Resdung dan Vivix™

Bismillah… harini KakNgah tergerak hati pulak nak bercerita cinta tentang resdung. Sebelum kenal-kenal dengan resdung, jom kita kenal-kenal dulu dengan Sinus.

Apakah Sinus?

Semua manusia yang normal mempunyai sinus, sinus mengikut definisi ialah satu rongga atau ruang seperti sinus vena atau sinus hidung. Sinus hidung (paranasal sinus) pula diterjemahkan kepada rongga udara yang diselaputi mukosa di dalam tulang tengkorak dan mempunyai hubungan dengan rongga hidung, termasuk sinus ethmoid, frontal, maxillary dan sphenoid.

Apakah Redung?

Resdung adalah alahan atau radang yang terjadi pada selaput sinus. Resdung terbahagi kepada dua jenis iaitu :

1) Rhinitis alahan

  • Dikenali dari gejala sumbat hidung, hingus yang jernih (‘rhinorrhea’), bersin dan gatal hidung dan kadangkala mata. Penyakit ini kadangkala dicetus oleh debu, makanan atau perubahan cuaca. Sejarah keluarga juga menunjukkan wujudnya penyakit yang sama atau penyakit asma atau ‘eczema’. Penyakit ini biasanya disahkan melalui pemeriksaan klinikal, tanpa perlu menjalani ujian darah, sinar X atau imbasan.

    Doktor ENT akan menjalankan pemeriksaan endoskopi untuk memastikan tiada ketumbuhan di dalam hidung (Video 1 & 2 yang disertakan menunjukkan ujian endoskopi hidung yang dijalankan di klinik) Doktor biasa yang tidak biasa dengan rupa bentuk struktur normal hidung boleh membuat diagnosis yang salah dan menyebabkan kerisauan yang tidak sepatutnya berlaku pada individu yang normal (Imej 1). Pesakit ‘allergic rhinitis’ biasanya mempunyai ‘turbinate’ yang besar, yang pada orang biasa, salah satu fungsinya ialah untuk melembapkan rongga hidung. Rawatan ialah ubat antihistamin bagi kes yang ringan dan ubat semburan hidung jenis steroid bagi kes yang teruk.

2) Sinusitis

  • Dalam penyakit ini, seseorang itu akan mengalami hingus yang kemungkinan bewarna kuning, hijau atau bercampur darah. Ciri utama ialah sakit kepala yang sangat teruk, di dahi atau muka terutamanya di tengah hidung atau pipi; sebelah atau kedua belah boleh berlaku. Sumbat hidung dan demam boleh berlaku. Penyakit ini boleh terjadi sekali, atau berulang kali dan berlanjutan beberapa minggu.

    Doktor ENT akan melakukan pemeriksaan tertentu, termasuk endoskopi hidung yang mungkin menunjukkan limpahan nanah dari bukaan sinus. Doktor juga akan kadang kala memerlukan ujian imbasan CT sekiranya ada komplikasi, seperti penyakit sinusitis yang merebak ke bahagian mata atau otak, atau sekiranya ada perancangan untuk pembedahan. Rawatan biasanya berbentuk ubat penahan sakit, irigasi  hidung dengan cecair khas dan pemberian antibiotik sekiranya terdapat jangkitan bakteria. Kes sinusitis kronik memerlukan ubat semburan hidung steroid bagi mengurangkan radang.

    Di kebanyakan klinik ENT, kes ‘allergic rhinitis’ adalah jauh lebih kerap dari sinusitis. Hakikatnya, kebanyakan beban kerja klinik ENT ialah ‘allergic rhinitis’, terutamanya di kawasan bandar.

**************************************

KakNgah sendiri mengalamai masalah resdung seperti Rhinitis alahan, memang tak boleh tahan dengan habuk, cuaca panas dan seafood seperti udang. Pernah  sampai satu tahap cuaca panas terik, KakNgah mulalah menggaru-garu dan menggosok-gosok hidung, kadang-kadang rasa kalau boleh nak jerk potong hidung nih… hahha.. Bila dah menyentak hidung tak abeh, apa lagi… merah cam badut kata abang sulung KakNgah… 🙂

Dah macam segala ubat KakNgah makan tapi ermmm… tak berhasil, yang berhasilnya adalah pantang makan dan elakkan dari cuaca panas tapi sampai bila kan, dah bekeluarga ni masak ikut selera anak dan suami jerk.. Last seminggu ni baru sedar yang KakNgah dah takder sebarang alahan lagi, tiada gatal-gatal hidung, tiada sibuk nak bersin bagai dan seingat KakNgah minggu lepas adalah makan udang tapi takder la plak gatai bagai… Baru tersedar dari mimpi gtu, erm… dah dua bulan consume Vivix™ Shaklee dan inilah hasilnya, no more resdung!!! walla, alhamdulillah…. sebelum ni pun KakNgah ada gtau manfaat consume Vivix™ Shaklee di SINI, dan di bawah ini juga picture hasil yang KakNgah perolehi selepas sebulan consume Vivix™ Shaklee.

wpid-fotos_20140302041433.jpgBefore ~Raut wajah KakNgah pucat..

Memang dari kecil kalau pergi kemana-mana, semua orang akan tegur muka KakNgah nampak pucat sampai ada yang bertanya, sakitkah? hahha.. xcely KakNgah sihat jer tapi baru 2tahun ini KakNgah tahu yang KakNgah adalah seorang Beta Thalassaemia Trait.

After ~ Raut wajah lebih merah dan berseri..

Perasan tak…? Selepas ambil gambar ni baru KakNgah perasan dan hubby pun bersependapat, nampak ketara sebelum dan selepas consume Vivix™ Shaklee.

Ops!!! dah lari topik resdung dah nih… hahha… oklah, bagi anda yang ingin mencuba Vivix™ Shaklee, bolehlah menghubungi KakNgah, setiap pembelian 2botol Vivix™ Shaklee anda layak memperoleh FREE MEMBERSHIP seumur hidup… sapa nak bagi kan… 🙂 Moh ler roger2 dengan KakNgah…

NAFIZA SHUIB
ID 885414
nafizashuib@gmail.com
018-664 5415
COD : Shah Alam, Klang & Pajam, Nilai dan Kuartes KLIA (RABU).
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s