Ada Apa Dengan Lecithin?

Alhamdulillah… selamat juga sampai ke rumah di Jalan Kebun, Shah Alam selepas menempuh 2jam perjalanan dari Batu Kikir, Negeri Sembilan [kg. suami]. Ikut2 tu besok pagi baru nak gerak balik ke rumah tapi disebabkan suami ada urusan kerja yang perlu diselesaikan terpaksalah berangkat balik ke Shah Alam malam ni juga selepas selesai Majlis Perkahwinan ibu saudara di Kampung.

Tahniah buat pasangan, moga Allah memberkati pasangan sehingga berkekalan ke akhir hayat..

***************************************************************

Sementara anak2 dah tidur keletihan… bolehlah KakNgah sharing2 sket sebelum KakNgah pun pengsan dek keletihan… hahha..

Malam ni KakNgah kongsikan plak tentang Lecithin, kene bebenorlah… dalam dok nak kongsi ni dapat plak sms dari jiran yang consume Lecithin.. “Kak… tadi saya pergi timbang, berat saya turun 6kg dalam sebulan nih… biar betul, cam tak percaya jerk…” tu diahhh… Apapun jom kita kenal ada apa dengan Lecithin?

Apa itu Lecithin?

Pada asasnya, lecithin berfungsi sebagai ‘pemecah lemak’ (fat emulsifier). Lecithin didapati daripada tisu haiwan dan tumbuh-tumbuhan seperti jagung, telur dan kacang soya.

Kandungan Lecithin :

  • Asid Linoleik (essential fatty acid) – amat diperlukan oleh badan. Tapi badan kita tidak boleh menghasilkannya, jadi ia perlu diambil melalui diet harian .
  • Kolin – satu komponen neurotransmitter.
  • Asetikolina – bekal biokimia untuk penghantaran mesej di dalam otak & sistem saraf.
  • Inositol – sebagai komponen utama membran / selaput sel dalam tisu di seluruh badan.

Kegunaan Lecithin :

PALING UTAMA

  • Untuk proses metabolisma, kolesterol, triglycerides dan lemak darah (blood lipids).
  • Memecah serta mencairkan lemak terutama kolestrol.
  • Menurunkan total serum cholesterol dan meningkatkan kolesterol baik (HDL).
  • Membantu kawal paras triglycerides.
  • Membantu memecahkan lemak badan dan mengurangkan lemak yang tersendat di pembuluhan-pembuluhan darah.
  • Mengurangkan kesan buruk yang wujud dari masalah kolesterol.

PENTING UNTUK FUNGSI OTAK

  • Acethylcholine penting untuk fungsi otak – berfikir, ingatan, konsentrasi, menentukan kita berdiri, berlari, makan, bercakap, tidur, penghadaman dsb.
  • Acethylcholine merupakan sejenis neurotransmitter yang terlibat dalam penerimaan, penyimpanan dan penghantaran maklumat yang betul ke otak. Jika bekalannya cukup, maka fungsi-fungsi ini dapat dilakukan. Jika tidak fungsi itu akan tergugat. Acethylcholine dihasikan dari cholin. Cholin mudah diperolehi dari lecithin.
  • Lecithin meningkatkan bekalan cholin dan acethylcholine – kerana 30% otak adalah terdiri daripada lecithin, manakala 70% lemak di hati (liver) adalah lecithin.

UNTUK WARGA TUA

  • Lecithin amat diperlukan bagi mereka yang uzur oleh sebab angin, stroke (angin ahmar) dan sakit-sakit yang biasa dialami oleh kaum tua.
  • Mengurangkan berlakunya masalah pembuluhan tersendat yang menjadi punca darah tinggi, sengal sendi, sejuk kaki dsb.

UNTUK PENGHADAMAN

  • Lecithin diperlukan untuk menghasilkan bahan kimia yang dipanggil bile daripada kolesterol. Bile amat penting untuk proses penghadaman.

UNTUK SEL

  • Lecithin penting untuk mengangkut, menghantar bahan-bahan lemak dari makanan ke sel-sel.
  • Choline & lecithin menguatkan selaput sel-sel neuron dan semua sel-sel tubuh badan kita

UNTUK KESIHATAN KARDIOVASCULAR (SISTEM JANTUNG)

  • Fungsi utama lecithin adalah sebagai “Fat Emulsifier “ ia amat penting untuk perlindungan sistem jantung.

credit: Adaa

Ada apa dengan Lecithin? dah jelas kan, so pastikan anda mengambil Lecitin selepas heavy meal (lunch/dinner)..bukan sebelum makan lunch/dinner yer ..kerana pengambilan vitamin sebelum makan akan meningkatkan enzim metabolik… dimana anda akan cepat berasa lapar…. .. 🙂

Selalunya orang kenal lecithin untuk diet jer… sebenarnya ianya lebih daripada manfaat diet, semesti hanya dari Shaklee… berminat? jom order.. dan dapatkan dengan harga yang mampu milik hanya dari KakNgah.. 🙂

 
 
 
Name Card
 
 
 
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s