Diet Tinggi Protein Bantu Kawal Berat Badan Anda.

Panas dengan cuaca sekarang hingga jerebu menyerang banyak kawasan termasuk kawasan sekitar KakNgah di Jalan Kebun, Shah Alam. Dalam panas-panas dan berjerebu nih, panas juga isu-isu semasa di media cetak juga media elektronic berkenaan Pesawat MAS MH370 yang dikatakan hilang apabila melalui Laut China Selatan. KakNgah juga ada menerima info bahawa pesawat berkenaan kemungkinan telah pun terhempas, wallahualam…. kita hanya mampu berdoa dan mengharap agar semuanya dapat diketahui dengan secepat mungkin. Sedih masih terasa di hati KakNgah, sedih lagi ahli keluarga mangsa yang terlibat yang nak menerimanya… 😥

********************************************

“Diet Tinggi Protein Bantu Kawal Berat Badan Anda” Tajuk yang nak KakNgah kongsikan pagi ni sambil-sambil menunggu “maid jepun” mencuci. Walaupun kurang mood untuk menulis, KakNgah kuatkan diri juga untuk berkongsi, moga ianya membantu untuk anda dalam menjaga pemakanan dalam diet anda setiap hari…

Bagaimana Diet Tinggi Protein membantu?

Dalam sesetengah orang mengambil protein yang lebih tinggi untuk mengurangkan berat badan. Ini kerana sesetengah penyelidik mencadangkan bahawa pengambilan protein yang tinggi membantu mereka dengan lebih baik bagi mengawal hawa nafsu mereka dalam pengambilan makanan yang berlebihan dan tinggi dengan kalori.

Diet dengan protein 30% kini dianggap ” munasabah” dan istilah ” diet protein yang tinggi ” kini dikhaskan untuk diet dengan protein lebih 50%.

Diet tinggi protein dan sederhana dalam karbohidrat – bersama-sama dengan senaman yang kerap – selalu dianggap oleh pakar-pakar untuk mengurangkan lemak dalam darah. Ia juga membantu mengekalkan tisu tanpa lemak sambil membakar lemak untuk bahan api. Dan ini berlaku tanpa pelaku diet yang sidetracked dengan kelaparan yang berterusan.

Penyelidikan baru mengisyaratkan bahawa protein mungkin boleh memuaskan kelaparan lebih baik daripada sama ada lemak atau karbohidrat.

Dalam satu kajian dalam American Journal of Clinical Nutrition , mereka yang mengamalkan makanan yang tinggi protein mampu membantu mereka dalam :

  • Mengurangkan lemak kepada 20 % daripada kalori
  • Meningkatkan protein kepada 30 % daripada kalori
  • Memberikan 50 % karbohidrat dalam diet.

Mereka yang mengamalkan diet tinggi protein juga :

  • Lebih berpuas hati,
  • Kurang lapar,
  • Hilang berat badan.

Satu lagi kajian dalam Jurnal Pemakanan digabungkan diet protein tinggi dengan senaman. mereka didapati berjaya dalam :

  • meningkatkan penurunan berat badan,
  • membantu tahap lemak dalam darah dalam keadaan yang baik.

Berapa Banyak Protein Anda Perlukan?

Protein penting dalam tumbesaran dalam setiap peringkat. Protein adalah komponen utama dalam semua sel-sel , termasuk otot dan tulang dan diperlukan untuk:

  • Membina sel darah merah,
  • Tumbesaran,
  • Kekebalan untuk melawan jangkitan dan melindungi badan.

Institut Rujukan Pemakanan Kesihatan (DRI ) memberitahu bahawa pengambilan pelbagai protein dibolehkan mengikut julat normal daripada 10% kepada 35% daripada jumlah kalori mengikut keperluan orang dewasa yang sihat .

Sebagai contoh, pada diet 1,800 kalori , anda boleh mengambil makanan tinggi protien dengan selamat sebanyak 45 gram (10% daripada kalori) untuk 158 gram ( 35% daripada kalori) setiap hari.

Tetapi kuantiti yang disyorkan Pemakanan (RDA) untuk protein ialah:

  • Lelaki: 56 gram sehari
  • Wanita: 46 gram sehari.

Kebanyakan orang Amerika mempunyai masalah mendapatkan sebanyak ini, tetapi akan berjuang untuk mengambil protein yang mencukupi untuk membentuk 35% daripada kalori mereka.

Bahayakah pengambilan tinggi protein?

Tiada bahaya yang berkaitan dengan pengambilan protein yang tinggi – melainkan jika anda mempunyai masalah kesihatan melibatkan buah pinggang atau penyakit hati.

Untuk mendapatkan manfaat penurunan berat badan yang berpotensi, pakar menasihatkan mensasarkan kira-kira 120 gram protein sehari. Jika anda mahu meningkatkan pengambilan protein anda, lakukan secara perlahan-lahan sepanjang hari dalam seminggu. 

Untuk lebih selamat, periksa dengan doktor anda sebelum menambah sejumlah besar protein untuk diet anda. 

Erm… apa yang ingin KakNgah katakan bahawa ESP merupakan sumber Protein yang terbaik untuk diambil dalam diet seharian kita.

Kenapa ESP Dikatakan Sumber Protein Yang Terbaik???

Kajian mengatakan sumber protein daripada kacang soya adalah sejenis protein lengkap. Kacang soya merupakan makanan tinggi dengan serat dan sumber protein yang paling menyihatkan dimana ianya jauh lebih baik daripada makanan lain.

Protein kacang soya membentuk 35% hingga 38% daripada jumlah kalori yang ada, menawarkan kesemua 8 asid amino penting dan sangat tinggi dengan vitamin B6.

  • Shaklee merupakan syarikat pertama yang mencipta makanan tambahan protein berasaskan kacang soya.
  • Kacang soya yang digunakan oleh Shaklee hanya mengandungi non-GMO [non-Genetically Modified Organism] yang mana ia diproses pada kadar suhu yang rendah.
  • Setiap 850g [Satu tin ESP] dihasilkan daripada 30kg kacang soya dimana ESP dihasilkan dibawah kawalan IPP [Identity Preservation Program] bermakna penghasilan kacang soya ini dipantau ketat pada setiap peringkat dari penanaman sehinggalah sampai kepada pengguna. Diproses dengan air [bukan dengan bahan kimia] bagi mengekalkan sumber semula jadi isoflavones
  • ESP diiktiraf seluruh dunia dengan mempunyai kajian klinikal yang sangat ekstensif dan komprehensif serta memiliki kualiti protein yang tinggi yang pernah dihasilkan.
  • ESP Shaklee merupakan satu-satunya produk di dalam pasaran yang menjamin penyediaan 9 asid amino penting yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh manusia yang turut diperkaya dengan 5 sumber vitamin dan 4 sumber mineral.
  • Sangat sesuai untuk semua peringkat umur manakal Indeks Glisemik (G.I.) yang rendah iaitu 39 menjadikan ia sangat sesuai juga kepada penghidap kencing manis.

Bagi anda yang ingin memilih makanan tinggi protein, ESP lah jawapannya, untung jika anda memilih untuk mendapatkannya di bulan ini BUY 6 FREE 1 dengan free membership seumur hidup dan cash back dari Shaklee pada bulan hadapan…

Berminat??? moh ler berwhatsapp… 🙂

 
 
 
NAFIZA SHUIB
ID 885414
nafizashuib@gmail.com
018-664 5415
COD : Sekitar Shah Alam, Klang & Pajam, Nilai dan Kuartes KLIA (RABU).
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s