Fakta Nutrisi VitaLea Shaklee

Assalamualaikum… apa khabar semua??? Harap semua sihat2lah hendaknya, cuaca tak menentu ni jaga2 dengan kesihatan diri dan keluarga, terutamanya anak-anak… KakNgah pun baru baik demam dan sakit tekak, mujur sehari jer.. tak melarat. Anak kecil KakNgah plak dah hampir seminggu batuk & selsema, mulanya demam jer pastu dengan cuaca yang tak menentu ni melarat pulak batuk dan selsema. Alhamdulillah harini dah bertambah baik…

Okeh… tinggalkan pasal keluarga KakNgah. Sebelum ni KakNgah pernah beritahu kenapa VitaLea Shaklee pilihan yang tepat untuk KakNgah so harini KakNgah kongsikannya dengan lebih detail fakta nutrisi VitaLea yang menjadikannya multivitamin yang terbaik dunia.

Vitamin A

  • Fungsi ~ Membantu tumbesaran janin, kesihatan mata, mencegah rabun malam, anti-oksida, meningkatkan daya tahan tubuh, melawan kanser dan anti aging.
  • Sumber ~ Hati, minyak ikan, susu, sayuran hijau, buah-buahan berwarna oren.
  • Kesan kekurangan ~ Rabun malam, kurang daya tahan badan dan kulit yang tidak sihat.

Vitamin D

  • Fungsi ~ Meningkatkan penyerapan kalsium untuk menguatkan tulang dan gigi, mencegah penyakit tulang lembut.
  • Sumber ~ Susu, minyak ikan dan kuning telur.
  • Kesan kekurangan ~ Gigi rosak, kekejangan kaki, osteoporosis dan psoriasis.

Vitamin E

  • Fungsi ~ Anti-oksida, anti-aging, melawan kanser, mencegah darah beku, sakit jantung, katarak, atritis, mengurangkan kesan parut, mencantikan kulit dan baik untuk sistem produktif lelaki.
  • Sumber ~ Biji-bijian, telur, susu, mentega dan sayuran.
  • Kesan kekurangan ~ kemandulan dan penuaan.

Vitamin C

  • Fungsi ~ Anti-oksida, melawan kanser, merangsang formasi kolagen, meningkatkan daya tahan badan, percepatkan sembuh luka, mencegah selsema, gusi berdarah, darah beku dan hidung berdarah.
  • Sumber ~ Orange, kiwi, mangga, brokoli, kentang dan jeruk.
  • Kesan kekurangan ~ mudah mendapat infeksi pada luka dan gusi berdarah.

Asid Folik

  • Fungsi ~ Membantu tumbesaran janin, mengurangkan stress, anemia, thalassemia, pembentukan sel darah merah, mengoptimumkan fungsi otak, kesihatan kulit, kesihatan jantung dan kanser servick.
  • Sumber ~ Bayam, kacang, asparagus, hati, betik dan kentang
  • Kesan kekurangan ~ anemia dan keletihan

Vitamin B1

  • Fungsi ~ Menukarkan makanan kepada tenaga, membina dan merangsang peredaran darah, menguatkan memori, mengurangkan keresahan dan stress.
  • Sumber ~ Susu, roti, ayam, ikan dan gandum.
  • Kesan kekurangan ~ kulit kering dan kurang daya tahan.

Vitamin B2

  • Fungsi ~ Membina sel darah merah, kesihatan kulit, tumbesaran tubuh badan, menukarkan makan kepada tenaga.
  • Sumber ~ hati, telur susu.
  • Kesan kekurangan ~ kulit kering.

Vitamin B3

  • Fungsi ~ Menukarkan makan kepada tenaga, menghasilkan hormon, merangsang peredaran darah, merawat sakit kepala, migrain, ulser, nafas berbau dan baik untuk perut dan usus.
  • Sumber ~ hati, telur dan kacang tanah.
  • Kesan kekurangan ~ pitam, insomnia, kejang, sistem pencernaan terganggu.

