kolesterol adalah berasaskan minyak dan sebagainya tidak dapat bercampur dengan darah, yang berasaskan air. Oleh itu dijalankan di seluruh badan dalam darah oleh lipoproteins.

Terdapat 2 jenis kolesterol dalam darah anda:

  • Lipoprotein berketumpatan rendah (LDL – kolesterol yang dibawa oleh jenis ini dikenali sebagai kolesterol ‘jahat’)
  • Lipoprotein berketumpatan tinggi (HDL – kolesterol yang dibawa oleh jenis ini dikenali sebagai kolesterol ‘baik‘).

Kolesterol mempunyai empat fungsi utama, Keempat-empat fungsi tersebut membantu bagi :

  1. Menyumbang kepada struktur dinding sel
  2. Membentuk asid hempedu pencernaan dalam usus
  3. Membolehkan tubuh untuk menghasilkan vitamin D
  4. Membolehkan tubuh untuk membuat hormon tertentu.

5 Penyebab Utama Kolesterol Tinggi

Kolesterol yang tinggi boleh membawa kepada pelbagai penyakit-penyakit kardiovaskular termasuk aterosklerosis dan kegagalan jantung kongestif. Faktor-faktor risiko tertentu yang berkaitan dengan kolesterol tinggi boleh diturunkan oleh campur tangan gaya hidup. Hanya perubahan dalam beberapa aktiviti fizikal dan diet akan memberikan perbezaan antara tahap kolesterol yang tidak sihat atau sihat.

  • PEMAKANAN/ DIET ANDA

Seringkali atau faktor utama kepada kolesterol tinggi adalah daripada pemakanan/ diet anda yang dipenuhi dengan makanan tinggi kolesterol. Makan makanan yang tinggi dengan lemak tepu (daging, keju, telur & mentega) boleh meningkatkan paras kolestrol anda dari masa ke semasa. Pilihlah makanan yang lebih sihat untuk jantung seperti biji-bijian, ayam, ikan, sayur-sayuran, buah-buahan dan daging tanpa lemak.

  • BERAT BADAN

Berat badan yang berlebihan menimbulkan pelbagai risiko penyakit termasuk kolesterol tinggi. Mempunyai diet yang kurang sihat boleh menyumbang kepada paras kolesterol anda, tetapi ia juga boleh menyumbang kepada pertambahan berat badan yang tidak sihat. Cuba mengekalkan berat badan yang sihat melalui diet dan aktiviti fizikal kerana ini juga boleh mengekalkan kolesterol yang sihat.

  • TAHAP AKTIVITI ANDA

Mahukah anda melabelkan hidup anda sebagai tidak sihat? Anda mungkin digelar sebagai kurang sihat jika anda hanya menjalankan aktiviti fizikal sekali atau 2 kali dalam sebulan! Kekurangan aktiviti yang melibatkan fizikal boleh meningkatkan tahap kolesterol anda untuk penyakit yang serius, termasuk strok dan penyakit jantung. Cuba bersenam sekurang-kurangnya tiga kali dalam seminggu selama hanya 30 minit setiap kali!

  • KESIHATAN KESELURUHAN ANDA

Jika anda kurang gemar berjumpa doktor untuk mengetahui tahap kesihatan anda, ianya juga mungkin berbahaya kerana penyakit seperti kencing manis dan hipertiroidisme juga boleh mengakibatkan kolesterol tinggi. Kolesterol tinggi sering asimptomatik dan ianya menjadi sukar untuk dikesan tanpa sebarang pemeriksaan dengan doktor.

  • TABIAT BURUK ANDA

MEROKOK! ~ adalah tabiat buruk anda yang akan memberikan kesan buruk kepada arteri anda. Merokok boleh merendahkan kadar kolesterol baik yang seterusnya meningkatkan tahap kolesterol tidak baik. Bukan itu sahaja! merokok juga menyumbangkan kepada permasalahan kesihatan seperti penyakit jantung, strok, osteoporosis dan kanser.

=======================================

Kini anda tahu apa yang menyebabkan kolesterol tinggi? jadi tidak ada alasan untuk anda cuba mengelakkannya. Jika anda fikir anda mungkin mempunyai kolesterol yang tinggi, tetapi anda tidak pasti, lakukanlah pemeriksaan kolesterol dengan doktor hari ini juga. Ia boleh memberi amaran kepada anda untuk keadaan belum asimptomatik berbahaya ini supaya anda boleh mendapatkan rawatan daripada doktor anda sebelum ia menjadi lebih teruk!!!

Adakah Shaklee Menawarkan Supplement untuk Masalah Kolesterol Tinggi?

YA! PHYTOCOL-ST Shaklee ialah formula proprietari berasaskan bahan-bahan yang terbukti secara klinikal berkesan untuk menyekat penyerapan kolesterol dan merendahkan paras kolesterol LDL.  OPS!! ianya merupakan NEW PRODUCT yer, belum pun dipasarkan lagi dipasaran. InsyaAllah Phytocol-ST akan dipasarkan pada June ini…

Bagaimana PHYTOCOL-ST Shaklee MEMBANTU?

Akan KakNgah kongsikan pada post yang akan datang, tunggu yer… Kesihatan itu satu anugerah so sayangilah diri anda dan keluarga anda sebelum terlambat. Have a nice day… 😀

 
Pertanyaan lanjut & Order Shaklee;
✍ PM : Kakngah Sihat
✉ Email: nafizashuib@gmail.com
✆ Call/SMS/WhatsApp: 018-6645415
➲ COD Area: Shah Alam, Klang, Telok Panglima Garang, Kota Kemuning, Kg. Johan Setia, Kg. Jalan Kebun, Nilai, Pajam, Bukit Rimau, Bukit Naga & Bukit Kemuning.
 

 

 

One thought on “Apakah Penyebab Utama Kolesterol Tinggi?

Leave a comment