Vitamin B6

  • Fungsi ~ kuatkan imun badan, baik untuk otak, memetabolisma protin, memberikan tenaga, kurangkan stress.
  • Sumber ~ Telur, daging, kentang dan kubis.
  • Kesan kekurangan ~ kekejangan, anemia dan kebas.

Vitamin B12

  • Fungsi ~ membantu tumbesaran janin, membantu selera makan, baik untuk saraf, memori dan kecerdasan fizikal.
  • Sumber ~ susu, produk tenusu, kerang, telur dan daging.
  • Kesan kekurangan ~ anemia, keletihan, keresahan, diabetes dan rabun.

Vitamin B5

  • Fungsi ~ meredakan tekanan, mengurangan sembelit, mempercepatkan sembuhan luka.
  • Sumber ~ sayur hijau, daging, susu, hati
  • Kesan kekurangan ~ sembelit.

Biotin

  • Fungsi ~ melengkapkan keperluan B-Compleks, mencegah rabun, memetabolismakan tenaga, menurunkan berat badan, menjaga kadar gula dalam darah dan radang kulit.
  • Sumber ~kekacang, telur, keju dan daging.
  • Kesan kekurangan ~ sakit otot, anemia, diabetes.

Kalsium

  • Fungsi ~ Menguatkan tulang dan gigi, mengekalkan kadar dengupan jantung normal.
  • Sumber ~ sayuran berdaun, kekacang, susu,
  • Kesan kekurangan ~ osteoporosis, tulang lembut, kejang, insomnia dan darah beku.

Fosforus

  • Fungsi ~ meningkatkan kepadatan tulang, mencegah pereputan tulang, membantu tumbesaran dan meredakan kesakitan akibat artristis.
  • Sumber ~ jenis2 berry..
  • Kesan kekurangan ~ anoreksia, diabetes, osteoporisis.

Iodin

  • Fungsi ~ membantu tumbesaran, meningkatkan IQ kanak-kanak, mengawal berat badan, membina ligamen/ otot dan kesinambungan tisu-tisu.
  • Sumber ~ sumber makanan laut seperti ikan, udang, ketam, sotong dan rumpai laut.
  • Kesan kekurangan ~ keletihan

Zat Besi

  • Fungsi ~ membentuk hemaglobin, meredakan kesakitan PMS, membantu melawan penyakit, mengelakkan keletihan dan membantu dalam tumbesaran.
  • Sumber ~ bayam, hati, kerang, daging, belimbing dan kacang soya.
  • Kesan kekurangan ~ Keletihan, anemia.

Magnesium

  • Fungsi ~ Baik untuk kesihatan tulang, merehatkan otot dan sistem saraf dan mencegah tekanan.
  • Sumber ~ Bayam, almond, kopi,
  • Kesan kekurangan ~ Batu karang, diabetes, hati, sakit jantung dan masalah penghadaman.

Copper

  • Fungsi ~ membantu menukarkan zat besi kepada hemoglobin, kesihatan rambut, edema, masalah berkaitan tulang dan masalah kebengkakkan.
  • Sumber ~
  • Kesan kekurangan ~ anemia, keletihan, osteoporosis

Zink

  • Fungsi ~ Mempercepatkan sembuhan luka, membantu dalam keupayaan seksual lelaki, mencegah masalah prostat, baik untuk masalah deria bau dan rasa, baik untuk ketajaman minda..
  • Sumber ~ kekacang, bijirin, hati, kerang, ayam dan daging.
  • Kesan kekurangan ~ kemandulan, masalah rambut gugur dan kelumumur.

Banyakkan kandungan vitamin dalam VitaLea ni, klu tak.. takderlah namanya multivitamin tetapi VitaLea memang lengkaplah dengan pelbagai kandungan vitamin yang diperlukan badan kita. Dengan pengambilan 2biji sehari dah cukup membantu anda yang kurang gemar mengambil pil makanan tambahan.

Tahukah Anda!!! Multivitamin Tambahan Mengurangkan Risiko Kanser Lelaki sebanyak 8%.

Jika anda seorang lelaki, adakah anda masih berkira-kira untuk mendapatkannya? Jika anda berminat untuk mencubanya, jangan malu2 untuk menghubungi KakNgah kay…

 
 
 
Name Card
 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s